Gå til innhold

Automatisere oppgave i Excel


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg sitter med en repetiv og tidkrevende oppgave forran meg som må gjøres i Excel.

 

Det går ut på at jeg har to kolonner (B: Tall / C: Nummer) og (E: Tall / F: Nummer). Tallene som er i kolonne B er i kronologisk rekkefølge, mens tallene i kolonne E er i usortert rekkefølge.

Tallene i kolonne E skal legges på samme rad som det samme tallet i kolonne B.

 

Dette er et uendelig prosjekt å gjøre manuelt, så jeg hadde håpet noen kanskje kunne ha hjulpet meg med en makro for å gjøre denne jobben.

 

Jeg har lagt ved to bilder for å illustrere hvordan dette skal gjøres i Excel:

Link - Bilde 1 (Original) - Dette er hva jeg har som utgangspunkt.

Link - Bilde 2 (Konvertert) - Dette er slik jeg ønsker at det skal bli.

 

 

Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det slik at hvert tall i kolonne E kun finnes ett sted? (Altså at f.eks. 10005 kun ligger i celle E3, og ikke plutselig kan dukke opp i E14.) I tilfelle trenger du ikke noen makro for dette.

 

Mulig løsning: i D3 skriver du =vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false). Denne formelen kopierer du nedover til D27. Da vil du f.eks. i celle D7 få verdien 5. Du kan evt. bruke en index/match-kombinasjon om arket ender opp med å være litt mer komplisert enn det du har vist.

 

Bare et lite tillegg: om ikke alle verdiene i kolonne B finnes i kolonne E vil du få en del #NA-feil. Dette kan du unngå på forskjellige måter, en mulighet er å bruke noe i retning av =if(isna(vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false)),"", vlookup(b3,$e$3:$f$11,2,false))

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...