Gå til innhold

Kjøp av akustisk gitar


Flyndre23

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå spilt gitar i ca. 4 år, og tenkte å svi av litt feriepenger på en akustisk gitar med stålstrenger. Har fra før en klassisk og en el-gitar. Så da lurer jeg egentlig på hva folk anbefaler, jeg ser i utgangspunktet for meg et budsjett på ca. 5-6000. Har alle disse utgang til forsterker? Er det sånn at de bør være koblet til forsterker, eller går det også fint å spille uten? Er ganske grønn på dette området, så all info mottas med takk :)

 

 

Flyndre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet var akustisk gitar nettopp akustisk, at det gav lyden av seg selv, i motsetning til elgitar som krevde forsterker for å bli hørt.

 

I nyere tid, derimot, har mange akustiske gitarer fått elektronikk, som muliggjør tilkobling til forsterker. Det er dog ikke nødvendig, og de gitarene med elektronikk låter tilnærmet like bra som de uten.

 

I bunn og grunn kommer det an på om du *trenger* elektronikk innebygd eller ikke. Gitaren gir stort sett nok lyd for hjemmebruk, men på scene hvor du trenger mer lyd, eller om du vil spille med effekter som chorus eller romklang, kan elektronikk være greit.

 

Husk at akustiske gitarer med elektronikk koster noe mer. Regn med å legge på ca 500-1500 ekstra kontra samme modell uten. De fleste har i praksis aldri bruk for innebygd elektronikk, men kjøper det fordi de da har muligheten. EDIT: Castorfiber nevner også stemmeapparat innebygd i flere modeller med pickup. Det kan være kjekt å ha.

 

beklager den merkelige setningsbyggingen, jeg er fi**etrøtt : D

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
...Har fra før en klassisk og en el-gitar. Så da lurer jeg egentlig på hva folk anbefaler, jeg ser i utgangspunktet for meg et budsjett på ca. 5-6000...

Til den prisen bør du kunne finne en fin gitar. Pass på at du får en modell der toppen er i heltre og ikke i finér! Gitarer der hele kroppen er i heltre har oftest finest lyd, men de er ikke så stabile og sprekker i treet kan oppstå om du ikke passer godt nok på temperatur- og fuktighetsforskjeller. De gitarene med kun heltrelokk er et fint kompromiss mellom finér og heltre. Fordelen med heltre kontra finér er at lyden oftest er sterkere, har bedre tone og også vil utvikle seg til det bedre med årene hvis du bruker gitaren en del. Heltre har den egenskapen at det påvirkes av frekvensene du spiller mest og "former" seg etter disse. Det brukes forskjellige tretyper avhengig av hvilke frekvenser som skal forsterkes. For eksempel gir gran en lysere tone enn mahogny. Bakdelen med heltre er at du er mer låst til et "standard" utseende i forhold til finérte gitarer som gjerne kan ha f.eks. flammelønnstopp. Da blir prioriteringen lyd eller utseende ;).

 

Flere merker har gode gitarer, for 5-6 tusen vil du kunne få fine gitarer fra blant annet merker som Furch, Yamaha og Ibanez. Utseende er gjerne vidt forskjellig og avhengig av om du har spesielle tanker om utseende kan du jo velge det som passer. Små gitarer spiller lysere og mer fokusert enn større gitarer som egner seg bedre til rytme. Bryr du deg mye om lyden/tonen i gitaren tester du bare de forskjellige i prisleiet du har valgt deg og finner den med best tone. Det er alltid forskjell i lyden, selv på utseendemessig like gitarer av samme modell. Halsene kan også oppleves forskjellig, det er jo ikke dumt om du finner halsen god og lettspilt.

 

Se også over finishen på gitaren, virker arbeidet med sammenføyninger og eventuelt binding (listverk i plast eller tre) fint gjort? Sitter båndene skikkelig nedtil gripebrettet? Står stemmeskruene fint og beint eller virker det som de er skutt på plass med hagle? Greit å være obs på slike ting når du kjøper gitaren, hvis ikke kan du komme til å irritere deg over slikt i ettertid.

Lenke til kommentar

Enig i innlegget over. I den prisklassen der er de aller fleste gitarer man selger i butikker "i vater", og du kan begynne å velge litt i hva du liker, både når det gjelder utseende, hvordan gitaren er å spille på og klang.

 

Tradisjonelt har stålstrenggitarer hatt grantopp, men de siste årene har flere produsenter begynt å lage gitarer med andre treslag som kanskje er mer spennende når det gjelder utseende. Jeg blir ikke helt enig med meg selv hva jeg synes om det. En gitar med grantopp vet man kommer til å få større og større lyd med årene, vi vet enda ikke hvordan de andre treslagene utvikler seg. Nå er kanskje ikke dette gitarer som er så dyre at det spiller den store rollen, men poenget er der, etter min mening.

 

Du bør prøve en gitar uten cutaway, det vil si at den nedre delen av gitarkroppen er "kappet vekk" på undersiden av de øvre båndene på halsen. Har du ikke tenkt å spille masse lyse soloer, har du ikke bruk for dette. Det som er sikkert er at en gitar med cutaway har mindre lyd en en som er mer tradisjonell. Nå har det seg slik at cutaway er moderne, så det er trolig mange slike gitarer å velge i. Effekten av cutaway er kanskje større på gitarer som koster det dobbelte eller mer av det du har sett for deg, så det er ikke sikkert det er noe stort poeng.

 

Aktiv elektronikk er fint! Selv om du ikke kommer til å koble gitaren til en forsterker, så har disse enhetene innebygget stemmemaskin i denne prisklassen, en finesse jeg har hatt mye glede av. Selvsagt kan en gitarist stemme på øret, men duverden så lettvint det er å kunne stemme uten å konsentrere seg, og å være avhengig av at alle andre er musestille.

 

Elektronikken som sitter innebygget i gitarer til fem tusen i dag er aldeles utmerket. Selv om du ikke har planlagt å spille på scene, vil du enkelt kunne ta opp meget bra opptak fra gitaren, for eksempel. Bare det, og stemmemaskinen er grunn god nok til å kjøpe en gitar med pickup.

 

Til sist, jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden, og prøvde meg gjennom en god del gitarer i denne prisklassen. Jeg endte opp med en Ibanez AEL 40, med granlokk og meget tynn lakk. Den har jeg brukt i et par år, og er fortsatt meget fornøyd. Det er ikke noen Martin til over en månedslønn, men så kostet den da ikke mer en fem tusen. Det betyr ikke at det er "gitaren for deg", men at jeg synes du bør prøve den hvis du har sjansen.

Lenke til kommentar

Takker for flotte svar.

 

Sendte en mail til en i sound1.no, og han anbefalte denne: http://sound1.no/index.html?http&&...?Produkt_ID=749

 

Den har fått skryt for lyden plugged, og noe kritikk unplugged. Så vidt jeg har forstått så er det laminert topp? Som hakkannen påpekte var dette en ulempe?

 

Driver og spiller inn litt i ny og ne, sånn sett så vil jeg gjerne ha aktiv elektronikk. Har lagt merke til forskjellige former på gitarene, bl.a dreadnought og jumbo. Hvordan er forskjellene, bortsett fra utseendemessig? Og forskjellen på western og "vanlig"? Ser også at det er forskjellige typer mikrofoner, hvordan er forskjellen der?

Lenke til kommentar

Takamine er et gitarmerke med et meget godt rykte. Uten at jeg har prøvd denne, kan jeg ikke skjønne annet enn at heldekkende lakk, som ofte brukes på gitarer for å skjule feil i treverket, samt laminert topp, trekker ned i forhold til den jeg kjøpte.

 

Fasiten er det bare du som sitter med- ta deg en tur i en gitarbutikk og prøv selv. Er det ikke en litt større forhandler der du bor, så kombiner det med en liten ferietur til en større by med litt skikkelig utvalg. Det er ingenting som slår det å prøve selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...