Gå til innhold

Importere til SQL-database for deretter og hente ut data til rapporter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en notesdatabase med masse info hvor jeg en gang i mnd henter ut lister over investeringer. Disse skal jeg systematisere, for deretter å oversende rapport med oversikt til sjefen. Iom at dette er informasjon som er helt lik hver mnd. vil jeg tro at man kan importere dataene inn i en SQL-database for deretter å kjøre komandoer (syntakser?) for å få ut den informasjonen man trenger. Det burde være enklere enn å bruke excel. Eksempel på liste som tas ut av notesdatabasen og som jeg limer inn i excel: http://itisnothere.com/temp/SQL.xls

 

Noen som har idé på hvordan jeg skal gjøre dette? Feks hvilken SQL-database som er lett å starte med, både for å importere data og for å hente ut den infoen jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir jeg nok kjølhalt av enkelte her, men jeg svarer allikevel :)

 

For ditt formål ville jeg brukt noe så enkelt som Microsoft Access. Access har egne veivisere for import fra bl.a. Excel. Hvis formålet med databasen kun er å importere data fra Excel, kjøre noen spørringer (med output til Excel, pdf eller liknende), og deretter å sende videre til høvdingen så er MS Access tingen for deg.

Lenke til kommentar

Om du har tilgang til SQL Server fra MS, så kan du jo også prøve å sette deg inn i datavarehus og rapporterings-funksjonaliteten som ligger innebygd. Her er det masse moro ift både det å kna data til noe som er mer håndterbart ift rapportering, og også løsninger for automatisering av rapportgenerering. Om du ikke har tilgang til det finnes det open source løsninger som pentaho eller lignende, som lar deg bygge mye automatikk på databehandling.

 

Men klart, å gjøre dette riktig kan være tidkrevende og vanskelig i begynnelsen, men samtidig kan man få utnyttet funksjoner som man tidligere måtte gjøre fullstendig manuelt, f.eks. at sjefen kan hente ut rapporter når som helst, og til og med lage egne rapporter... Om datagrunnlaget er satt opp riktig...

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke tilgang til MS Access...
Du kan jo laste ned en 60 dagers prøveversjon (http://office.microsoft.com/en-us/access/HA101672561033.aspx).

Hvis det passer for deg så er det jo bare å kjøpe en lisens. Koster bare et par tusenlapper.

 

Har gjort det nå, men det krever visst at jeg har MS Outlook installert for at jeg skal få installert det. Og det har jeg ikke.

 

Det går jo ann og gå rett fra Lotus Notes til Excel også.

Vet. Men excel kan ikke brukes til å hente ut dataene. Har brukt det til nå, men det er lite effektivt og veldig tidkrevende.

 

Er Pentaho noe man kjøpe, eller har de en fullverjon gratis og uten support også?

Lenke til kommentar

Pentaho er open source, så det kan du fint installere og bruke på egen maskin så mye du orker. Det krever jo litt å for å sette seg inn i det, men da får du også en løsning som lar deg automatisere uthenting av data og generering av rapporter slik at du sparer tid på det.

Lenke til kommentar
Nå blir jeg nok kjølhalt av enkelte her, men jeg svarer allikevel :)

 

For ditt formål ville jeg brukt noe så enkelt som Microsoft Access. Access har egne veivisere for import fra bl.a. Excel. Hvis formålet med databasen kun er å importere data fra Excel, kjøre noen spørringer (med output til Excel, pdf eller liknende), og deretter å sende videre til høvdingen så er MS Access tingen for deg.

 

Hvorfor tror du det, er noe av det enkelset jo:)

Lenke til kommentar
Nå blir jeg nok kjølhalt av enkelte her, men jeg svarer allikevel :)

 

For ditt formål ville jeg brukt noe så enkelt som Microsoft Access. Access har egne veivisere for import fra bl.a. Excel. Hvis formålet med databasen kun er å importere data fra Excel, kjøre noen spørringer (med output til Excel, pdf eller liknende), og deretter å sende videre til høvdingen så er MS Access tingen for deg.

 

Hvorfor tror du det, er noe av det enkelset jo:)

 

 

Har lastet ned og prøvd å installere Access nå. Det gikk dessverre ikke. For å installere det må man ha Outlook installert også. Siden jeg kjører OO gikk dette dessverre ikke. Får prøve meg på en utgave av Pentaho.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...