Gå til innhold

Billedkunst: Et spørsmål til dere som har gått kunstlinje eller lignende


Anbefalte innlegg

Hvor mange timer i uken brukte du på å tegne?

Hvor mange timer i uken brukte du på å male el. lign?

 

Brukte du ca. like mye tid på å tegne/male hver uke gjennom hele året?

 

Skal begynne på linje nå og vil ha oversikt over hvor mye tid jeg egentlig bør legge av til dette for å bli god. :)

 

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Eg går på vidaregåande, 3 året på Deign og Håndverk, linja som heiter Interiør VG3.

 

Eg teikner mykje på fritida, kanskje 1-2 timar om dagen, i gjennomsnitt. Vanskeleg og sei tid, men eg er kjapp og lite tolmodeg, så eg brukar ikkje grusomt mykje tid på. Mykje av tida eg tegnar er på skulen, i friminutt, og litt heima.

 

Men, hvis du vil vita alle timane eg teiknar på skulen, så er vel da litt verre.

 

Men, uansett, for å bli god, må du lika faget, lika og teikna/mala, og ikkje minst vera kreativ!

 

PS: Ikkje legg av tid til teikning, ta da på sparket! Sitt deg på nettet, kitt på deviantart, bli inspirert, få tegneånda over deg, og teikn! (Eller mal.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjenner en som går på visull kommunikasjon på khio. Det er veldig få oppgaver de MÅ tegne på og vi har ikke noe akt eller lignende. Men du kan velge å tegne til nesten hver oppgave. Hun jeg kjenner tegner i gjennomstnitt 2-3 timer om dagen når jeg går på skolen, kanskje sånn 12 timer i uka

 

Det er veldig få "tegneskoler" nå for tida. Enten er det fokus på design eller kunst. Men granum kunstskole skal være bra, har jeg hørt. Der lærer du konkret å tegne og male og kan spesielisere deg i det du ønsker.

Endret av LilleLol
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke gått noen skole eller kurs for å lære det, men bruker noen timer omtrent hver dag på å tegne, og har gjort det i mange år.

Bruker som regel mellom 15 og 50 timer på en tegning, men det varierer veldig om det er spredt litt og litt utover flere måneder (i noen tilfeller år :p) eller om det er intens jobbing i mange dager uten pause for noe annet enn litt spising og soving.

 

Men for å bli god, uanvhengig om man lærer av andre via skoler o.l. eller om man forsøker å lære seg på egen hånd, må man øve MYE. Og godta at man kan være nybegynner og. Det må ikke bli perfekt med en gang, men ikke gi opp uansett. Og av personlig erfaring vil jeg si at det er bedre å kaste en halvferdig tegning man står fast på, og begynne helt på nytt med samme motiv, enn å skulle drive og rette den opp. Jeg hater viskelær, til annet enn detaljering av lys eller pussing av forsiktige streker helt i begynnelsen av en skisse, så jeg lager gjerne to-tre forsøk før en tegning blir ferdig.

Men ikke nødvendigvis kast den, men hvertfall legge den vekk.

 

Og for alle feil man gjør, er man en erfaring rikere :)

Jeg kan synes at en tegning er kjempefin når jeg er ferdig med den, og være skikkelig stolt av meg selv, og så går det en uke og jeg ser på den igjen og lurer på hva i all verden jeg har holdt på med. Man ser alle småfeil etter en stund, det er ofte fort gjort å "se seg blind" på sitt eget verk.

 

Men ja, å dedikere mye tid til det er viktig om det man ønsker å oppnå er å bli så god som man kan.

For min del har jeg brukt utrolig mange timer over omtrent 7-8 år på å bli flink til portrett-tegning, men jeg må si at jeg er fortsatt kjempelangt unna det jeg ønsker å kunne gjøre. Så det er bare å fortsette å øve :p

Og tegningen gikk ganske hardt utover studiene da jeg gikk allmennfag på vgs, huff. Å plutselig ta tre dager fri fordi man bare MÅ gjøre ferdig en tegning og nærmest ikke ahr tid til å se opp, ble ikke spesielt godt tatt i mot. Men jeg er veldig glad nå, for at jeg gjorde det, og for at foreldrene mine så at det var lurt å bare la meg være i fred når jeg holdt på.

Og jeg er også glad for at jeg ikke gikk tegning, form og farge, på et så lettpåvirkelig stadie som jeg var da, men heller bare tegnet på egenhånd. Ellers kunne jeg nok lett satt meg fast i å prøve å gjøre lærere osv fornøyde med kunsten min, og ikke fått utviklet min egen stil som jeg gjorde. Men selvsagt, det er bare min erfaring, og forsåvidt bare en antagelse.

Nå derimot kunne jeg gjerne tenkt meg å faktisk lære litt av noen som er flinkere og har holdt på lenger enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...