Floregnag Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 (endret) hei, snart er det studiestart og jeg skal begynne på universitetet. det er 3 år siden jeg gikk ut av vgs så er nok litt rusten. Jeg lurte på om noen har noen gode tips eller råd til meg angående studieteknikk, hvordan skrive en oppgave, hvordan få med seg mest mulig under en forelesning, hvordan skaffe seg gode leserutiner osvosv..? dere med erfaring, del den gjerne! Endret 7. august 2009 av Floregnag
Imaginary Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Kom forberedt til forelesning. Ikke notér unødvendige ting under forelesning. Oppsummere dagens gjennomgåtte stoff for deg selv etter undervisningsslutt.
Skagen Skrevet 8. august 2009 Skrevet 8. august 2009 Spør foreleseren om h*n pleier å legge ut forelesningsnotatene på nettet. Ellers trenger du ikke å konsentrere deg så voldsomt om å notere, viktigere å følge med på hva som faktisk blir sagt under forelesninga. Jeg har sett folk som noterer flere sider hver forelesning, uten å få med seg så veldig mye. Men dette vil nok variere med hva man studerer og trening vil jeg tro. Ellers så ligner høyskolen mer på videregående, siden de som regel har klasseromsundervisning og gjerne rundt 4-6 timer undervisning hver dag. Universitetet er en helt annen verden. Der kan det være 4-8 timer forelesninger i uka. Og det er ikke undervisning, men forelesning. Det blir ikke like formelt og fast som klasseromsundervisning, og som regel er forelesningene bare en veldig kjapp oppsummering av hva du selv burde ha lest på egenhånd. Min erfaring er at du må regne med langt mer selvstendig arbeid på universitetet enn på høyskolene. På både høyskoler og universiteter er det som regel noe gruppearbeid som skal gjøres. Nå høres jeg kanskje litt kynisk ut, men vær litt selektiv i hvem du jobber på gruppe med. Min erfaring er at studieallianser med andre motiverte og seriøse studenter er av kjempebetydning for egen læring. Organiser kollokvier med studiekompisene dine, spesielt før eksamen slik at dere kan hjelpe hverandre og lese sammen. Man kan lære og motiveres utrolig mye av flinke studiekamerater. Lykke til!
bjelleklang Skrevet 8. august 2009 Skrevet 8. august 2009 Hvilket universitet er det? Jeg har nemlig laget en powerpoint for nye studenter ved UiO.
A-Jay Skrevet 8. august 2009 Skrevet 8. august 2009 (endret) Ellers trenger du ikke å konsentrere deg så voldsomt om å notere, viktigere å følge med på hva som faktisk blir sagt under forelesninga. Jeg vil påstå det motsatte. Når man noterer følger man langt mer med da man faktisk må konsentrere seg om hva som blir sagt og skrive det ned på en måte som gjør at det blir forståelig senere. Pluss at notatene gjør det lettere å repetere ting i etterkant. I min erfaring lærer jeg mer på forelesninger hvor jeg tar notater. Men det er selvsagt fortsatt en forutsetning at man er litt selektiv med hva man noterer. Studieteknikk er en veldig individuell ting og man må bare prøve seg fram og finne ut hva som passer best for en selv. Selv har jeg fått mye hjelp av bloggen til Scott H. Young og e-boken hans. Endret 8. august 2009 av A-Jay
AndersVB Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 (endret) Studieteknikk, lese og arbeidsrutiner: Vet ikke hva du skal studere men selv tar jeg en teknologisk utdannelse på høgskole. Der er nøkkelordet i de fleste fag øvingsoppgaver. Disse blir ofte laget/plukket ut av foreleseren som et minimum av det man burde gjøre på egenhånd i et fag og er som regel presentert på en fremdriftsplan. Gjør disse!.. og vær asjur med fremdriftsplanene vær eneste uke. Da er det lettere å følge med i forelesningene og da kan det hende at man faktisk vet litt om det læreren står å snakker om. Er man enda mer selv disiplinert kan man lese gjennom det kapitlet som skal gjennomgås i forelesningen på forhånd. Da er man godt forberedt og utbyttet av forelesningen blir MYE større. Det hjelper lite med flotte forelesningsnotater når man ikke gjør øvingene. Gjennom forelesningene er det lite som blir sugd opp i hjernen når man skal konsentrere seg i både to,tre og fire timer. Da er det greit å notere ned, men det er som sagt ikke dette som gjør deg smart. Notatene er bare et verktøy man bruker i øvingene. Når eksamen nærmer seg burde man gjøre alle gamle eksamensoppgaver som det er mulig å få tak i pluss flere øvingsoppgaver evnt. noen om igjen. Og som Skagen sa over her er det lurt å finne seg en motivert lesegjeng, gjerne 3 eller 5 stk. (da unngår man partallsgrupperinger). Da kan dere også dra hverandre i gang når det står på som verst. Dette er min erfaring og jeg tror det kan gå måneder hvis ikke år før man finner sin studieteknikk. Det er det det handler om i starten av studie..å lære seg å lære Endret 9. august 2009 av AndersVB
-MK- Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Hvilket universitet er det? Jeg har nemlig laget en powerpoint for nye studenter ved UiO. Den kunne vært interessant å se
Luftbor Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 Sitt 2 timer hver dag utenom forelesningene så er du på langt vei. Jo mer du legger i innsatsen etter forelesning jo bedre blir det selvsagt. Det er ingen annen utvei.
A-Jay Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 (endret) Jo mer du legger i innsatsen etter forelesning jo bedre blir det selvsagt. Det er ingen annen utvei. Det betyr ikke at det kun er å sitte med fagstoffet så lenge som mulig som hjelper. Smarte studieteknikker er også svært viktige. Mange bruker dessverre ineffektive studieteknikker, som gjør at man bruker mye mer tid og energi på studiene enn strengt tatt nødvendig. Man kan sitte en hel dag med ineffektive studieteknikker og likevel lære mindre enn på 1-2 timer med optimale studieteknikker. Så, det hjelper også å lære seg bedre studieteknikker og gode måter å tilegne seg lærestoffet på. Vi lærer dessverre lite av det på skolen i dag, så man må gå til andre kilder for det. Det er masser av info om det på nettet og også mange gode bøker. Men husk det finnes ingen fasit, alle er forskjellige og lærer derfor på forskjellig måte. Du må finne det som fungerer godt for deg. Å bruke tid på å lære seg studieteknikk høres unødvendig ut i utgangspunktet, men hvis du klarer å lære deg nye studieteknikker som fungerer optimalt kan det føre til at du slipper mange bortkastede timer og mye frustrasjon. Noe som igjen fører til bedre karakterer og mer fritid utenom studiene. Men når det er sagt, så teller innsats også selvsagt. Du lærer ingenting av å sitte og snorke på forelesning. Vær aktiv på forelesninger, noter, og sett av litt tid til egenstudium hver dag fra mandag til fredag. Legg til litt effektive og gode studieteknikker tilpasset din personlige måte å lære på, så skal du se du kommer langt. Endret 10. august 2009 av A-Jay
the_fire Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 (endret) Siden http://www.hackcollege.com/ er et fin. Artikkelen, Getting Things Done Explained for Students er også fin. Endret 12. august 2009 av KristofferB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå