Gå til innhold

Prøver å koble keyboard til mac/reason 4. Men det funker ikke!


SuperSkunk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå reason 4 og tenkte jeg måtte ha et keyboard til å spille med. Jeg har det et Casio CTK-120 keyboard, tror jeg.

 

Jeg har sånn jack-jack-kabel som funker fra ipod til tivoliradio. Kobletden ene enden i keyboardet, og den andre i det hullet ved siden av headphones bak på iMacen min.

 

Ingen ting skjer når jeg prøver å få det til å virke på Reason 4.

 

Jeg er veldig ny på dette her, så det er sikkert masse basics jeg ikke har gjort, eller noe sånt.

 

Er det noen som vet hva som skal gjøres?? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reason er ikke et program til å spille inn/av vanlig audio, så der har du grunnen med en gang. Det går enkelt og greit ikke.

 

Du kan derimot bruke midi utgangen, om CTK-120 har det, til å `trigge` reason. Da bruker du synthen i reason, og keyboardet som kontroller.

 

Du trenger da et lydkort som har midi-inngang. De enkle kalles gjerne bare midi-interface.

Lenke til kommentar

CTK-120 har ikke MIDI-utgang eller USB-tilkobling ut fra hva jeg ser i manualen. Så du kan ikke bruke CTK-120 til å kontrollere maskinene/synthene i Reason, dessverre.

 

For mange år siden brukte jeg MIDI Yoke og Bome's Mouse Keyboard for å bruke PC-tastaturet som et keyboard. Men jeg har hørt at dette ikke fungerer i Vista. MIDI Yoke er en virtuell MIDI-driver som kun omdirigerer MIDI-data fra Bome's Mouse Keyboard og inn til Reason. Du finner en guide på hvordan gjøre dette her: Tutorial: Usage with Reason 2, men jeg vet ikke om guiden fortsatt er gyldig for Reason 4. Du får i alle fall prøve det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...