Gå til innhold

[Løst]Får ikke slått på eller ladet kamera når det er tomt for strøm selv med helt nytt batteri


Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon PowerShot SD880 IS kamera som jeg kjøpte i USA for 10 mnd siden. Det har blitt brukt jevnlig, men de siste par mnd har det ligget på hylla. Dagen før jeg skulle ut og reise i forrige uke sjekket jeg kameraet og så at det var utladet batteri. Jeg fikk slått det på, men da jeg satte det til lading slo det seg av. Siden fikk jeg ikke slått det på.

 

Jeg gikk innom fotobutikken på Gardermoen og kjøpte nytt batteri. Kamera slo seg på med en gang og det nye batteriet så ut til å være godt ladet. Jeg fikk tatt en del bilder mens jeg var på reise. Kameraet begynte etter et par dager å gå tomt for strøm. Jeg slo det av og koblet kamera til laptopen med en gang jeg hadde muligheten (batteri lades i kamera). Men det ville ikke slå seg på. Har prøvd flere ganger siden jeg kom hjem. Byttet kabler osv.

 

Det jeg nå lurer på er om man må fullade nye batterier før bruk? Jeg betalte kr 499 for det nye batteriet og det er rimelig surt hvis jeg nå må kjøpe nytt batteri fordi jeg ikke visste at batterier må fullades (hvis det altså er slik). Batteriet heter Canon Battery Pack NB-5L 3,7V 1120mAh(Li-ion).

 

Jeg har vært og søkt på nettet og det som går igjen (som jeg også fikk forslag om på Canon's nettsider) er at det kan være noe støv/fett inni batteri-"huset". Jeg synes det ser helt rent ut, men har fulgt anvisningene jeg har fått. Hjelper ikke.

Neste skritt (fra Canon's side) er å sende kamera inn, men jeg har som sagt kjøpt kamera i USA og da blir det nok litt vanskeligere å få ordnet dette.

 

Så det jeg altså lurer på er om hvis jeg kjøper nytt batteri og behandler dette pent (fullader med en gang, ikke lar kamera bli helt utladet og tar ut batteri når jeg ikke bruker det) om det er tenkelig at jeg ikke vil ha noen problemer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lithiumbatterier har en elektronisk sikring som går hvis de lades helt ut, det kommer av at det skjer en kjemisk reaksjon i batteriet som kan føre til brann hvis de lades opp etter å ha vært helt utladet over en viss tid. Det er mulig at det er skjedd her. Grunnen til at kameraene slår seg av når batteriet begynner å bli tomt er å unngå å lade batteriene helt ut.

 

Vanligvis er det sånn at hvis batteriet ikke er 100% utladet så vil det våkne igjen men ladingne vil ta lengre tid siden laderen vil lade batterier som er nesten utladet veldig forsiktig i starten.

 

Hvis du har tilgang på et voltmeter så sjekk om det er spenning på batteriet, hvis det ikke er spenning på batteriet så vil det ikke la seg lade av sikkerhetsgrunner. Det er de to ytterste kontaktpunktene som har spenning, det midterste er for temperatursensoren og kan igjoreres. En viss forsiktighet kreves fordi hvis batteriet er helt i orden og man kortslutter det så går den elektroniske sikringen med en gang og batteriet blir ubrukelig.

 

Det er ganske sjelden at batteriene lader seg helt ut sånn at det ikke kan lades så det er mulig at det er noe feil på kameraet, desverre kan det godt bli altfor dyrt å reparere det hvis du ikke sender det til USA.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg får prøve å teste med et voltmeter.

Ellers ser jeg i bruksanvisningen at det står at det skal følge med en ekstern batterilader. Kan ikke huske at det fulgte med, men mulig den "ble igjen" i USA. Skal se om jeg får tak i en liknende så jeg kan se om batteriet bedre kan lades opp med det.

 

Igjen takk for god forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...