Gå til innhold

Førstegangskjøper skal ha AVCHD, hva velger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen...

 

Med en lita'ei på vei er det absolutt på tide å kjøpe et videokamera for å bevare minnene.

 

Mine kriterier for kameraet er:

* Enkel å bruke, kona skal skjønne hvordan det funker ;)

* Minnebasert (ikke noe bevegelige deler, takk)

* Bra batterikapasitet

* Høy optisk zoom

* Vidvinkel (Utbyttbar?)

 

Leste testen om Panasonic HDC-TM300 ( http://www.akam.no/artikler/en_ny_legende/70430 ) og er det virker jo bra. Siden jeg ikke har greie på hva jeg trenger, vil jeg ha råd om valget.

 

I tillegg har jeg lest at stativ alpha-omega og her er det også mye å velge i, hva er gunstig og bra?

 

Alt skal brukes til privatfilming og et kamera til nesten 12000 spenn kan virke "overkill", andre forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg lurer på det samme som første post, skal kjøpe videokamera for første gang.

Har ikke det hele tatt greie på hva som skal kjøpes, eneste ønske er HDD.

 

Pris: 3000-5000

Å kjøpe noe dyrere er ikke så veldig aktuelt.

 

Kan noen med litt mer erfaring enn meg komme med gode tips?

Lenke til kommentar

Bare et lite tips fra meg, jeg har et Canon HF-10, som tar opp i AVCHD;

Det er utrolig krevende, systemmessig å håndtere. Jeg snakker om at man bør nesten ha pc med quad-prossesor(4 kjerner) for å håndtere filene ved redigering. Jeg har en Intel i7 quad prosessor, med 6gb ddr3 minne, og selv da kan pcen henge seg av og til. Jeg bruker Sony Vegas 9 platinum edition.

 

Dersom man derimot lagrer rett på minnebrikker, eller ikke skal redigere så mye, så gir jo AVCHD veldig bra bilde på liten plass(da dette formatet komprimerer noe sinnsykt) :)

 

HD tar mye plass!!

 

Edit: Det er pga av den syke komprimeringen at det tar så mye systemressurser å håndtere. Jo mer komprimert, jo mer muskler må pcen ha for å håndtere formatet.

 

Edit 2: Følte jeg skremte dere veldig nå, det var ikke meningen. Dere trenger ikke så kraftig maskin for å redigere AVCHD.

Det er nok jeg som er litt kravstor, da jeg hater å måtte vente :p

Likevel er det å anbefale å ha en så kraftig maskin som mulig, og da blir det som regel en stasjonær.

 

Edit 3: Må såklart påpeke at jeg filmer i 17mps. Som er en meget høy oppløsning, som såklart tar mye plass.

Endret av unified86
Lenke til kommentar
Hei alle sammen...

 

Med en lita'ei på vei er det absolutt på tide å kjøpe et videokamera for å bevare minnene.

 

Mine kriterier for kameraet er:

* Enkel å bruke, kona skal skjønne hvordan det funker ;)

* Minnebasert (ikke noe bevegelige deler, takk)

* Bra batterikapasitet

* Høy optisk zoom

* Vidvinkel (Utbyttbar?)

https://www.diskusjon.no/style_images/main_...te-emoticon.gif

Leste testen om Panasonic HDC-TM300 ( http://www.akam.no/artikler/en_ny_legende/70430 ) og er det virker jo bra. Siden jeg ikke har greie på hva jeg trenger, vil jeg ha råd om valget.

 

I tillegg har jeg lest at stativ alpha-omega og her er det også mye å velge i, hva er gunstig og bra?

 

Alt skal brukes til privatfilming og et kamera til nesten 12000 spenn kan virke "overkill", andre forslag mottas med takk!

 

Topp kamera til 6500,-

Kanskje det beste til å filme innendørs.

 

Stativ er stødigst, men tungvint. Monopod er kanskje det beste valget.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Jeg handler alt av ekstra utsyr på ebay.com. En vidvinkel linse koster gjerne 500,- eller mer. På ebay for du dem for 200 (0,45x). Hva med kvaliteten tenker du kanskje, men det er jo bare snakk om ett glass. Det kan vil ikke være noe særlig kvalitetsforskjell på original og kina-vare!?

Lenke til kommentar
Jeg handler alt av ekstra utsyr på ebay.com. En vidvinkel linse koster gjerne 500,- eller mer. På ebay for du dem for 200 (0,45x). Hva med kvaliteten tenker du kanskje, men det er jo bare snakk om ett glass. Det kan vil ikke være noe særlig kvalitetsforskjell på original og kina-vare!?

 

Det er forskjell på linser og pris. Har selv prøvd. Du får riktig nok vanlig vis mer for pengene på e-buy. Dyrere linser krummer ikke så mye på sidene, og de er anti refleksbehandlet osv. Kjøpte en billiglinse, og det ble gjennskinn fra alle lyskilder. Kjøpte en linse på e-buy til ca kr 500,- + frakt, mva, toll. Selv om den også var en billiglinse var den utrolig mye bedre enn den jeg kjøpte i Norge til ca. kr 300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...