Gå til innhold

hvilken socket skal man velge. p55 vs x58


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har planer om å bytte ut cpu hk og ram i desember og har derfor begynt å planlegge litt.

 

post-171755-1253191220_thumb.jpg

 

Så, hva mener dere?

 

Yter begge i7 cpuene likt (uten å tenke på antall ghz), altså at de yter likt mtp 2 ulike brikkesett og sockets.

 

p55 har vel kun mulighet til å klare x8 i crossfire?

 

Takker for alle svar :D

Endret av Medicaner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
1156 ser vell sin død allerede nesteår mens 1366 blir videreført med neste prosessorserien,

Betviles på det sterkeste siden 1156 nettopp har blitt lansert. 775 er ser nok derimot alderdommen komme.

 

i7 920 (1366) yter likt med i7 870 (1156). Ja, det er dårlig med PCIe lanes på 1156 så 2 skjermkort er max (16+8 lanes).

 

Anser du behovet for Tri-SLI for overhengende eller ønsker å kjøre i9 cpu'er når de kommer til neste år så kjøp 1366. Dersom hverken Tri-SLI eller i9 er aktuelt så kjøp 1156.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
En annen grunn til å gå for 1366 er 6 minnesokler. Gir litt bedre flexibillitet, og du kommer deg enkelt til 6 eller 12Gb. Litt dyrt å gå til 24Gb ennå desverre

Det er opp til hvert enkelt hk produsent hvor mange minneslot's de setter inn. X58 har dog 3 kanals RAM, noe som gjør det naturlig med antall i en faktor av 3 (3,6,,9,12 osv). Intels eget X58 kort har forøvrig 4 minneslotter...

Da er vi vel enige om at 1366 er mere fremtidsrettet?

Nei, men det er entusiast/workstation sokkelen, mens 1156 er ment for gamere/standard brukere.

Lenke til kommentar
Nei, men det er entusiast/workstation sokkelen, mens 1156 er ment for gamere/standard brukere.

 

Ja ok. Kan kanskje sammenlignes med hvordan core 2 quad og core 2 duo var.

 

Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe en 1366 bracket til noctua

 

Er det også noen av dere som vet om man kan få kjøpt en 1366 bracket til Noctua NH-U12P.

Jeg har denne pr dags dato, men jeg har den som passer 775. Hadde Vært kjekt å kunne bruke samme, så jeg ikke trenger å kjøpe ny.

Endret av Medicaner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Innlegg av Bolson i en annen tråd;

 

Hvorfor folk så skråsikkert anbefaler å gå opp til 1366 er for meg underlig. Det er i dag ingen reell (betydelig) ytelsesforskjell mellom de to sokkelene, annet enn om man skal over til 3 x SLI eller lignende. Unntaket er i noe enkoding, 3D applikasjoner og noe simulering. I spill er f.eks i5 750 bedre enn i7 920 over hele linja.

 

Intel har lansert 1156 som en mellomklasseløsning og vil nok strategisk plassere 1366 i langt større grad rettet mot high-end. Personlig tror jeg det vil bli svært vanskelig over tid å finne CPU-er til under 2 500 - 3 000 kr til 1366. Intel har meget gode markedsstrateger, og de vil garantert påse at de ulike plattformene ikke kannibaliserer hverandre i for stor grad.

 

Å betale 1 000 kr ekstra for dårligere spillytelse vil jeg faktisk vurdere som en dårlig deal.

Dette er jeg helt enig i, har du hverken planer om TriSLI eller kunne kjøre i9 neste år er 1156 en bedre deal. Penga en sparer kan f.eks heller brukes til noe ennet fornuftig som SSD eller G19/G13...

 

Det er mange som kjører Noctua'n på 1366, så det finnes rimelig sikkert en bracket. (Jeg mener å huske at den er gratis også, dvs. du betaler kun frakt dersom du kontakter Noctua.)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Ja ok. Kan kanskje sammenlignes med hvordan core 2 quad og core 2 duo var.

 

Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe en 1366 bracket til noctua

 

Er det også noen av dere som vet om man kan få kjøpt en 1366 bracket til Noctua NH-U12P.

Jeg har denne pr dags dato, men jeg har den som passer 775. Hadde Vært kjekt å kunne bruke samme, så jeg ikke trenger å kjøpe ny.

 

Her kjøpt jeg min bracket for 1366 socket: http://www.quietpc.com/gb-en-gbp/products/...noc-lga1366-kit

 

Alternativt hvis du går for 1156 system, så kjøper du denne: http://www.quietpc.com/gb-en-gbp/products/intelcooling/nm-13

 

Edit: Det er også riktig som tiltman sier, at du kan få denne gratis ifra noctua, ved å fylle ut et skjema og ta bilde av kjøleren og kvittering over hovedkortet du eventuelt har kjøpt, men det tar lengere tid enn å kjøpe bracketen så det blir en evaluering. De koster jo ikke så mye og det tross alt bra at de lager dette, istedet for at man må kjøpe ny kjøler for hver ny socket som kommer.

Endret av Lypsyl
Lenke til kommentar

Nå har jeg sitti i en time og lest på den tråden.

Test: Intel core i5 750 og jeg kan si at jeg fortsatt er veldig usikker.

 

*Flere ganger går det igjen at 1156 taper på crossfire/sli oppsett (noen mener dette er unødvendig men nå har det seg sånn at jeg allerede har 2 kort jeg gjerne vil bruke)

*1366 er bedre på overclocking (jeg vil jo gjerne ha så mye som mulig ut av hardware da jeg elsker å drive med benchmark)

*i5 koster ganske mye mindre.

 

ahhh dette ble vansklig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
hehe tiltman, det var ikke akkurat det svaret jeg ville ha fra deg :p

Du som skal inn med 2 skjermkort og liker bench'ing ?

Kjøp tretten sekstiseks.

(ellers vil du bare bli irritert over "920 folk" med bedre score en deg. ;))

Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg plukka ut delene. Noen som kan forklare om DETTE passer sammen?

Hørt noe om at i7 ikke støtter alle volt typer, stemmer dette?

 

En stund siden jeg har clocket så er litt usikker på hvordan dette gjøres på en i7.

Er det stor forskjell å OC på en i7 vs e8400?

Håper på raskt svar :D

Endret av Medicaner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Greit det der, men annen kjøler enn stock anbefales.

 

Med V2 kortet kan du starte med (under "AI Tweaker" menyen);

 

Ai overclock tuner: DOCP

CPU ratio: 20

BCLK Frequency: 180

.

.

.

CPU Voltage: 1.20 (FJERN AUTO!)

 

= 3,6Ghz = en god begynnelse. Klokk så BCLK opp gradvis og gå til 21 MP om du føler behov for > 4 Ghz. Øk vcore ved behov, men du skal komme til ca 4Ghz med 1.20v. Temp blir antagelig høy, hold den under 85c (med 1 time Prime95)

 

Ta RAM settings etc. etterhvert (dog lite å hente).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...