Gå til innhold

Nikon D60: Autofokus og bildestabilisering med gammelt objektiv?


Anbefalte innlegg

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe et Nikon D60, men det er ingen som har kit inne for tiden. Vurderer å kjøpe kun hus, da jeg har et ok 50mm Nikkor-objektiv liggende fra mitt gamle Nikon F50. Følgende spørsmål melder seg:

  1. D60 har ikke innebygget fokusmotor. Har de gamle F-objektivene fokusmotor?
  2. D60 har ikke innebygget bildestabilisator. Har de gamle F-objektivene det?

Antar at man det er vanskelig å svare på dette uten å vite mer om objektivet, men håper noen kan svare litt generelt, eller evt gi meg noen hint om hvordan jeg kan se det på objektivet.

 

Hvis jeg svaret er nei på disse lurer jeg på om jeg skal slå til på et Canon 1000D i stedet. Det får man jo tak i overalt :)

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har egentlig bestemt meg for å kjøpe et Nikon D60, men det er ingen som har kit inne for tiden. Vurderer å kjøpe kun hus, da jeg har et ok 50mm Nikkor-objektiv liggende fra mitt gamle Nikon F50. Følgende spørsmål melder seg:
  1. D60 har ikke innebygget fokusmotor. Har de gamle F-objektivene fokusmotor?
  2. D60 har ikke innebygget bildestabilisator. Har de gamle F-objektivene det?

Antar at man det er vanskelig å svare på dette uten å vite mer om objektivet, men håper noen kan svare litt generelt, eller evt gi meg noen hint om hvordan jeg kan se det på objektivet.

 

Hvis jeg svaret er nei på disse lurer jeg på om jeg skal slå til på et Canon 1000D i stedet. Det får man jo tak i overalt :)

 

Takk for hjelp!

 

1) Bare AF-S og AF-I-objektiver vil fokusere uten motor i huset. Det finnes en 50mm AF-S, men den kom vel i fjor.

2) Bare VR-merkede objektiver har stabilisator. Blant disse finnes det ingen korte fastobjektiver, men mange av de billige zoom-objektivene har det.

 

 

Ellers finnes det mye å velge i på kamerafronten for tiden, og alle produsentene har nok noe som passer. Jo mer du forsker før du kjøper, jo mer fornøyd blir du etterpå :)

Lenke til kommentar
Har egentlig bestemt meg for å kjøpe et Nikon D60, men det er ingen som har kit inne for tiden. Vurderer å kjøpe kun hus, da jeg har et ok 50mm Nikkor-objektiv liggende fra mitt gamle Nikon F50. Følgende spørsmål melder seg:
  1. D60 har ikke innebygget fokusmotor. Har de gamle F-objektivene fokusmotor?
  2. D60 har ikke innebygget bildestabilisator. Har de gamle F-objektivene det?

Antar at man det er vanskelig å svare på dette uten å vite mer om objektivet, men håper noen kan svare litt generelt, eller evt gi meg noen hint om hvordan jeg kan se det på objektivet.

 

Hvis jeg svaret er nei på disse lurer jeg på om jeg skal slå til på et Canon 1000D i stedet. Det får man jo tak i overalt :)

 

Takk for hjelp!

 

Svarene er nei og nei dessverre. Men ser ikke at du trenger VR for et 50mm. Jeg har et 50mm f/1.8 uten autofokus og VR, men det fungerer fint. Canon har også bildestabilisering i objektivet så det er ikke noe forskjell der.

 

Men dersom du sjekker prisguiden, så ser du at f.eks Fotomagasinet har Nikon D60 med forskjellige kit objektiver som du kan velge selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...