Øyjor'n Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Jeg har opplevd flere ganger nå, med min 35mm 1.8 at jeg får CA på mange av bildene. Hva må til for å unngå dette? Har ikke satt meg så godt inni det med CA. Jon
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 (endret) CA kommer som resultat av en optisk svakhet i enkelte objektiver, og 35/1.8 er kjent for å produsere en del CA - spesielt i ufokuserte områder. Det spesielle med 35/1.8 er at det blir verre etter hvert som du blender ned. Så det er ikke mye du kan gjøre med dette når du fotograferer (bortsett fra å unngå brå overganger mellom lyst og mørkt). Men det er relativt enkelt å fjerne CA i RAW-converteren (i hvert fall "lateral CA" som er den vanligste typen). Nikon gjør dette til og med automagisk i kamera hvis du bruker jpeg. Edit: Jeg sjekket akkurat photozone, som rapporterer at lateral CA blir verre når du blender ned, mens longitudinal CA blir bedre. Men siden førstnevnte som sagt er lettere å fjerne i etterbehandlingen, ser det ut som du får en netto fortjeneste ved å blende ned likevel. Endret 6. september 2009 av arnold_layne
Øyjor'n Skrevet 6. september 2009 Forfatter Skrevet 6. september 2009 Men det er relativt enkelt å fjerne CA i RAW-converteren (i hvert fall "lateral CA" som er den vanligste typen). Hvordan?
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Hvordan? For å få svar på dette må du nesten fortelle hvilken RAW-converter du bruker... I NX2 er det skrudd på som default - der trenger du altså ikke å gjøre noe som helst. I Bibble er det en egen Lens correction del under Msc-fanen hvor du kan huke av "Enable CA Correction".
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Skrevet 6. september 2009 Camera RAW altså.. Klikk på den tredje fanen som heter "Lens". Der har du to slidere for hhv. Red/Cyan og Blue/Yellow fringe. Zoom inn til 100% og dra i sliderne til CA'en forsvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå