Gå til innhold

Bygge rimelig gamer rundt 5k.


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Har fått et slik MSI 770-c45 - AM3HK som jeg kan bruke. Men er litt i tvil på om jeg skal bruke dette, eller gå tilbake å finne et "bedre" DDR2 hovedkort.

 

Det jeg trenger er:

PSU ( Sett meg ut Corsair sin 550W )

CPU ( Har sett meg frem til Phenom II X3 BE )

GPU ( Lyst til å vente på AMD\ATI sin 5xxx serie )

RAM ( Gå for DDR3 eller velge annet hovedkort med DDR2? )

(Evt. Hovedkort )

 

Krav:

Nærmest mulig 5k. Mye ytelse\krone.

1650x1080 er oppløsningen jeg kommer til å bruke.

Muligheter for overclock

 

Skulle jo igrunn være en enkel sak. Men har lest at de nyere AMD HK med 750 SB clocker bedre enn de eldre med 7x0 SB.

 

Spill\ Applikasjoner:

Photoshop CS4

GRID

NFS Shift

BioShock

Prototype

Evt noen andre First Person Shooters.

 

Så fyr løs med meninger å forslag. :)

 

EDIT: Vil gjerne handle alt fra Komplett. da har jeg god erfaring med dem.

Takk!

Endret av HansGeorg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville beholdt hovedkortet inntil videre. Kjøp et nytt dersom det du har ryker. Satser på komponenter til AM3 sokkelen og DDR3, slik at systemet er veldig oppdatert. Du kan spare ca 400/500,- på 8 GB ddr2 i forhold til DDR3. Det holder ikke til hovedkort så behold det du har kjøpt.

Fra Amentio:

 

AMD720 1090,- evt AMDx4 810 1289,-. Har du mer penger tar du denne AMD945 1609,-. AMD720 er nok den som gir mest for pengene. 4 kjerners gir dog en liten fordel, og 810 yter ca som 720, men har fordel at den er Quad. 945 blir du mest fornøyd med, men det er et økonomisk spørsmål. (EDIT: overklokking så er AMD720 Black edition - det er en fordel vs 810 modellen. 945 finnes til 1700,- i Black.)

 

Ram bør du satse på 8 GB dersom du har 64-bit OS, ellers tar du 4. Derfor en eller to av denne 710,- (1420,-).

 

Arctic Cooling 550W 585,- evt Corsair 650W til 741,-. Den siste er selvsagt desidert best. 160,- kr er det kanskje verdi i.

 

Totalt med de dyreste komponentene: 1600 + 1400 + 740= 3740,-. Da har du 1260,- til skjermkort og i dag får du HD4870 1 gb til ca 1234,- dersom du ikke skal vente.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Bra oppsett, men det blir 1800,- dyrere enn forslag med HD4870 (1200), AMD945(1700, DDR3 4GB (700),- og strøm 700,-. Jeg er ikke hellig overbevist om at i5 er såååå mye bedre enn AMDs945. Men selvfølgelig et godt forslag. Kjøper vedkommende bare 4 GB og HD4890 til "mitt" system så kommer det fortsatt 1400,- under ditt (i prinsippet kostnadene til hovedkort, da våre to oppsett i prinsippet koster det samme). Jeg synes det er veldig verdi i å beholde det hovedkortet han har.

Lenke til kommentar

@pizzen

 

Makan til logikk, hovedkortet han har fådd er da helt greit, det du foreslår er rett og slett å kaste over kr 1000 ut av vinduet, tull og tøys.

 

Venter han til 5xxx kommer så skaffer han seg en rigg som kjører glatt ifra det du foreslår, eller han kan nå få samme ytelsen for over kroner 1000 mindre, med samme grafikkort som du foreslår. Dette i spill.

 

Når det gjelder om I5 750 er bedre til spill enn PHii i samme prisklasse, har ikke sedd entydende tester på det, og det vil vi ikke se før vi ser skikkelige tester om 8x8 pcie begrenser ytelsen. Er det singel oppsett grafikkort, så gir fortsatt phii plattformen 500-1000 mer å bruke på grafikort.

 

Om i5 750 er bedre til singel gpu oppsett enn phii720, som den absolutt ikke er pr i dag, dette kan endre seg dersom phii 720 blir litt flaskehals med 5870, er spent.

 

EDIT:

For Amd plattformen har tester vist at 16x16 pcie gir en gevinst i forhold til 8x8 pcie, størresleorden 2-5% , men dette kan for bli mye mer når vi snakker grafikkytelsen til kommende 58xx kort.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Kan jo "oppdatere" med at nå er følgende bestilt.

 

Hos NetShop:

OCZ ModXstream 700w Moduler, ukens tilbud til 750kr inkl. Frakt.

 

Hos Komplett:

AMD Phenom II X3 720 1050kr

Sapphire ATi 4890 1GB "Vapor-X" 1750kr

2x Crucial Ballistix DDR3 10600 2GB kit ca 800kr.

 

Totalt for alt ca 4500kr.

 

Så nå er det bare å glede seg til lønning så vi kan hente noe snaks :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...