Lord_Azalin Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Hei. Kjapt lite spørsmål. Jeg kjenner elektronikk passe, men husker ikke analogbiten nok til å være 100% sikker på dette. Jeg har en 5*100W forsterker som jeg nå har satt nye høytalere til. Disse har maks-effekt på 250W (Nominell over tid 100W), men disse er 6 Ohm. Utgangen på forsterkeren er merket 8-16. Dersom jeg ikke nærmer meg å presse 100W ut, er spørsmålet om dette egentlig blir noe problem?
tore_v1 Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Er de konstant på 6ohm, høyttalerne? Det burde ikke være noe problem i det hele tatt, men du kan kanskje skrive litt om hva du har av utstyr?
Lord_Azalin Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Skrevet 23. juli 2009 Forsterkeren er en Sony STR-DG520B. (5*100W) Høytalerene foran er Yamaha EF NS-555, disse er 6 Ohm, 88db, 100W (RMS) Hva du mener om de er konstant 6 Ohm vet jeg ikke.
tore_v1 Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå bra, uansett så er det bare å gi litt blaffen i hva som står om høyttalere og maks effekt. Det er i grunn mer relevant med minimum effekt, siden det verste du kan gjøre er å presse en reciever til å pumpe ut mer strøm enn tilgjengelig. Da vil du oppleve at lyden blir forvrengt, og det er her elementene går dukken, ergo - for lite strøm og for høyt volum. Mine høyttalere, Marten Formfloor har "max effect" på 150-200w eller noe slikt, jeg bruker monoblokker på 300/600w i 8/4ohm. Absolutt ikke noe problem i det hele tatt! Konstant ohm går litt på hvor lineær impedansen er i hele frekvensspekteret. En del høyttalere dipper ned mot både 6 og 4 ohm..
jonasmyhrer Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Hei, Jeg er relativt ny i hi-fi biten, og har kjøpt meg 6ohm mistral BOW a5(150W) høytalere, forsterkeren er en Music angel K88,2x65W Forsterkeren er en sterioforsterker med 3 koblinger per utgang,(8OHM, 4OHM, 0,) Hvordan skal jeg koble forsterkeren? Må jeg kjøpe convertere til utgangene?
Flimzes Skrevet 24. april 2010 Skrevet 24. april 2010 Koble en ledning til 8 ohm, og en til 0 for hver høyttaler. Ellers lager man egne tråder til egne spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå