Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 (endret) Når jeg selv har lagt meg til i gruppen 'www'.. hvilke permisjoner på /usr/local/www/data burde jeg ha for å kunne redigere innholdet uten å bruke 'su' hele tiden?Er altså snakk om å kunne redigere alle web filene når jeg har logget meg inn som en vanlig bruker (som er medlem av 'www' gruppen).Slik ser det ut nå:$ ls -l | grep datadrwxr-xr-x 2 root wheel 512 Aug 1 00:52 data Endret 18. oktober 2013 av medlem-180315 fjernet navn
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 $ ls -l | grep datadrwxr-xr-x 2 root wheel 512 Aug 1 00:52 data chown www data eller: chgrp www data chmod g+w data kan være en fordel å gjøre på både mappen og filene inni. men jeg ville *ikke* latt web-brukeren ha skrivetilgang til web-mappa. det er å be om bråk egentlig. (f.eks PHP-scripts med sikkerhetshull, serveren blir tatt, og worm legges inn i web-filene dine)
Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 Joda, men er lei av å drive å kjøre 'su' hver gang for å kunne redigere på enkle filer..
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 Joda, men er lei av å drive å kjøre 'su' hver gang for å kunne redigere på enkle filer.. Kan ikke filene være eid av din bruker eller gruppe da, og så kan du ha skriverettigheter?
Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 Er det jeg prøver å fikse, men får det ikke til. Er litt usikker på hvilke spesifikke kommandoer jeg skal bruke.
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Skrevet 2. august 2009 Er det jeg prøver å fikse, men får det ikke til. Er litt usikker på hvilke spesifikke kommandoer jeg skal bruke. Endre eier: chown eier fil Endre gruppe-eier: chgrp eier fil Gi skrivetilgang til gruppe-eier: chmod g+w fil -R kan brukes som argument på alle de kommandoene for å gjøre det rekursivt, altså ta både mappen, filene under mappen, mapper under der osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå