molland Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 Hei Har en server stående i kjelleren med gentoo på. Hoved os'et går på en 18,2 scsi disk som er da altfor liten, siden det er den eneste disken i kassen. Jeg har ide tilkobling også, cd rom'en går på den, der kan jeg koble til disken som jeg ønsker, men hvordan få den til å være med i server opplegget, altså bruke den disken til lagring etc. Har både s-ata og ide disker tilgjengelig, men ikke noen scsi disker dessverre. Dette er en compaq proliant 350m eller noe sånt. Frode
BlueEAGLE Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 Det er her to måter å løse dette på. Det ene er å sette opp RAID på diskene slik at de forskjellige diskene blir en stor logisk disk. Alternativet er å montere disken (eller deler av den) der hvor du har behov for større lagringsplass. Hvis du kjører en epost/web-tjeneste så er /var et fornuftig sted å sette inn mer lagring. Hvis du laster ned til hjemmeområdet så er nok /home et fornuftig sted å montere den på. Du kan også kombinere disse to tilnærmingsmetodene ved å sette opp RAID på områder hvor du har behov for mer lagringsplass. Så holdt jeg på å glemme LVM hvor du kan tilordne mer plass dynamisk etter som behovet oppstår. Dette er en helt annen måte å tenke lagringsplass på da du ikke styrer så mye hvilken disk ting blir lagret på eller hvor volumet ligger. Dette tar den Logiske Volum Manageren seg av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå