Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT deling mellom naboer


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen råd om hvordan man enklest kan dele ADSL linjen med naboen? Vi er to eller tre som skal dele en 2048/512 linje. Det finnes vel en eller annen box som fungerer som brannmur og som man kan koble naboene opp mot. Anbefalinger??

 

 

MVH

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe en router for deling med din nabo.

SMC Barricade 7004 BR eller 7008 BR hendholdsvis 4 og 8 porters hub/switch.

 

Denne har NAT funksjon, så det er ikke så lett å komme inn på maskinene dine. Sammtidig kjører du Norton Internett Firewall så skal du være nokså sikker.

Husk det er et begrenset antall individer som kan komme inn på dine/andres maskiner uansett.

Man skal ha ganske god dreie på hva man driver med

når det gjelder å bryte seg inn på et nettverk.

 

Så her er det bare å plugge i kontakter så er du igang. Det eneste er at du må gi en liten commando i

cmd(command promt). Bares spør på forumet så for du garantert expert hjelp av mange personer her.

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Dersom ikke ADSL modemet til NGT har innebygget router (noe det kan hende den har), kan du skaffe deg en slik. Det virker på meg som en router at merke SMC Baricade 7004BR, er å anbefale. (Har lest mye bra om denne, og har bestilt denne selv.) Strekk en kabel fra denne over til naboene, det er alt som trengs.

 

Lovlig er det dog ikke, men det er ikke det vi diskuterer her :smile:

 

 

 

_________________

 

Byggeren

 

Oisann, ver viss ett minutt for sen....

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-01-24 19:29 ]

Lenke til kommentar

Nextgentel`s modem/router har innebygget NAT og DHCP.

Du trenger bare en passelig switch, 5-8 porter, og trekke kabler fra denne.

 

Du kan også konfigurere filtere for å blokkere aksess til din maskin fra de du deler med.

 

NextGenTel sier ikke noen ting om du deler med andre.

Det som ikke er lov, er å drive utleie av linja.

 

Å dele med andre er ikke utleie.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-24 20:16 ]

Lenke til kommentar

Helt enig, det å dele linja er ikke ulovlig.

 

Har gjort det samme og det fungerer som stein. Ingen problemer i det hele tatt etter at jeg fikk plugga kabelen riktig på det lengste strekket.

 

Benytter switch mot NGTs router. alle maskiner kjører 100% dhcp osv, ingen dns eller default gateway eller noe er angitt, noe som er veldig greit når man har laptop og maskinen på mange nett.

 

Vil jeg tjene noe på å sette dette forresten? Har en bra hastighet på ADSL linja så det virker ikke som om jeg mister noe på det.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for å sette opp en linuxbox. Sett op denne med router og NAT funksjon. Iptables er helt sinnsykt bra til å lage firewall med. Det som er tøft er at det er ganske mange sinna bra firewall script (basert på iptables) som er 99% vanntette.

 

Skaff deg en gammel (min 166mhz? kanksje til og med 486) og en svitsj. Bruk muligheten til å spare penger, samt å lære deg linux. Det har jeg gjort. Veldig moro!

 

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/

Lenke til kommentar

Quote:


Det virker på meg som en router at merke SMC Baricade 7004BR, er å anbefale. (Har lest mye bra om denne, og har bestilt denne selv.)


 

Er du sikker på at denne er kompatibel med ADSL fra NGT :?:

Den er kompatibel med ADSL fra Telenor og derfor tror jeg den IKKE erstatter routern til NGT. (Hvis det var for å ha en annen router enn den som NGT leverer)

Lenke til kommentar

Hei!

Dette er i grunnen ganske enkelt, som tidligere nevnt: Det er bare å koble en switch eller hub til NGT sin ruter og koble til x antall maskiner til denne. Kablene kan være opptil 100m lange (om du skal holde deg innenfor fast ethernet standarden).

 

Jeg har installert tilsvarende løsning i en større bygning med 4 leiligheter, og alle disse deler en oppkobling mot NGT. Dette fungerer kjempefint, og dere kan om dere vil også dele filer etc. internt (dette kan også sperres om ønskelig).

 

Det eneste ankepunktet for en slik løsning, er om det skal strekkes kabler utendørs. Dere bør da sørge for å legge kablene i kabelrør eller liknende og evt. bruke skjermede kabler.

Anbefaler http://www.blackboxnorge.com som har et vell av nettverkskabler (og mye annet) til spesiell bruk.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...