Gå til innhold

Høyere volum på MP3 filer?


xsofamous

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg driver og spiller inn musikken min med programmet Cubase studio 4. Når jeg lagrer musikken min, og har gjort den om til MP3 fil, så synes jeg volumen på den er alt for lavt. Jeg prøver å sette opp volumen i Cubase, men da viser output-skalen at det er for høyt. Hva er det jeg kan gjøre for at jeg skal få volumet på sluttresultatet til å bli høyere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

altså, les om Mastring du, det er ikke en lett oppgave men semi-mastring er noe hvem som helst kan gjøre.

 

Bruke Eq, Limiter, compressor osv på utgangen.

slik at det ligger nær 0db, liker best fra -1.0db til -0.5db

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvis du dreper dynamikken under mastring gjør du det feil.

det nrk gjør er å komprimere igjen på noe som allerede er komprimert.

så det kan ikke sammenlignes, da dette bare gjøres på radio

Lenke til kommentar
hvis du dreper dynamikken under mastring gjør du det feil.

det nrk gjør er å komprimere igjen på noe som allerede er komprimert.

så det kan ikke sammenlignes, da dette bare gjøres på radio

 

ved bruk av kompresser dreper du jo alltid litt av dynamikken. det er jo hele poenget ved komprimering av lyd.... komprimere høy mot lav slik at forskjellene ikke blir så store

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja, men det er en standard prosedyre man gjør etter en miks,

mastering er kunst, skru volumet høyere i cubase er ikke det.

for mye dreper dynamikken, for liten gir ett salpt resultat.

Lenke til kommentar
Du kan gå inn på "prosject" og sette opp lyd "terskelen" fra 0dB til 6dB, da har du mer å gå på i Cubase/nuendo.

Klippegrensen på signalet vil fortsatt være 0dB på MP3-filen, så dette hjelper ikke.

 

Det er mye som kan gjøres i en premastringsprosedyre, men for oss vanlige dødelige er det nok lurest å ikke gjøre noe stort nummer på dette området. Jevn ut de peakene som stikker mest ut, ved hjelp av en limiter, dette tar ikke lang tid å forstå hvordan man gjør. Resten av premastringen kan man bryne seg på etterhvert som kunnskapen og evnene vokser, dog må man ikke være redd for å eksperimentere litt, da det både er morsomt og lærerikt!

Lenke til kommentar

Dynamikkomprimering er ikke noe man bare kan lese om i 2 minutter og få proft resultat. Man må lese litt og eksperimentere om man skal bli flink på det. :)

Det finnes heller ingen programmer hvor man bare trykker på en knapp, så er låta optimalt masteret. Men jeg har god erfaring med T-Racks24 som gir veldig godt resultat samtidig den er veldig enkel å bruke. Jeg ser T-RackS3 har kommet nå, men jeg har ikke prøvd den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som flere har sagt her kan du legge en kompressor/limiter på mastersporet og eksperimentere litt med det. Men prøv å les litt om dette før du prøver å bruke det. Cubase har en egen kompressor du kan bruke.

 

Det meste av all kommersiell musikk gjennomgår en mastringsprosess hvor forskjellige teknikker gjør at utgangsnivået blir høyere. Det at lydnivået på filene du eksporterer blir lavere enn musikken du hører på burde du ikke bry deg om. Kompresjon skal som alt annet brukes varsomt.

 

The loudness war har ført med seg en del stygge episoder, hvor musikk har blitt komprimert i stykker og fjernet alt som heter dynamikk. Death Magnetic er allerede nevnt som et av de verste tilfellene.

Lenke til kommentar

Har du tilgang på Cool Edit pro? Det er ikke veldig dyrt, og har 30 dagers prøvetid tror jeg.

Det er et meget godt nybegynner og expert porgram til lydredigering da de har mange kompliserte prosesseringsverktøy for eksperter, men med mange ferdige presets. Ved å trykke litt rundt på presets mens du lytter lærer du mye av. Dessuten har de en "amplitube" prosess som bare "hever" lydnivået uten å fjerne noe dynamikk.

 

Cool Edit Pro kan også brukes som flersporsopptaker, der kan du laste inn 128 stereospor, hvertfall på 2.1 versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...