Gå til innhold

Valg av HD-format på Sony HDR-TG7VE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg et HD kamera av typen Sony HDR-TG7VE, et svært kompakt kamera. Det jeg lurer litt på, siden jeg er fersk med video er valg av opptakskvalitet. Oversikt over mine valg er:

HD:

FH (1920 x 1080i, 16 Mbps) / HQ (9 Mbps) / SP (7 Mbps) / LP (5 Mbps), SD,

SD:

HQ (9 Mbps) / SP (6 Mbps) / LP (3 Mbps)

Selvfølgelig vil jeg ta opp i HD, men jeg har sett vanrette streker som kommer av interlacing har jeg skjønt. Lest endel på forumer om 1080i vs 720p, og har vel bestemt meg for å filme i 720p. Problemet mitt nå, er at jeg finner kun ut at HD FH valget gir 1920 x 1080i, 16 Mbps, som er 1080i. Men jeg forstår ikke hvilket valg jeg må gjøre for å filme i 720p. Noen som kan hjelpe på vei med dette og har tips til valg av kvalitet?

Er ellers sykt fornøyd med kameraet, men vil velge riktig kvalitet før jeg begynner å filme mye rådata. Lagringsplass både på opptaksbrikker og etter filming er ikke et problem for meg, men ønsker kanskje ikke 1080i pga interlacingen altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste videokameraer i konsumentklassen tillater ikke ulike oppløsninger utover full HD (1920x1080) og SD. De vanrette linjene er fordi avspilleren ikke deinterlacer. Du kan fint filme i interlaced, også sørger redigeringsprogrammet selv for å deinterlace, tipper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...