Gå til innhold

[Løst]Praktisk eller Teoretisk matte?

iLoveAsus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fikk brev i dag der det står en hau med velkommen til videregående bla bla bla. osv. det jeg lurte på er... er det, det samme om jeg tar Praktisk eller Teoretisk matte.. jeg tenker på utdanningen som pilot etterpå.. er det, det samme hva jeg velger?

-iLoveAsus

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velger du teoretisk matte (T-matte) kan du velge realfagsmatte (R1 og -2) senere, og det er på mange linjer et krav å ha ståkarakter i R2. Flere linjer operer også med minimumkarakterer på rundt fire. Med andre ord, vel teoretisk matematikk om ikke du er en sopp!

Skrevet

Det som er, er at det er ganske stor forskjell på P- og T-matte. På skolen min var det sånn at T-matten satt med komplisert derivasjon og løste andregradsligninger mens P-matte klipte firkanter for å snakke og lære om areal...

Generelt vil jeg si at T-mattekurset var utfordrene men også interessant, neeesten til og med spennende. Jeg er en språkperson, likevel var T-matte et av favorittfagene mine.

Har du sterk 4, 5 eller 6 i matte fra ungdomsskolen vil jeg anbefale T-matte, så kan du eventuelt ta 2P eller S-matte neste år. Eventuelt bare ha R1 over et år. Men hvis du skal bli pilot ville jeg sett om det var noen spesifike krav fra videregående, sånn som medisinstudiet krever kjemi to år, R1 og fysikk ett år.

Skrevet

Sitat:

De fleste skolene vil kreve at du har generell studiekompetanse når du søker om opptak til yrkesflygerutdanningen. Her stilles det også strenge krav til din fysiske og psysiske helse, og du må fremlegge medisinsk bevis klasse 1. Du må også ha plettfri vandel.

Kilde: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pilot

Du trenger kun genrell studiekompetanse vil jeg tro, altså ikke teoretisk matte, men er du god i matte anbefales det at du velger det uansett, slik at du senere kan velge realfag og få ekstrapoeng, i tillegg til at du har flere valg senere.

Skrevet
Velger du teoretisk matte (T-matte) kan du velge realfagsmatte (R1 og -2) senere, og det er på mange linjer et krav å ha ståkarakter i R2. Flere linjer operer også med minimumkarakterer på rundt fire. Med andre ord, vel teoretisk matematikk om ikke du er en sopp!

Takk for svaret :p

Så.. det beste for meg er å velge teoretisk matte? leste at "minimums opptakskrav" var 2mx og 2fy kan du forklare meg hva det er?.. 2mx er jo matte men hvilken matte og hvordan får jeg den og 2fy er fysikk, og hvordan "får" jeg det?

... :)

Skrevet

Pilotutdanning må du ha ha godkjent studiekompetanse + det som tidligre var 2MX og 2FY.

Det vil si at du må ta T-matte nå, så velge R-matte senere, men du må også ha Fysikk (noe du må velge andre året)

Det er det jeg har funnet ut ihvertfall, kan sikkert spørre en jeg kjenner nå senere i kveld som skal søke seg inn på utdannelse som pilot nå til neste år.

Skrevet (endret)
2MX er det gamle navnet på R2, og 2FY er nå FY2 (tror jeg). Altså blir løpet ditt T -> R1 + F1 -> R2 + F2.

2MX tilsvarer det nye Matematikk R1, 2FY tilsvarer det nye Fysikk 1 :)

Gammel = Ny

Matte

2MX = R1

3MX = R2

Fysikk

2FY = FY1

3FY = FY2

EDIT:

Pilotutdanning må du ha ha godkjent studiekompetanse + det som tidligre var 2MX og 2FY.

Det vil si at du må ta T-matte nå, så velge R-matte senere, men du må også ha Fysikk (noe du må velge andre året)

Det er det jeg har funnet ut ihvertfall, kan sikkert spørre en jeg kjenner nå senere i kveld som skal søke seg inn på utdannelse som pilot nå til neste år.

Forutsatt da at det multisync sier er riktig (jeg kjenner ikke til pilotutdanningen) så betyr det at du ha Teoretisk matte nå for deretter å velge og gjennomføre R1 og FY1 andre året for å kunne bli pilot

Endret av Constant
Skrevet (endret)

Eventuelt hvis det stemmer at 2MX tilsvarer R1, så kan du ta S1+S2,

men du må fortsatt velge T det første året...

(og så ha S matte i to år i stedet for R i ett år...)

Endret av multisync
Skrevet

Etetr hva jeg har lest på nettet (da må det jo være sant) skal det på papiret være helt likegyldig om man velger teoretisk eller praktisk matte, så det går vel mest på hva man selv ønsker. Jeg valgte teoretisk, og det var ærlig talt ikke så komplisert. Jeg var ikke noe mattefantom på ungdomsskolen, ei heller på videregående, men jeg kom meg helt greit gjennom det uten at jeg trengte å sitte i evigheter med lekser.

Skrevet
Om du ikke har forstått forskjellen på å ta praktisk og teoretisk matematikk etter et helt år, har du ikke fått med deg mye.

Hmm ok da har jeg alt jeg trenger å vite sånn ca. velger teoretisk matte første året så får jeg heller kikke nermere på det med ewn rådgiver elns :D takk for alle svarene :p

-iLoveAsus

Skrevet

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke har forstått forskjellene. På papiret spiller det ingen forskjell hva man velger, siden det ikke setter noen begrensinger for hva man kan velge senere, men selvfølgelig er det forskjeller på hva man lærer. Derfor kan man velge det man selv ønsker, men det kan være lurt å tenke på hva som er best å ha med seg.

Forresten: Vi som tok teoretisk matte ble samlet i én stor klasse (vi slet med antall stoler), med alle fra yrkesfaglig som hadde valgt det. Det virket som at de fleste der hadde et mål om å studere for å bli ingeniør, arkitekt etc, mens de som valgte praktisk siktet seg mer inn på livet som fagarbeider. Det var nok ingen tilfeldighet...

Skrevet (endret)

Teoretisk matematikk åpner langt flere dører enn den praktiske utgaven. Det er nesten litt utrolig at du ikke har fått med seg det, det er jo det viktigste som skjer i førsteklasse. :whistle:

Endring:

Også på papiret, selvfølgelig. Du kan nemlig velge R1 og -2 i andre og tredje om du har bestått i T1.

Endret av phfjeld
Skrevet
På generelt grunnlag tilrår departementet òg at du vel matematikk T (teoretisk) på Vg1 som grunnlag for programfaga i programområde for realfag, spesielt gjeld dette matematikk. Formelt sett er det ikkje noko i vegen for å velje matematikk P (praktisk) på Vg1, men skal du gå vidare med eitt av matematikkfaga, må du sjølv ta ansvaret for å ha tilstrekkeleg realkompetanse for å ta til med programfaget på Vg2.

Kilde: vilbli.no

Skrevet

Oi, det visste jeg ikke. Lønner seg ikke å være bråkjekk uten å sjekke med departementet først. :blush: Takk for informasjonen i alle fall, Horrorbyte!

Skrevet (endret)

Men fortsatt er det 3 ganger så vanskelig å gå fra P-matte til S og enda værre til R, da begge bygger på kunnskapen du lærer i T-matte.

Hvis du er flink nok til å greie å gå fra P til S eller R, så kan du liksågodt begynne på T med en gang ;)

Da slipper du ihvertfall å lære deg både T og P-matte på det første året, som det faktisk kreves av deg. Jeg siterer:

"men skal du gå vidare med eitt av matematikkfaga, må du sjølv ta ansvaret for å ha tilstrekkeleg realkompetanse for å ta til med programfaget på Vg2."

Endret av multisync
Skrevet (endret)

Noen som vet om det er krav om å ha T-matte, med tanke på at jeg skal gå IB neste år? Matte var min svakeste karakter på vitnemålet, så har ikke lyst til å ta sjansen på T-matte, i og med at en må ha minst 4 i matte for å kunne søke opptak.

Endret av RainbowLady

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...