Condis Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 God dag. jeg skal investere i en god monoblokk og har kommet fram til at jeg vil helst vil kjøpe Alpines monoblokk fordi jeg kan importere den selv til 3500,- Men jeg lurer på om den leverer nok til å drive min DY 9812, og i forhold til Dynabel sin så lurer jeg på om Dynabels monoblokk leverer mer? Den er jo tross alt en god del større fysisk. Alpine PDX 1.1000 - Klasse D forsterker. 1x1000W RMS VS DYNABEL BF7501 - 1X750-2500 WATT RMS BILFORSTERKER www.elutstyr.no Noe jeg burde tenke ekstra over vedrørende disse forsterkerne? Takk for svar
cossiemk1 Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Vel, dynabel forsterkeren er mer enn dobbelt så kraftig, så jeg ser ingen grunn til å velge alpine foran den... Når det er sagt, så hadde det holdt med en dynabel BF4501 til det elementet, de passer ypperlig sammen
Condis Skrevet 2. september 2009 Forfatter Skrevet 2. september 2009 Vel, dynabel forsterkeren er mer enn dobbelt så kraftig, så jeg ser ingen grunn til å velge alpine foran den... Når det er sagt, så hadde det holdt med en dynabel BF4501 til det elementet, de passer ypperlig sammen Ja, nei nå ble jeg i tvil:) Vil at elementet skal ha helt optimale forhold da. men når du sier at dynabels forsterker er over dobbelt så kraftig, tenkte du på 2500w i 2ohm da eller? Jeg er ikke helt inne på disse forsterkerne men det bør da ringe en bjelle da dynabel sin er langt større;) Jeg skal sjekke ut den forsterkeren du nevnte!
cossiemk1 Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 2500w rms i 1ohm, og siden DY9812 har dobble 2ohm spoler, så kan de kobles i 1 eller 4 ohm... Men skal du koble dette opp mot en sony spiller, så blir lyden ræva uansett hvilken forsterker du velger
Condis Skrevet 3. september 2009 Forfatter Skrevet 3. september 2009 (endret) 2500w rms i 1ohm, og siden DY9812 har dobble 2ohm spoler, så kan de kobles i 1 eller 4 ohm... Men skal du koble dette opp mot en sony spiller, så blir lyden ræva uansett hvilken forsterker du velger Sony spilleren er ikke til min bil:) var til jobb bilen. Jeg skal ikke ha annet enn veldig gode komponenter fra fram til bak i bilen min. Men tilbake til forsterkerne. Er ikke Alpines monoblokk på 1000w rms i 4ohm den da? Syns å huske å lest at den er stabil på både 2 og 4 ohm. Men jeg skal ta turen innom Elutstyr idag for å høre hva han mener. Jeg vet at en portet kasse krever litt mere av forsterkeren så å ha portet kasse samtidig en så underdimmensjonert forsterker som 4501 i 4 ohm blir vel og merke ikke helt aktuelt for meg. Jeg har allerede tatt meg bryet å skaffe alle deler jeg trenger for å få en topp bygd kasse. Målet er å få den til å runde 140 db. Pluss at jeg vil ha en forsterker som har total kontroll over elementet innen fornuftens volumer og gjerne litt over;) Men jeg skal forhøre meg om 7501 idag og om hvordan dette vil låte. Men hvis du mener at Alpine sin forsterker ikke vil levere det jeg er ute etter så styrer jeg unna:) Har du forresten noe negativt å si om en portet kasse i forhold til en lukket? Eller i forhold til hvor fint det vil spille osv? Vil ha flest mulig innspill, selv om jeg personlig er ganske bestemt på hva jeg vil så er det greit å ha luftet alle fakta og teorier for å gjøre anlegget gjennomført. Endret 3. september 2009 av Condis
cossiemk1 Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Hvis du får regnet ut en skikkelig portet kasse, så er det ikke noe i veien for det Ser jo nå at Alpine PDX 1.1000 gir 1000w rms i 4ohm, så da er jo den kraftigere enn en BF7501. Så hvis du SKAL kjøre i 4ohm, så er PDX 1.1000 det beste valget. Men hvis du ville kjørt i 1ohm, så gir en BF4501 1200w rms i 1ohm. Når du først er hos elutstyr, så kan du jo spørre hvordan man kobler en DY9812 i 8ohm, hehe... ser det står 2, 4, og 8ohm på sidene dems, og det blir litt vanskelig med 2x2ohm spoler
Condis Skrevet 3. september 2009 Forfatter Skrevet 3. september 2009 (endret) Men takk for tipsene cossiemk1, hadde vel holdt i masser med BF451 om jeg ville kjørt på lavere ohm men i dette tilfellet er ikke det akkurat ønsket da:) Blir vel frontsett bygging i løpet av vinteren også så håper du har innspill. Endret 4. oktober 2009 av Condis
cossiemk1 Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Da tror jeg at jeg ville tatt en tur tilbake, og dratt han du snakka med litt kraftig i ørene, og spurt hva han tenker på, for hvis du kobler på den måten så kortslutter du spolene. Du trenger heller ikke 2 pluss og 2 minus utganger for å gjøre det der, det er jo bare å ta en ledning fra pluss til minus på en spole, så videre til forsterkeren. Det er riktig at man ikke kan paralellkoble, for da havner du på 1ohm, men seriekobler du så blir det 4ohm
Condis Skrevet 4. september 2009 Forfatter Skrevet 4. september 2009 (endret) Endre inlegg pga upassende innhold Endret 4. oktober 2009 av Condis
Lefse Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Vel, dynabel forsterkeren er mer enn dobbelt så kraftig, så jeg ser ingen grunn til å velge alpine foran den... Når det er sagt, så hadde det holdt med en dynabel BF4501 til det elementet, de passer ypperlig sammen Fordi om forsterkeren har over dobbelt så høy oppgitt effekt, betyr ikke nødvendigvis at den er over dobbelt så kraftig i realiteten, har selv opplevd at en forsterker har vært betydelig kraftigere enn en forsterker med høyere oppgitt effekt.
Condis Skrevet 10. september 2009 Forfatter Skrevet 10. september 2009 Vel, dynabel forsterkeren er mer enn dobbelt så kraftig, så jeg ser ingen grunn til å velge alpine foran den... Når det er sagt, så hadde det holdt med en dynabel BF4501 til det elementet, de passer ypperlig sammen Fordi om forsterkeren har over dobbelt så høy oppgitt effekt, betyr ikke nødvendigvis at den er over dobbelt så kraftig i realiteten, har selv opplevd at en forsterker har vært betydelig kraftigere enn en forsterker med høyere oppgitt effekt. Såklart, men jeg hadde da virkelig regnet med at "store" merker som Alpine ikke drev med billigwatt, derfor forhører jeg meg også litt:)
Elutstyr.no Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Hvis du får regnet ut en skikkelig portet kasse, så er det ikke noe i veien for det Ser jo nå at Alpine PDX 1.1000 gir 1000w rms i 4ohm, så da er jo den kraftigere enn en BF7501. Så hvis du SKAL kjøre i 4ohm, så er PDX 1.1000 det beste valget. Men hvis du ville kjørt i 1ohm, så gir en BF4501 1200w rms i 1ohm. Når du først er hos elutstyr, så kan du jo spørre hvordan man kobler en DY9812 i 8ohm, hehe... ser det står 2, 4, og 8ohm på sidene dems, og det blir litt vanskelig med 2x2ohm spoler På DY9812 kan kan seriekoble elementene som jeg forklarte og viste til denne kunden. I databladet, er også dette illustrert akkurat slik jeg forklarte det...: http://www.mamut.net/dynabel/dy9812_datablad_ny_ii.pdf Jeg, som mange andre kan ikke alt om bilstereo, det er et veldig stort tema og man blir aldri skikkelig utlært. Vi har hovedsaklig drevet nettbutikk i hele vår eksistens, og har derav ikke fått testet alle våre over 1000 produkter i bilstereokategorien, hvis dere vet av noen andre med vårt utvalg som kan svare på all teknisk info om 1000 produkt på stående fot, så send meg gjerne navnet på den butikken. Endret 4. oktober 2009 av elutstyr
Elutstyr.no Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 Det har vært litt forvirring rundt spolene på dy98xx serien, da det står i manualen at de er på 4 ohm, selv om både dy9812 og dy9815 har spoler på 2x2 ohm. Når det gjelder produktinfoen i nettbutikken vår, så er dette kopiert fra dynabel.no, og ikke skrevet av oss. Men jeg skal rette på dette nå, nå som jeg er gjort bevisst på det.
Elutstyr.no Skrevet 4. oktober 2009 Skrevet 4. oktober 2009 Etter turen innom Elutstyr idag så kom jeg frem til at det blir Alpines forsterker og han sa den ville bli stabil i 2 ohm også Han forklarte meg på DY 9812 så er det 2 terminaler, en på hver side av elementet. det man gjør er at på ene siden setter man minus på minus og minus på pluss, og på andre siden så setter man pluss på minus og pluss på pluss! Ikke paralell koble. Man trenger altså 2 pluss og 2 minus utganger på forsterkeren til å få til dette. Men takk for tipsene cossiemk1, hadde vel holdt i masser med BF451 om jeg ville kjørt på lavere ohm men i dette tilfellet er ikke det akkurat ønsket da:) Blir vel frontsett bygging i løpet av vinteren også så håper du har innspill. Jeg har vel aldri sagt man trenger to pluss og to minus utganger på forsterkeren for å koble et 2 ohms dobbelspole element i 1 ohm?
Condis Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Spiller ingen rolle, jeg tok turen innom deg og du overbeviste meg i en god samtale, ingenting å tenke på. Virker som om jeg har blitt litt revet med her i diskusjonen her. Setningen om at karen i butikken ikke var smell tok jeg av en kammerat som var uenig om koblingene du forklarte men alt i alt har jeg sikkert misforstått totalt. Håper du kan ta det med et smil og forstå at jeg har prøvd å ført en samtale med et snev av humor i denne tråden. I det minste en form for enighet. Endret 4. oktober 2009 av Condis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå