Gå til innhold

Trenger nytt kamera, hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger et nytt kamera. Jeg vet egentlig ikke om jeg skal ha bildekamera med innebygget videoopptaker eller videokamera med innebygget bildeopptaker. Noen ønsker/krav er:

- Lite nok til å kunne ha det i jakkelomme (men ikke nødvendigvis i en stram dongeribukse)

- Kunne ta nærbilder (stillbilde) av insekter

- Bra kvalitet også når det er mørkt

- Kunne filme i 1 time+

- Koste 2-4000 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det blir 70/30 stillbilde/video jeg skal bruke det til. Når jeg har prøvd å ta nærbilder av insekter, feks en bille, så har det bare blitt en tåkete grå flekk, ellers har jeg måttet nøye meg med å ta bilde mer på avstand. Hvordan er dette kameraet der?

Jeg har lest test om Sony HDR-TG3. Virker på mange måter som et bra kamera (lite, bra oppløsning), men noen av bakdelene:

-1000 kr mer enn jeg egentlig vil gi for et kamera

-mye bildestøy på innendørsopptak

-kun 4GB minnebrikke (=26min) betyr ekstrautgift for en større minnebrikke

Lenke til kommentar

Med "flere timer video" så mener jeg at det kun er minnekortets størrelse som setter begrensningen. Du får vel plass til ca 2 timer med video i beste kvalitet på et 16GB SDHC kort.

 

Og nei, det er ikke snakk om 15 fps, det ville jo være totalt ubrukbart. Jeg sier jo "knallbra" ovenfor og 15 fps er jo slett ikke knallbra.

 

"Beste kvalitet" på dette kameraet er 720p i 25 fps og codec er "AVCHD Lite". Både den optiske billedstabilisatoren samt optisk zoom fungerer ved videoopptak så resultatet blir veldig veldig bra.

 

Om det er noe internminne i kameraet husker jeg ikke i farta - men er det det så er det i så fall for lite til å være nyttig. Det samme med minnekort, tror ikke det følger med og gjør det det så er det for lite slik det alltid er når minnekort følger med.

Lenke til kommentar

Da var Panasonic Lumix TMC-TZ7 også notert. Leste av noen av brukernes erfaringer at den har noe lav batterikapasitet. Videofilming bruker jo endel batteri, vet du hvor lenge jeg kan filme før batteriet sier godnatt? Har også funnet mange digitalkamera med HD 1080 video. I tester for digitalkamera står det ofte en linje om videokvaliteten (oppløsning først og fremst), men det står aldri noe om hvor lenge du kan filme. På gamle digitalkameraer kunne man også kun filme noen kurte filmsnutter. Og hvor godt er dette om kvelden?

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Med "flere timer video" så mener jeg at det kun er minnekortets størrelse som setter begrensningen. Du får vel plass til ca 2 timer med video i beste kvalitet på et 16GB SDHC kort.

 

Og nei, det er ikke snakk om 15 fps, det ville jo være totalt ubrukbart. Jeg sier jo "knallbra" ovenfor og 15 fps er jo slett ikke knallbra.

 

"Beste kvalitet" på dette kameraet er 720p i 25 fps og codec er "AVCHD Lite". Både den optiske billedstabilisatoren samt optisk zoom fungerer ved videoopptak så resultatet blir veldig veldig bra.

 

Om det er noe internminne i kameraet husker jeg ikke i farta - men er det det så er det i så fall for lite til å være nyttig. Det samme med minnekort, tror ikke det følger med og gjør det det så er det for lite slik det alltid er når minnekort følger med.

ja 15 ville vært ubrukelig, men her igjen må han skaffe sd kort i tillegg.

vanskelig å finne noe som passer alle ønsker vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Et Canon ixus 8015

 

Det er veldig fint design, og størrelsen er bra.

Du kan faktisk ha det i lommen.

Makrobildene blir veldig bra, hvis insektene er døde, går det jo greit å ta bilde, ellers har jeg egentlig ikke prøvd å ta bilde av flyvende insekter.

Bildene kan du redusere og maksimere størrelsen på.

Kameraet i seg selv, er akkuratt passe for mitt type bruk.

Det tar over 1000 bilder, og filmene er også gode.

Nattbildene er jeg ikke helt sikker på, men blitsen er bra og selve kamerat tåler litt.

Det har 8 forsjellige funksjoner, en av dem er nattbilder.

Prisen er heller ikke så verst, finnes i forskjellige farger.

-martia

Lenke til kommentar

Hva er så galt med SD/SDHC kort om jeg tør spørre? De er billige og blir stadig billigere, de er raske og blir stadig raskere, og de er helt uten bevegelige deler i motsetning til harddisker som både introduserer mekanisk støy i opptakene samt fare for skader ved støt etc.

 

At et kamera ikke har innebygget minne ser jeg bare på som en fordel, SD/SDHC kort er uansett billigere en det du må betale ekstra for et kamera som har dette innebygget.

 

Men uansett, Panasonic kameraet er helt suverent på video og har i tillegg "superzoom" og enkel betjening *og* det tar attpåtil meget gode stillbilder. Men det har få (les ingen) manuelle muligheter så den som ønsker slikt må se etter noen annet. Men automatikken gjør til gjengjeld en strålende jobb under de fleste forhold.

 

Nå høres jeg kanskje ut som jeg er ansatt hos Panasonic Norge eller har aksjer der - jeg er ikke det. Men dette kameraet imponerte meg virkelig. Jeg er en del over middels interessert i "dippedutter" og kjøper vel 1-2 kameraer i året (minst) og dette imponerte meg mer enn det meste. :)

Lenke til kommentar

@spook/simster: Ja, men spørs jo hva det koster. Hvis det koster under 500 for 16GB og Panasonic Lumix TMC-TZ7 koster 3500, så er det jo greit, for da er jo prisen fortsatt under 4000 (evt. såvidt over). Spook, har du det kameraet? Hvor lenge kan du filme med det før batteriet takker for seg? Hvordan er bilde/filmkvaliteten om kvelden/natten/innendørs ?

 

@marita: jeg prøvde å google Canon ixus 8015, men fant ikke så mange fornuftige sider. Hva er filmoppløsningen og hvor lenge kan du filme med det før batteriet slukner?

Lenke til kommentar

Du får både kameraet, et 16GB Class 6 minnekort samt porto for under kr 4000,- fra f.eks. Komplett.

 

Og ja, jeg har det kameraet. Dvs jeg kjøpte det til madamen så det er hun som stort sett bruker det. Har ikke målt helt nøyaktig hvor lenge batteriet holder men etter rundt en time med videoopptak og ca 200 bilder så var det i hvert fall ikke helt tomt. har også kjøpt et ekstra batteri, alltid kjekt å ha og batterier går alltid tomme på de mest ugunstige tidspunkter.

 

Video innendørs gir greit resultat, men blir det veldig mørkt og natt så blir resultatet deretter. Mørkt og med en god del støy. Men innendørs på kveldstid med vanlig lampelys så gir det bra resultat.

 

Stillbildedelen har jo fordelen av å kunne bruke blits så her blir jo resultatet greit uansett. Men ikke forvent "speilreflekskvalitet" på bilder under krevende lysforhold for det får du ikke. Men innendørs i normalt lys med blits samt utendørs i dagslys/skumring så blir resultatet helt strålende.

 

Ellers så har kameraet veldig bra vidvinkel (tilsvarende 25mm for 35mm film) samt superzoom og lang tele (tilsvarende 300mm for 35mm film).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...