Gå til innhold

betinget formattering i excel

standby

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen hjelpe meg med en utfordring. jeg bruker mye betinget formattering slik at f.eks. tallverdier under null blir røde osv, ikke sant? nå vil jeg gjerne ha betinget formattering på tekst i en celle. jeg vil at alle celler som inneholder f.eks. banan blir rød. jeg har prøvd "celleverdien er lik banan", men da blir bare celler som kun inneholder ordet banan røde, ikke cellene som inneholder f.eks. ordet bananer. skjønner dere problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du må bruke: Betinget formatering -> Merk celler - regler -> Tekst som inneholder -> Banan

skjønte ikke helt hva du mente jeg. velge betinget formatering under format-fanen? finner ikken noe valg om tekst som inneholder...

Skrevet

Du bruker altså en annen versjon enn 2007, stemmer det?

Det er såpass mye lettere å hjelpe hvis jeg vet årgang og språkversjon, at ofte lar jeg være å prøve hvis det ikke står noe. Som f.eks. denne gangen. Nå har du kastet bort tiden til HiSPeed, som sikkert synes det er artig.

Skrevet

Det er såpass mye lettere å hjelpe hvis jeg vet årgang og språkversjon, at ofte lar jeg være å prøve hvis det ikke står noe. Som f.eks. denne gangen. Nå har du kastet bort tiden til HiSPeed, som sikkert synes det er artig.

Skal ikke helle bensin på bålet men jeg begynner å bli lei av at man ikke kan fortelle hvilken versjon man har. Når man spør om betinget formatering så regnet med at det var Excel 2007. Det er ikke lenge til forvirringen skal bli enda verre når Office 2010 kommer.

Skrevet

Skal ikke helle bensin på bålet men jeg begynner å bli lei av at man ikke kan fortelle hvilken versjon man har. Når man spør om betinget formatering så regnet med at det var Excel 2007. Det er ikke lenge til forvirringen skal bli enda verre når Office 2010 kommer.

jøss.. var ikke klar over at jeg, fordi jeg ikke var klar over de store forskjellene mellom de ulike versjonene, nå uten å ønske det faktisk har kastet bort tiden til et annet menneske. det var da virkelig ikke meningen. men innspillet mottas og vil bli tatt til etterretning. jeg beklager at jeg ikke nevnte det, men på min arbeidsplass sliter vi med utdatert programvare, så det er en office 2003 jeg sitter med. er det fortsatt muligheter for å få til en slik regel som jeg er ute etter med 2003?

Skrevet

Merk cellene, f.eks. A1:A50. Legg merke til hvilken celle som er aktiv(her gjerne A1, det står i adressefeltet over radetikettene.

Format, Betinget formatering, velg Formelen er, og skriv inn formel

=ERFEIL(FINN("banan";A1))=USANN

eller, hvis du ikke vil skille på store og små bokstaver

=ERFEIL(FINN("banan";SMÅ(A1)))=USANN

Du kan ha maks tre betingelser i Excel 2003, altså til sammen fire forskjellige formater inkludert grunnformatering.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet
Merk cellene, f.eks. A1:A50. Legg merke til hvilken celle som er aktiv(her gjerne A1, det står i adressefeltet over radetikettene.

Format, Betinget formatering, velg Formelen er, og skriv inn formel

=ERFEIL(FINN("banan";A1))=USANN

eller, hvis du ikke vil skille på store og små bokstaver

=ERFEIL(FINN("banan";SMÅ(A1)))=USANN

Du kan ha maks tre betingelser i Excel 2003, altså til sammen fire forskjellige formater inkludert grunnformatering.

HTH. Beste hilsen Harald

Du er et geni! Tusen hjertelig takk!!

Skrevet

jøss.. var ikke klar over at jeg, fordi jeg ikke var klar over de store forskjellene mellom de ulike versjonene, nå uten å ønske det faktisk har kastet bort tiden til et annet menneske. det var da virkelig ikke meningen. men innspillet mottas og vil bli tatt til etterretning. jeg beklager at jeg ikke nevnte det, men på min arbeidsplass sliter vi med utdatert programvare, så det er en office 2003 jeg sitter med. er det fortsatt muligheter for å få til en slik regel som jeg er ute etter med 2003?

:yes:

Skrevet
Du er et geni! Tusen hjertelig takk!!

Bare hyggelig det.

Kjeftingen var mest for at nye og gamle lesere lettere skal få bedre hjelp, ved å legge ved nødvendig informasjon. No hard feelings ;)

Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...