Gå til innhold

Koster det penger å bruke GPS på mobilen?


Ola92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg vet ikke hvordan det er med nokia, men hvis ikke mobilen har installert kart fra før, må den laste ned kart bit for bit mens du navigerer deg rundt.

 

Du betaler da for datatrafikken, men posisjonen du er i finner mobilen gratis med gps-mottakeren.

 

Kort og greit: har ikke mobilen kart innebygd, slik som gpser har, koster det penger. :)

Lenke til kommentar
. Altså med 11-12kr/pr/kb, så flyr tusen lappene fort nok til at jeg driter i og bruke den.

 

Hvilket abb har du?.. ville byttet for lenge siden

Tror han bare ville fram til at det er alt for dyrt å bruke gps på mobilen.

 

Uansett blir det dyrt ettervert, dyrt nok til at det lønner seg å heller kjøpe en middels god gps med innbygd kart.

 

:)

Lenke til kommentar

Blir vel ikke nødvendigvis så dyrt det. Hvis du bruker en slik A-GPS ganske gjevnlig, hvor mye ville det kostet i måneden? Man får jo kjøpt såkalte datapakker... Jeg bruker one call, og ser at de har for eksempel 50mb for 25,- måneden , 100mb for 50,- , 200mb for 100,- og ubegrense for 399,-.

 

EDIT: Jeg ser i denne tråden at telefonen kun bruker noen få kb for å få posisjonen sin ved oppstart, om du har kartene liggende på telefonen.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Hei!

Kanskje jeg spør et VELDIG dumt spørsmål, men jeg lurer bare på om det koster penger å bruke mobilen som GPS? Jeg har en Nokia 5800 XpressMusic.

 

Takker utrolig mye for svar!! :D

Hei, alt du lurer på er diskutert på forumet her før. Søk etter tidligere diskusjoner for oversikt.

Lenke til kommentar

Det _kan_ koste å bruke GPS på mobilen. Det er gjerne delt i to.

 

1. Datatraffikk. Dette kan komme på når du ikke har kart over det ønskede området på mobilen. Nå i disse tider med reell konkurranse etc. skal du ha en ganske søplete leverandør for å måtte betale mer enn en tier for dag. Om du står midt i storbyjungelen og ikke aner hvor du er, da er det verdt en tier å få litt veiledning. Alle Telenor forbrukerabonnementer har makspris på 10 kroner dag, og Netcom kunne selvsagt ikke være dyrere, så for en tid tilbake satte de sin maks til 9 kroner. Tror Chess har 20. Husker ikke Tele2 sin. Har du en billigoperatør kan du fort oppleve at de tar det inn igjen på datatraffikk.

 

Har du Nokia kan du bruke Nokia Map Downloader og fylle telefonen din med mesteparten av verden for prisen av litt tid og innsats.

 

 

2. Navigasjonslisens. Iallefall et tilfelle hos Nokia. Du kan få se en prikk på kartet som er deg, men om du vil fra et sted til et annet må du betale dem for en navigasjonslisens. Denne koster et par hundrelapper i året om jeg ikke tar helt hakke feil, og er ganske verdt det for folk som har stedsans som et lilla strikkeskjerf.

 

Utover dette skal det ikke koste deg noe, medmindre da onkel Blå ser deg sitte i bilen og trykke på mobilen. Ikke lov å leke med dingser. Hendene skal kun forlate rattet for å nå knapper, girspake/brekk, eller for å fike til den storkjeftede baksetesjaføren som hele tiden gnager deg i øret. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Med andre ord, det koster penger, så sant du ikke har et eget (kjøpt?) navigasjons programm :)

 

Google Maps er et unntak. (hos meg hevrtfall). TomTom er et kjøp map hvor du har hele mapet og ikke må "loade" som altså koster data som tilsvarer penger.

 

 

Har N82 med 1 års abbonement på navigering med stemmestyring - Bare dritt og pengesuging hele greiea - må laste ned kart og stedsnavn hver eneste gang jeg bruker denne - selv om jeg har lastet ned karter over hele Europa og har dem på minnebrikke på mobilen - får ikke søke på stedsnavn engang - de skal ha penger for alt - er på utkikk etter et annet kartprogram som jeg kan bruke så jeg slipper å koble meg opp hver gang - er ikke så meget pengene men prinsippet -

Lenke til kommentar
Med andre ord, det koster penger, så sant du ikke har et eget (kjøpt?) navigasjons programm :)

 

Google Maps er et unntak. (hos meg hevrtfall). TomTom er et kjøp map hvor du har hele mapet og ikke må "loade" som altså koster data som tilsvarer penger.

 

 

Har N82 med 1 års abbonement på navigering med stemmestyring - Bare dritt og pengesuging hele greiea - må laste ned kart og stedsnavn hver eneste gang jeg bruker denne - selv om jeg har lastet ned karter over hele Europa og har dem på minnebrikke på mobilen - får ikke søke på stedsnavn engang - de skal ha penger for alt - er på utkikk etter et annet kartprogram som jeg kan bruke så jeg slipper å koble meg opp hver gang - er ikke så meget pengene men prinsippet -

 

Jeg har N82 selv jeg, og det du sier stemmer overhodet ikke. Så lenge du laster ned kartdata klin gratis med pc og internettilgang og gratisprogrammet Nokia Map Loader så trenger du ikke å hente mer data over mobilnettet.

Det er heller ingen forskjell om du har betalt navigasjon eller ikke. Søk på gater og stedsnavn er også akkurat det samme enten du er tilkoblet eller ikke. Så lenge du har lagt inn kartdata med Map Loader trenger du ikke laste en tøddel med data over mobilnettet for å bruke din N82 som en fullverdig GPS!

 

Tror heller alt bunner ut i at du ikke har satt deg godt nok inn i hvordan Nokia Maps fungerer og hvilke muligheter du har...Og før du har gjort det bør du la være å klage.

Endret av zannas
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er GPS for Sony Ericsson Aino 100% gratis?

Veit at eg spør eit spørsmål som har blitt svart på i tråden frå før (Har lest gjennom), men eg skal ærlig sei at eg skjønne I-N-G-E-N-T-I-N-G av korleis det fungere :p

 

GPS applikasjonen ligge inne på mobilen fra før (Wisepilot) :)

Har berre sett reviews hittil, mobilen kjeme til meg til jul! Det var planen ivertfall :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er GPS for Sony Ericsson Aino 100% gratis?

Veit at eg spør eit spørsmål som har blitt svart på i tråden frå før (Har lest gjennom), men eg skal ærlig sei at eg skjønne I-N-G-E-N-T-I-N-G av korleis det fungere :p

 

GPS applikasjonen ligge inne på mobilen fra før (Wisepilot) :)

Har berre sett reviews hittil, mobilen kjeme til meg til jul! Det var planen ivertfall :p

 

Har samme problem. Vanskelig å få oversikt over gps på mobil.

Har oppfattet det slik at Wisepilot på Aino er en testmulighet, slik at når testperioden er over må man betale. Ser at 12 måneders abonnement for Europa koster 99 EURO. Og at det er slike systemer som kalles a-gps?

 

Fra Wikipedia:

"Assisted Global Positioning System (A-GPS, Assisted GPS) er en GPS-teknologi som forener et GPS-system (f.eks. amerikanske NAVSTAR GPS) med et hjelpenett (GSM-nettet). Dermed kan GPS-systemer inkluderes i mindre enheter, da mindre regnekraft er nødvendig."

og videre:

"Forskjellen mellom vanlig GPS og Assisted GPS (A-GPS), er at i enheter som bruker sistnevnte teknologi overlates mye av prosesseringsarbeidet til sentrale hjelpeservere, slik at posisjoneringen kan skje kjappere og mer nøyaktig. Disse hjelpeserverene har i tillegg kontakt med et referansenettverk, som ytterligere forbedrer posisjoneringsresultatene. Grunnen til at prosesseringen skjer kjappere og mer nøyaktig på hjelpeserverene enn på de som oftest håndholdte GPS-enhetene, er at disse serverne har en datakraft som er mye større enn kraften i konvensjonelle GPS-enheter. Teknologien kan ved bruk av hjelpeservere da lages så liten og nett at den kan inkluderes i mobiltelefoner og lignende små enheter."

 

Det betyr altså at a-gps krever at det sendes data fram og tilbake i mobilnettet for hver gang noe skal beregnes eller utføres. Til vanlig gps foregår all kommunikasjon mellom gpsene og satellittene høyt der oppe. Den kommunikasjonen er gratis.

 

Om Wisepilot står det https://www.wisepilot.com/nav11/site/portal..._GPS_Navigation

"Wisepilot retrieves all information from a navigation server and is therefore able to use the latest available information such as maps, directory lookup (yellow and white pages) and addresses. The information used by Wisepilot is not stored locally on your mobile device which means that Wisepilot has no problem co-existing with your favourite music and your photos.

Wisepilot response times are unmatched and our technically innovative approach offers an uncompromised navigation experience with data downloads kept to a minimum."

 

Kostnadene for Wisepilot består da (i realiteten) av to komponenter:

1) Abonnementskostnader (på kart og inkl. tjenster). Dvs. at man ikke eier kartene, men må laste dem ned for hver gang man skal bruke gpsen.

2) Mer eller mindre kontinuerlig datatrafikk-kostnader (pris avhengig av mobilabonnement) så fort man bruker a-gps. F.eks. vei-ruter man lager, kart man trenger og info om steder så som nærmeste bensinstasjon eller restaurant.

 

Dette til forskjell fra vanlig gps der man kjøper kart (med info og rutingsmuligheter) til odel og eie. Og om man ikke bruker mobilnettet (a-gps) så koster det ingen ting å få kart-posisjonen fra satellittene eller å lage alle mulige varianter av reiseruter.

 

Ulempen med vanlig gps er at man må kjøpe (evt. oppdatere) nytt/nye kart hver gang man ønsker å få siste versjon. Og at posisjoner oppdateres tregere (når man ikke har a-gps) f.eks. når man kommer ut fra en tunnel eller bygninger der gps har mistet satellittforbindelsen. (Kan jeg tenke meg. Har jo aldri prøvd a-gps.)

 

En annen forskjell er vel også muligheten til å ha kartene på PCen? Kart man bare laster ned på mobilen får man ikke over på PCen.

 

Men det gjelder også for kart som man kjøper spesielt til mobilen. F.eks ViewRanger som er topografiske kart for turer i skog og mark. De kan kun lastes inn på mobilen og ikke på PCen selv om man altså har kjøpt en SDbrikke med kart.

3 svar fra Lommekjent (www.Lommekjent.no) på mail:

1) Man kan importere og eksportere veipunkter og spor til og fra Viewranger/PC (GPX fil format).

2) Ja, man kan eksportere ruter og spor i GPX format og åpne dem i Mapsource.

3) Det er ikke mulig å se ViewRanger kartene på PC.

 

Her nevnes MapSource (Garmins kartprogram) som i nyere versjoner, dvs. på minnekort, kan brukes både på PC, vanlig GPS og mobil-gps. (Det siste krever vel at mobilen har "ekte" gps, altså ikke bare a-gps.) Etter hva jeg forstår gjelder dette både kart for bil (dvs. med rutingsmuligheter mm.) og topografiske kart. Garmins kart er av typen som kjøpes til odel og eie.

 

Fra annen tråd i forumet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1126969

 

geir_a skriver:

"Det spiller ingen rolle hvor lenge du bruker GPS-en på telefonen, når du først har aktivert GPS-en. Det er kun i det øyeblikket du starter GPS-programvaren (Garmin XT, Route 66, TomTom eller hva du nå bruker), og GPS-en aktiveres, at det blir overført små mengder data. Dette for at GPS-en skal finne satellittene raskere.

Som zannas nevner er det snakk om 5-6 kilobytes pr. gang."

 

Dette gjelder vel bare om gpsen ikke mister satellittkontakten og man heller ikke bruker noen av kartfunksjonene?

 

Hva skjer f.eks. når man er på handlesenteret og a-gpsen står på? Da er det ikke kontakt til satellittene. Tipper at det vil gå en del data fram og tilbake for at mobilen skal vite hvor den er.

 

Om noen som virkelig har rede på mobil-gpser gidder å se igjennom dette og komme med kommentarer/korreksjoner, er jeg takknemlig.

 

Tenk om det hadde vært en liste her i forumet med alle kart- og rutingsmuligheter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...