Gå til innhold

Bachelor/Master innen Automasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fullført GK og VK1 Elektro samt 2 år i bedrift.

Det jeg har tenkt mye på og som jeg ønsker å begynne på er et ingeniørstudie etter læretiden.

 

Hva er mulighetene for meg?

Kan jeg begynne på ingeniørstudie eller må jeg ha 2 år fagskole?

Slipper jeg unna allmenn påbyggningsåret?

 

Takker for eventuelle svar.

 

Mvh Glenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis jeg ikke tar helt feil så trenger du verken fagskole eller forkurs for å begynne på ingeniør studie.

Dette er et tilbud for de som har gått elektro tror jeg. (Y-veien)

Allmenn påbygning kvalifiserer ikke til ingeniør studie!

Vis du har fagbrev så kan du begynne rett på ingeniør.

-Hvis du velger fagskole, så kan du søke deg inn på ingeniør studiet når du er ferdi med de 2 årene på fagskolen.

Siden du gikk 2 år fagskole, så hopper du rett inn på 2. året på ingeniør studiet.

Lenke til kommentar
Vis jeg ikke tar helt feil så trenger du verken fagskole eller forkurs for å begynne på ingeniør studie.

Dette er et tilbud for de som har gått elektro tror jeg. (Y-veien)

Allmenn påbygning kvalifiserer ikke til ingeniør studie!

Vis du har fagbrev så kan du begynne rett på ingeniør.

-Hvis du velger fagskole, så kan du søke deg inn på ingeniør studiet når du er ferdi med de 2 årene på fagskolen.

Siden du gikk 2 år fagskole, så hopper du rett inn på 2. året på ingeniør studiet.

Dette høres jo bra ut :)

 

Så jeg slipper altså 1. året på ingeniørstudiet?

Hva med teknisk fagskole da?

Kvalifiserer den kun til installatør?

 

Mvh Glenn

Lenke til kommentar

Ved å ha fagbrev kan man begynne på det som heter y-vei. Dette er et tre års ingeniør studie som gjør at du blir en høyskole ingeniør på lik linje med de som tar almenfag på videregående og begynner på ingeniør utdaning. Etter fullført 3 årig kan du fortsette videre på master. Forskjellen her er da at du slipper unna forkurset på 1 år eller 2 år med teknisk fagskole eller tre-semester ordning (TRES) med sommerkurs.

 

Jeg har tatt denne veien. Og er nå høyskole ingeniør i informatikk og automatisering med automatiker fagbrev.

 

Anbefaler at du søker litt på y-vei og leser litt om det. Jeg tok utdanelsen ved HiT i Porsgrunn. Men om jeg ikke tar helt feil så har de y-vei i Grimstad også men mer retta mot mekatronikk.

Endret av ialu
Lenke til kommentar
Ved å ha fagbrev kan man begynne på det som heter y-vei. Dette er et tre års ingeniør studie som gjør at du blir en høyskole ingeniør på lik linje med de som tar almenfag på videregående og begynner på ingeniør utdaning. Etter fullført 3 årig kan du fortsette videre på master. Forskjellen her er da at du slipper unna forkurset på 1 år eller 2 år med teknisk fagskole eller tre-semester ordning (TRES) med sommerkurs.

 

Jeg har tatt denne veien. Og er nå høyskole ingeniør i informatikk og automatisering med automatiker fagbrev.

 

Anbefaler at du søker litt på y-vei og leser litt om det. Jeg tok utdanelsen ved HiT i Porsgrunn. Men om jeg ikke tar helt feil så har de y-vei i Grimstad også men mer retta mot mekatronikk.

Hjertelig takk for svar dere :)

Men jeg er ikke utdannet automatiker, men elektriker.

Har det noe å si?

Eller kan jeg begynne på ingeniørstudie, uavhengig av hvilken vei man valgte på videregående?

 

Tenkte litt på fagskolen i Horten jeg da.

Vet dere om denne har y-vei?

Og isåfall hvis ikke, hvordan blir fremgangsmåten til ingeniør da?

 

Mvh Glenn

Lenke til kommentar

For y-vei har det ikke så mye å si hvilket fagbrev du har så lenger du har et. Du kan velge informatikk og automatisering med elektriker fagbrev også. Eller så er det andre veier som f.eks. elkraft som kan tas.

 

Vet ikke hva Horten har det må du nesten se på dem sine sider eller ringe dem. Men hvis du skal ta høyskole ingeniør uten om y-vei så du enten ta det som jeg skrev ovenfor altså:

 

1 års forkurs eller 2 års teknisk fagskole eller TRES med sommerkurs (tre semester ordning)

for å begynne med 3 årig ingeniør. Kan hende at 1 år fra teknisk går inn i ingeniøren sånn at det totalt blir 4 år istenden for 5 år, men er ikke sikker på dette.

Lenke til kommentar
For y-vei har det ikke så mye å si hvilket fagbrev du har så lenger du har et. Du kan velge informatikk og automatisering med elektriker fagbrev også. Eller så er det andre veier som f.eks. elkraft som kan tas.

 

Vet ikke hva Horten har det må du nesten se på dem sine sider eller ringe dem. Men hvis du skal ta høyskole ingeniør uten om y-vei så du enten ta det som jeg skrev ovenfor altså:

 

1 års forkurs eller 2 års teknisk fagskole eller TRES med sommerkurs (tre semester ordning)

for å begynne med 3 årig ingeniør. Kan hende at 1 år fra teknisk går inn i ingeniøren sånn at det totalt blir 4 år istenden for 5 år, men er ikke sikker på dette.

Ser du nevner høyskoleingeniør.

Men det jeg har lest litt på er fagskoleingeniør.

Hva er forskjellen?

Eller er det bare to uttrykk som betyr det samme?

 

Mvh Glenn.

Lenke til kommentar

Fagskoleingeniør er det samme som fagtekniker eller for kort teknikern. Det er tittelen du får etter at du har fullført to år med teknisk fagskole.

 

Høyskoleingeniør får du etter fullført 3 årig ingeniør utdanning på en høyskole/universitet. Høyskoleingeniør blir vel da bachelor utdanning.

 

Jeg tenkte på høyskoleingeniør siden du lurte på om du kunne begynne på det etter to årig fagskole som du kan, men hvis det er det du er ute etter ville jeg heller vurdert y-vei.

Lenke til kommentar
Fagskoleingeniør er det samme som fagtekniker eller for kort teknikern. Det er tittelen du får etter at du har fullført to år med teknisk fagskole.

 

Høyskoleingeniør får du etter fullført 3 årig ingeniør utdanning på en høyskole/universitet. Høyskoleingeniør blir vel da bachelor utdanning.

 

Jeg tenkte på høyskoleingeniør siden du lurte på om du kunne begynne på det etter to årig fagskole som du kan, men hvis det er det du er ute etter ville jeg heller vurdert y-vei.

Ja, det var i utgangspunktet det jeg lurte på.

Så y-vei er det rette for meg altså :)

 

Tusen takk for svarene, det hjalp meg mye :)

 

Mvh Glenn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...