Gå til innhold

Billig mikrofon som funker til å rappe/synge inn til pc med?


Glassflasken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er vel ikke helt enig i en så enkel og bastant uttalelse, men Shure SM 58 er en kurant mikrofon. Vil du legge litt mindre i det, får du også et helt kurant resultat med en Behringer XM8500. Koster en firedel.

 

Start med den, sørg for at du har en annen preamp enn den som sitter i lydkortet, hvis du har et onboard billig lydkort, og bruk litt tid og energi på å redusere romstøy i det rommet du tar opp. Jeg skal garantere deg at det låter bedre enn en Shure SM58 i et nakent firkantet rom.

 

Det er faktisk slik, at hvis romforholdene er dårlige, kan det være en fordel med en rimelig mikrofon med litt slapp følsomhet, fordi du får med mindre romstøy.

 

Nå koster jo ikke noen av disse to noe særlig, så det er ikke noe stort poeng, begge er ment å brukes til næropptak.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Billige mikrofoner er å skyte seg selv i foten. Du ødelegger produksjonen i starten og det klarer du aldri å rette opp.

Legg hvertfall 1000 kr i en mikrofon.

Et godt valg er da Shure SM58 til 1095,- på ljudia.no

 

Eller skjekk ut musikkweb.no for et godt bruktmarked.

Det hjelper heller ikke med en dyrere mikrofon, hvis man kjører den gjennom en dårlig preamp, som f.eks. i et standard lydkort. Da skyter man seg like mye i foten. Man må enten kjøpe et bedre lydkort med preamp, eller kjøpe en USB-mikk. USB-mikk er mest budsjettvennlig hvis man kun har ønske om å koble til en mikrofon, og ingen linjeinnganger og slikt.

Lenke til kommentar

Limer inn noe jeg har skrevet på et annet forum, som forklarer litt. Her er det snakk om stormembran, men prisnsippet er det samme, bortsett fra at du vil holde mikrofonen helt inntil munnen:

 

En opptakssituasjon består hovedsaklig av tre momenter, og nå holder jeg musikeren helt utenfor. (Man kan selvsagt underdele ned til man har ramset opp pluggtype på kabelen, men denne inndelingen holder til å få fram poenget mitt.)

 

Det er:

 

- rommet

- teknikeren, ferdighetsnivå til å skru lyd og plassere mikrofon

- mikrofonen

 

De to første faktorene er minst like viktig som mikrofonen hver for seg. Derfor blir det litt feil, som mange gjør å bruke masse tid og energi på å finne ut hvilken mikrofon man skal ha. Man bør heller bruke masse tid på de to første momentene.

 

Man kan ikke kjøpe seg god lyd. En dyktig kar kan få kurant lyd ut fra en mikrofon fra Nille, ikke det at noen gidder det, men poenget er der.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i det meste som sies her, men en mikrofon fra behringer eller samson vil i det store og det hele være noe god deal. som du sier, den koster 1/4 av shure mikken, og du får hva du betaler for.

 

En god teknikker vil alltid kunne skru det totale lydbildet godt etter en stund, men i rap baseres musikken rundt soundet til vokalisten. Det er kjedelig å være teknikker med en billig mikrofon hvis stemmen til vokalisten ligger i en "dødsone" av frekvensspekteret til mikrofonen. Hvis du bruker en mikk hvor den velkjente "bøttelyden" først dukker opp og du må skru det totale lydbildet rundt dette er det ikke sikkert at du vil oppnå den produksjonen du først var ute etter.

Har vedlagt frekvensspekteret til Behringer XM8500 (over) og Shure sm58(under). For hver enring i frekvensspekteret vil det oppstå en overharmonisk knekk som er ugunstig. Hvis vi ser på behringer kontra shure i 3000-12000Hz, som er det området hvor transientan til vokalen ligger, så er ikke den mye jevn. Dessuten er forskjellen mellom 1-5kHz nesten 10dB på behringer, mens den er under 5dB på Shure. Selvfølgelig kan man bruke filter å få det tilnærmet likt, men transientan vil være ødelagt. Da vi nå snakker om rap, som består mer eller mindre av en rekkke med transienter og tydlig artikulasjon ville jeg aldri valgt en så billig mikrofon som Behringer XM8500.

post-74843-1251793451_thumb.jpg

 

 

Som teknikker/produsent jobber du jo motsatt vei; du finner den mikrofonen som produserer den lyden som passer inn i produksjonen. Jeg har selv vært med på å benytte loppemarked produkter på innspillinger, fordi det gav en kul retro lyd.

 

Hva preampen angår er de fleste billige miksere og eksterne lydkort i dag utstyrt med de samme preampene. Disse er ikke av god kvalitet, men av såpass kvalitet at man vil tydlig høre forskjell på en behringer og en shure.

 

 

 

Jeg sier ikke at dette er bibelen, men jeg tenker mest på hva jeg ville gjort, på bakgrunn av utstyr jeg selv har prøvd, og ikke minst hva mikrofonen skal brukes til. Det skal også legges til at jeg kun har prøvd behringer XM1800S, men det var også siste gangen jeg benyttet behringer produkter. Frekvensspekteret til denne mikrofonen viser forøvrig at XM1800S skal være av bedre kvalitet til å gjengi lyden enn storebror XM8500.

http://www.behringer.com/EN/downloads/pdf/..._P0199_S_EN.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...