Gå til innhold

Redusert ladekapasitet på batteri - hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Batteriet på min Dell XPS M1330 begynner å få markert dårligere kapasitet, og jeg har fått følgende melding i Bios/XP:

 

Your battery is able to charge normally, however it is reaching the

end of it's usable life.You can experience a longer operating time

with a new battery. You might want to consider purchasing a

replacement battery now

 

Jeg kjøpte PC'en November 07. Altså er det 1 år og 9 måneder.

Kan jeg be om et nytt, eller hva er egentlig mine rettigheter på dette området?

Batteriet er forsåvidt funksjonelt, bare svekket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Batteriet på min Dell XPS M1330 begynner å få markert dårligere kapasitet, og jeg har fått følgende melding i Bios/XP:

 

Your battery is able to charge normally, however it is reaching the

end of it's usable life.You can experience a longer operating time

with a new battery. You might want to consider purchasing a

replacement battery now

 

Jeg kjøpte PC'en November 07. Altså er det 1 år og 9 måneder.

Kan jeg be om et nytt, eller hva er egentlig mine rettigheter på dette området?

Batteriet er forsåvidt funksjonelt, bare svekket.

 

Nei du har ikke rettigheter på nytt batteri, det er en kjent sak at batterier svekkes over tid og går ikke under garanti etter så lang tids bruk...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Batteriet på min Dell XPS M1330 begynner å få markert dårligere kapasitet, og jeg har fått følgende melding i Bios/XP:

 

Your battery is able to charge normally, however it is reaching the

end of it's usable life.You can experience a longer operating time

with a new battery. You might want to consider purchasing a

replacement battery now

 

Jeg kjøpte PC'en November 07. Altså er det 1 år og 9 måneder.

Kan jeg be om et nytt, eller hva er egentlig mine rettigheter på dette området?

Batteriet er forsåvidt funksjonelt, bare svekket.

 

Nå spørs det vel hvor mye det er svekket, noe kortere batteritid etter 1 år og 9 mnd er vel normalt.

Men er det vesentlig svekket har du trolig krav på nytt.

 

Her en link til Forbrukerrådet om dette:

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...%20pa%20batteri

 

Når du får den meldingen så mener jo Dell at batteriet har nådd slutten på sin levetid. Da SKAL du ha nytt batteri. Kontakt Dell og vis til Forbrukerrådet/Forbrukerportalen.

Endret av belenix
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har gått Forbrukartvistutvalet (FTU) nøyere etter i sømmene, og de har gjort flere tvetydige vedtak om dette med batteri-problematikk - noen har gått i forbrukers favør, andre har ikke det. Dessuten har det kun vært snakk om batterier som har vært helt ødelagt og ikke virker lenger. Mitt er kun redusert, vil tro ca. 50%, men det er fortsatt funksjonelt..

 

Jeg har allerede kontaktet dells kundeservice på mail, og de gir klart uttrykk for at det eneste de kan tilby meg er gode priser på et nytt batteri. Slik jeg vurderer min egen sak er den ganske svak, og jeg tviler på jeg kommer til å bruke mer tid på å forfølge den videre .. (med mindre noen kan henvise til et vedtak/sak som ligner denne, og som gikk i favør forbruker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...