Gå til innhold

hvilket objektiv anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg hadde tenkt å kjøpe ett objektiv i bursdagsgave til min bror, han har en pentax k100d super og vil gjerne ha ett objektiv med zoom, jeg har selv en Pentax SMC-DA 50-200mm F4.0-5.6 ED og denne er helt ok, men ser at fotovideo har en Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

Hvilken av disse to eller andre anbefalninger har dere? Prisen må være rundt 3500,-

Håper på raskt svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til K100D passer også Pentax/Tamrom 18-250 fint. Har brukt dette til mange bilder på mitt K100D.

Har kommet i ny versjon fra Tamrom, 18-270. Men er av mer akademisk interesse, for på K20D som jeg bruker nå, så er det ikke skarpt nok til å utnytte 14Mpix på full zoom iallefall.

Men ett fryktelig godt all-round objektiv som kan benyttes til alt, innenfor grensene av lysstyrke, vignettering på vidvinkel og ikke 100% skarp på full tele.

Men i området ca 30-150 fungerer det meget bra.

Men, dersom han vil ha ett objektiv som yter bra, se på Tamron 17-50 f2.8. Denne har er skarp over det hele, og nedblendet er den sylskarp.

Den slipper inn dobbelt så mye lys på vidvinkel som 18-250, og noe mer på 50mm, og halvverer lukkertidene. Så selv om det er mulig innendørs å ta rimelig skarpe bilder inntil 1/4 sek på K100D med stabilisatoren på, så øker "treffprosenten" ganske mye med 2.8.

Dette er samtidig ett objektiv som yter godt på 14MP også.

På K100D ser du ikke den store forskjellen på 18-250 og 17-50 i godt lys, men med økt oppløsning (som han sikkert vil ha på neste kamera) så synes det.

Men er behovet en "langzoom", så vil ikke 17-50 være noe valg.

Endret av trulsant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...