Gå til innhold

Hjelp til mediasenter oppsett for under 3000kr


Anbefalte innlegg

Heisann, har vært på komplett.no og satt sammen hva jeg trodde så bra ut, men da jeg ikke er den mest kyndige datamannen tenkte jeg å lufte forslaget med noen som har litt mer peiling. Setter pris på tilbakemelding, hvis noe ser ukompatibelt ut eller hvis noen av delene ikke er det mest optimale alternativet. Bruksområde for pc'en blir hovedsakelig å se og laste ned hd film, generelt nettbruk og spille eldre dataspill, type Lucas Arts og Sierra klassikere. Men hadde jo vært moro å bruke det til et eller annet 3d spill også. Bruker en Samsung 24" hd skjerm og har et budsjett på ca. 3000 kr.

 

Dette er det foreløpige oppsettet:

 

 

In-Win Z638 Micro Tower sort uten PSU

USB2.0, Audio, Airduct, 120mm vifte 365 kr

 

Silver Power SP-400P2C 400W

Super Low Noise, 2x PCIe, 12cm Fan 395 kr

 

Blir det nok strøm, eventuelt for mye?

 

Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,

Socket LGA775, 2MB, 800MHz, Boxed m/vifte 529 kr

 

Tenkte eventuelt en sterkere prosessor, men er det noe vits hvis man kan overklokke dette her?

 

XFX GeForce 9300, DDR2, HDMI, DVI,

Socket-775, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 919 kr

 

Blir det integrerte grafikkortet bra nok til å spille full hd?

 

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz 399 kr

 

Samsung SpinPoint T166 320GB,

16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps 375 kr

 

totalt: 2.982,00

 

Tenkte jeg kunne oppgradere senere med en intern blurayspiller, blir det et problem å installere det i forhold til plass? Tenkte jeg også kunne kjøpe en ekstern harddisk når det blir plassmangel og økonomien min bedrer seg. Er dette en grei løsning? Håper på snarlig respons, på forhånd takk.

 

Mvh, Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har sett etter en media center selv.

Sendte mail til komplett og fikk tips på to mini pc'er:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=457682 i følge selger som da hadde denne hjemme, klarte den alt men ikke HD

og

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456067 denne skal klare 1080p

 

EDIT: "...skal være kraftig nok til å kjøre nyere spill og HD-video - inkludert Blu-ray" står det på komplett :);) --> Acer REVOlution R3600 koster fra kr 2600

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Takk for tips! Kikket litt på Acer Revo løsningen, ikke dumt, men er interesert i å hvertfall ha mulighet til å installere en optisk enhet senere. Og med mitt opplegg så får du dobbelt så mye ram und harddiskplass enn sistnevnte løsning. Har aldri satt sammen en data før, men man får vel mye mer for pengene hvis man gjør det selv? :hmm:

Lenke til kommentar

kan jo få optisk enhet på usb og samme med hdd, men blir kanskje litt mange "klumper"

 

Ja du får mer får pengene når du gjør det selv, hvertfall på stasjonære pc'er, men en mini pc for man vel ikke bygd billigere tror jeg.. veit ikke hva disse koster i deler..

 

EDIT: Acer REVO er også bygd optimalt for å være en media center

Endret av Perril
Lenke til kommentar
Takk for tips! Kikket litt på Acer Revo løsningen, ikke dumt, men er interesert i å hvertfall ha mulighet til å installere en optisk enhet senere. Og med mitt opplegg så får du dobbelt så mye ram und harddiskplass enn sistnevnte løsning. Har aldri satt sammen en data før, men man får vel mye mer for pengene hvis man gjør det selv? :hmm:

 

Denne skal klare 1080p med 330 CPUen.

Lenke til kommentar
Takk for tips! Kikket litt på Acer Revo løsningen, ikke dumt, men er interesert i å hvertfall ha mulighet til å installere en optisk enhet senere. Og med mitt opplegg så får du dobbelt så mye ram und harddiskplass enn sistnevnte løsning. Har aldri satt sammen en data før, men man får vel mye mer for pengene hvis man gjør det selv? :hmm:

 

Denne skal klare 1080p med 330 CPUen.

 

Se der ja, blir vanskelig å velge nå :p Tror jeg må samenligne alle disse mini pc'ene når jeg kommer hjem, så blir det nok en sånn på meg til mandag :) hehe

 

EDIT: men er en ting jeg syns er merkelig.. alle disse mini pc'ene som er full HD (1080p) hvorfor har ingen blu-ray spiller.. :/ har ikke sett noen...

 

EDIT: ahh.. glem det :p så at multicom hadde en ;)

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...