Gå til innhold

Noen som har prøvd Nerdkit?


Anbefalte innlegg

Sitter og lurer på å kjøpe et Nerdkit (Nerdkits.com), har en arduino fra før, og litt "junk" av komponenter.

 

Problemet med arduino er at det er en "blackbox", og jeg har lyst å lære litt om mikrokontrollerprogrammering og elektronikk, ikke bare dytte noe kode på en ferdiglaget pcb uten å skjønne grunnprinsippene.

 

Så derfor lurer jeg på om noen her har en slik, eller har noen tanker rundt dette kit'et.

 

peace out!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke stor kjennskap til hverken arduino eller nerdkits. Men har brukt atmel avr 8 bits mikrokontrollere ganske lenge og såvidt jeg ser er begge disse løsningene basert rundt den.

 

Måten jeg gjør det på er ihvertfall at jeg bruker WinAVR for å kompilere koden for mikrokontrolleren som jeg har skrevet i C.

For å gjøre dette krever dog antageligvis en der mer lesing i databladet til mikrokontrolleren for å finne ut hvilken bits som må setter for diverse operasjoner.

 

Etter at dette er kompilert bruker jeg AVR Studio og en kompatibel programmer (jeg bruker STK500 og/eller jtag ice mk2) men fins sikkert billigere programmere på ebay eller noe.

 

Etter at jeg har programmert chippen så vil jeg da typisk teste ut alt ved å bruke et breadboard før jeg evt. lager et kretskort.

Lenke til kommentar

Les i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=973338&hl=

 

1) koble opp atmel stk til pcen og instaler software på cd

2) fyr i gang eksempel programmet og sjekk at det virker på mC

3) koble displayet ihht databladet

4) bruk filene linket til i tråden sammen med eksemplet og verifiser at det funker

5) Da er det bare å starte å kode med I/O og et meget lett og anvennelig display bibliotek.

 

Krever kanskje litt kunnskap, men mest pågangsmot. Men skal love deg de er gøy når du setter i gang. Vil anbefla slikt fremfor "ferdige løsninger" som du linker til.

 

husk også at google er din venn når det gjelder programmering, du finner så og si alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...