Gå til innhold

Hjelp til overklokking av qx6700


Anbefalte innlegg

Hei

Har begynt å fikle litt i bios for å overklokke prosessoren min litt, en qx6700.

 

Har fsb på 290 nå og vcore på 1.21(ifølge bios) CPU-z viser 1.136 :roll:

Har kjøler av typen cooler master vortes 752(2000 rpm load) men synes temperaturene fort blir høye.

Akkurat nå ligger den på 74 grader load.

Kan dette ha noe med feil påføring av pasta?

 

Kjører Prime 95, men skjer noe rart. Har 4 workere, men plutselig stopper en av dem å jobbe.

 

Har hørt om mye bedre resulatater enn dette.

Noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei

Har begynt å fikle litt i bios for å overklokke prosessoren min litt, en qx6700.

 

Har fsb på 290 nå og vcore på 1.21(ifølge bios) CPU-z viser 1.136 :roll:

Har kjøler av typen cooler master vortes 752(2000 rpm load) men synes temperaturene fort blir høye.

Akkurat nå ligger den på 74 grader load.

Kan dette ha noe med feil påføring av pasta?

 

Kjører Prime 95, men skjer noe rart. Har 4 workere, men plutselig stopper en av dem å jobbe.

 

Har hørt om mye bedre resulatater enn dette.

Noen som kan hjelpe meg? :)

 

 

Vil nok tro dette har med pasta/dårlig kontakt cpu-kjøleblokk å gjøre ja!

 

Har akkurat denne prosessoren og gjorde en større jobb på denne i høst med å forbedre kjølingen av den. Jeg endte opp med å slipe ned både kjøler (TRUE black) og prosessor til de var 'flate', for deretter å eksperimentere med pasta-mengde og plassering. Men nå kan jeg kjøre prosessoren på 1.525 v / 3.5 GHz med temperaturer stabile på ca 75 grader ;)

 

(jeg må ha så høy spenning for å få den stabil over tid på den frekvensen)

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med å slipe ned på kjølekomponentene... Disse er allerede optimalisert for varmeveksling og uregelmessigheter vil føre til tap av effekt. Bare pass på at kjøleblokka står rett og fast over prosessoren, ev. skaff deg vannkjøling.

 

kjølerene bør sjekkes før montering, min spriket med nesten en mm i hjørnene! dvs den hadde egentlig bare kontakt på midten... og prosessoren var ikke akkurat flat den heller!

 

ps: man bør vite hva man gjør før man prøver noe sånt, mente bare å si at gode temperaturer er avhengig av både riktig mengde pasta og også av flatheten på kontaktflatene. det skal ikke mye buling til før dette går dramatisk ut over temperaturene ;)

Lenke til kommentar
Hadde en mistanke om det ja.

 

Hva vil riktig mengde pasta si da?

Tenke bare at mer er bedre når jeg tok på jeg :)

 

sjekk her : http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_quad_wcap.pdf

 

Ps: poenget med pastaen er å fylle ut sprekker/tomrom som oppstår når flatene på prosessoren/kjøleren presses mot hverandre. For mye vil gjøre at flatene faktisk blir presset fra hverandre og varmeoverføringen blir dårligere. Den beste varmeoverføringen skjer når mest mulig av metallet på prosessoren kommer i kontakt med mest mulig av metallet på kjøleren. Pastaen leder ikke varmen like godt som metall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...