Gå til innhold

Hjelp! Konvensjonelt minne for lite pga EMS


Anbefalte innlegg

Hei!!

 

Jeg har ett lite problem med DOS og håper noen vil friske opp hukommelsen sin!

 

Jeg har fått til å laste inn cd-rom driver, mus-driver og lydkort-driver til DOS. kjører WIN2k på en annen partisjon. (at lydkortet skal funke må jeg bruke det integrerte og hive ut pci-lydkortet. det får så være)

 

Problemet er at etter jeg har kjørt memmaker uten ems-minne så får jeg en god del konvensjonelt minne: 616kb men da får jeg feilmeldingen på ett spill: unable to allocate expanded memory

 

Kjører jeg memmaker med ems-inne får jeg for lite av base-minne, nemlig 555kb.

 

Spillet krever 590kb.

 

Jeg har sett på hardware-forumet men ingen av tipsene jeg har sett, og prøvd fungerer. Jeg kan godt legge ut config.sys og autoexec.bat filen på forumet viss dere ønsker det.

 

Begynner å skjønne litt av DOS nå, men fremdeles ikke nok til å spille noen usle spill. :roll:

 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høhø :D

Det var et kongeprogram som het Qemm husker jeg.. har leita litt på nettet for å se om det gikk å laste ned men.. vet ikke.. fant ikkeno da..

Tror firmaet het Quarterdeck..

Brukte det iallefall, og Dos ble en racer på alt.. spill, windows 3.1, txt behandlere osv osv!

Se om du finner Qemm du :yes:

Lenke til kommentar

Hmm.. det er ikke mye du mangler, bare 35KiB så er du der. Lenge siden jeg puslet med memmaker så kunnskapen er litt rusten :) Den var grei nok men man kunne skvise ut litt ekstra selv.

 

Hender at noen drivere har switcher for å lastes høyt inn i minne, f.eks /high el. noe i den duren. Gjelder vel spesielt drivere i autoexec.bat, for i config.sys har man allerede loadhigh.

 

Enda viktigere er å skyfle litt på rekkefølgen drivere lastes inn. Noen må komme foran andre, men ikke alle. Tror det gjelder å sjekke hvor mye øvre minne som er ledig, og hvor mye hver driver som lastes høyt bruker av dette. Driveren blir nemlig ikke lastet høyt hvis den ikke får plass, og havner da i det konvensjonelle minnet.

 

Kanskje det er like greit å satse på Qemm, som personen over foreslo :) Har aldri brukt programmet, men det var kjent for å gjøre en bedre jobb enn memmaker.

Lenke til kommentar

Legg ut autoexec.bat og config.sys, samt resultatet av "MEM /C"

(skriv "mem /c >mem.txt" for å få alt i en tekstfil)

Har selv fiklet litt med de samme problemene og kommet ut av det med 610k fritt og SB, EMS, CDROM og MSCDEX igang.

Hadde stor hjelp av dette dokumentet samt et lite program som het UMBinfo, som jeg dessverre ikke finner downloadlinken til, men som jeg kan maile til deg hvis du er interessert.

Edit: fant linken: ftp://ftp.mayn.de/pub/incubus/UDBase/util...sys/umbinfo.com (meget treg ftp, vær forberedt på å vente noen sek på svar).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...