Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virus eller ødelagt harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starta pc - hørte "windowslyden" mens jeg gjorde andre ting - da jeg kom tilbake til pc stod det: Windows ble ikke korrekt avsluttet" osv. - fikk ikke restartet og brukte av/påknappen - fikk div. valg og valgte "Sikker start med nettverk" - da dukka det opp flere (5?) avsnitt på skjermen - den første var noe slik som "Partisjonering" et eller annet og i den siste stod det noe om drivere - desverre gikk alt litt fort -

jeg kommer til Bios men der blir ikke harddisken detectert i det hele tatt - etter bios står det bare "Sett inn bootable CD" eller noe lignende - er på en annen pc nå så litt vanskelig å huske korrekt tekst -

siden disken ikke blir funnet i bios regner jeg med at den er ødelagt - men hva med teksten om partisjonering osv - kan det allikevel være et virus som har slette disken inkludert 0-området? er ikke så flink på dette og tgrenger hjelp -

hva skal jeg gjøre med disken eventuellt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pc'en min får ikke opp harddisk eller dvd spiller i bios, kun der enn velger boot priority..

velg vanlig start når den menyen kommer opp, går greit 99,9% av tilfellene..

Skrevet
pc'en min får ikke opp harddisk eller dvd spiller i bios, kun der enn velger boot priority..

velg vanlig start når den menyen kommer opp, går greit 99,9% av tilfellene..

Kommer ikke så langt desverre - bare "Sett inn BootCd eller lignende

Skrevet

aå du kommer ikke lenger til den menyen med sikkhetsmodu , sikkerhetsmodus med nettverk, starte windows vanlig osv,

hvor langt kommer du egentlig?

Skrevet

Neppe virus som har medført problemene dine. Et virus skal jo spre seg videre og for å kunne det må maskinen kunne starte (evt skal viruset stjele passord etc, også da må maskinen fungere).

Da gjenstår 2 muligheter, enten ødelagt hardware, eller et elelr annet som tilfeldigvis har ødelagt MBR. MBR er ikke nødvendig for at BIOS skal gjenkjenne harddisken. Dermed bør du sjekke haddisken i en annen maskin, samt sjekke kabler m.m.

Be en administrator flytte tråden til Lagringsmedier. Der er det mange dyktige hjelpere.

Skrevet
aå du kommer ikke lenger til den menyen med sikkhetsmodu , sikkerhetsmodus med nettverk, starte windows vanlig osv,

hvor langt kommer du egentlig?

Kommer inn i Bios selvfølgelig - deretter er det bare kravet om bootable cd - og trykk enter - skjer ingenting desverre - vil ikke legge inn xp på nytt hvis det er noen sjanse for at noe kan gjøres -

Skrevet (endret)
Neppe virus som har medført problemene dine. Et virus skal jo spre seg videre og for å kunne det må maskinen kunne starte (evt skal viruset stjele passord etc, også da må maskinen fungere).

Da gjenstår 2 muligheter, enten ødelagt hardware, eller et elelr annet som tilfeldigvis har ødelagt MBR. MBR er ikke nødvendig for at BIOS skal gjenkjenne harddisken. Dermed bør du sjekke haddisken i en annen maskin, samt sjekke kabler m.m.

Be en administrator flytte tråden til Lagringsmedier. Der er det mange dyktige hjelpere.

- uansett er det jo viruser som "ødelegger" harddisker også - ref. partisjonering ved første oppstart som jeg beskrev i åpningen -

er der noen andre som har noen forslag mottas de med takk - takk -

Endret av foksen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...