Gå til innhold

Peltier og vannavkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt vannavkjøling i dataen min. Men i jakten på lavere/mere stabil temperatur i forhold til hvor varmt det kan bli der jeg har maskinen lurer jeg kanskje på å legge til et peltierelement. Men jeg tenker å ha den til vannet og ikke en spesiell komponent, dette for da å kjøle ned flere komponenter samtidig og ikke bare en utvalgt..

 

Ønsket mitt er en utgående vanntemperatur på kanskje 12-15ºc for å unngå at det oppstår kondens på kabler/komponenter fra kjølesystemet og inne i maskinen. Kjølesystemet skal bygges som en ekstern løsning.

 

Rekkefølgen av kjølevannet har jeg tenkt meg ser slik ut:

 

System 1:

Vanntank-pumpe-peltier-cpu-gpu-chipset-vanntank.

 

System 2:

vanntank-pumpe-radiator-peltier-vanntank

 

Dette vil da si at peltierelementet får to cpu blokker, en på hver side hvor den ene går til å kjøle ned vann og den andre går til avkjølingssystemet for peltierelementet..

 

For å få ned temperaturen ytterligere før peltier om vannet blir veldig varmt kan jeg jo også ha en radiator før vanntank/peltier i kjølesystem 1 om det er noe vits.

 

Har noen en tanke på om dette kunne vert noe? Evt om noe burde vert forandret? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer her selv om jeg ikke er noe annet en en novice på kjøling, og fremdeles ikke har hatt noen for for ekstremkjøling på noen av mine maskiner.

 

jeg vill tro at et peltierelement alene vill ha store problemer med å kvitte seg med så store mengder varme som et high end pc system genererer. Så jeg er ganske sikker på at et peltier element må komme i tillleg til en radiator som har fått tempraturen ned mot romtempratur igjen. En annen bivirkning av at du kjøler ned vannet i vannkjølingsystemet til noe som forhåpentligvis blir under romtempratur er at du må isolere samtlige kabler for å forhindre at luften kondenserer på vannslangene.

 

Jeg synest det ser ut som et spennende prosjekt, men alt avhenger av peltier elementets varmeforflytning. Spørsmålet her er vell om andre kjøleløsninger kan vere mer effektive enn et peltier ellement til å kjøle ned vannet i loopen, da slipper du også å ha to vannluper. hva med en form for fase kjøling?

Lenke til kommentar

Har tenkt litt i de baner men:

 

1. Jeg har så si et komplett vannkjøingskit liggende til pcen min, trenger bare et nyt feste for cpu-blokken og en vga blokk. Ferdig...

 

2. Får man fasekjøling til alle komponenter?

 

3. Koster det ikke mer enn en gullbelagt velurskjorte med safirer til mansjetter?.. (bevis meg gjerne feil her da jeg syntes det er ekstremt spennende med ekstremkjøling, dog da trenger jeg mye isolasjon til systemet..)

 

Skal jeg legge opp med peltier i tillegg så vil det bare være snakk om maks en tusenlapp ekstra i deler kontra hva jeg nå har..

 

Når det kommer til kondens så skal ikke det oppstå med mindre jeg kjøler MER enn ca 7°c og da har jeg tatt høyde for luftfuktighet på 65%. Tror det pleier å ligge på rundt 40-50% i vanlige hus ved 20°c Korriger meg gjerne om jeg tar feil her).. Så om jeg holder meg innenfor det så skal dette gå bra.

 

Tankene har også gått over på og lage en vanntank av kobber og slenge peltierelementet rett på tanken og la den kjøle ned hele vanntanken.. Hva med den vinklingen?

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å kjøle vann med peltierelement der det er aktiv varmeoverføring til vannet. De er for inneffektive og klarer ikke å kjøle særlig mye watt uten at temperaturforskjellen mellom varm og kald side er ca null, eller under null grader (og da var det ikke noe poeng lengre).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Peltierelementer har den fordelen at de kan redusere temperaturen veldig mye der det ikke er aktiv oppvarming (f.eks kjøleskap), eller de kan elektronisk styres til å holde en veldig nøyaktig temperatur på et komponent. Ellers er det bare ulemper med dem. De kan typisk klare en varmeforskjell på 70 grader, men det betyr også at de ikke kjøler noe som helst på den temperaturen. Grunnen til at det ikke er mulig å oppnå mer enn 70 grader varmeforskjell er akkurat det at varme fra den varme siden lekker over til den kalde, og kjøleeffekten er ikke stor nok til å kompensere for det.

 

Det betyr at om du skal bruke et peltierelement til noe må varmeeffekten på den kalde siden være veldig lav, samt du må ekstremt effektiv kjøling av den varme siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...