TRL Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Har hatt problemet en stund, men det er faktisk mulig jeg har funent en løsning, og håper på noen kommentarer på det. Problemet er at maskinen kan finne på å bare tryne etter en stund, helt uten noen påviselig grunn. Likeså vil den da som oftest stoppe opp på identifisering av HD i bios/oppstart. Ved å slå maskinen av og vente en stund, eller også noen ganger bare å restarte så kommer disken tilbake som om alt var bra. Disken er byttet ut en gang før fordi den fikk skylden for problemet uten at det hjalp. Likevel kommer det i system loggen The driver detected a controller error on \Device\Ìde\ÌdePort2 i tillegg til boot problemet. Jeg har antatt at det er sammenheng mellom problemene her uten å finne noe. Systemet er en Pentium 4 630 3000.0 Mhz socket 775 på et ASUS P5GD1 Hovedkort med 1Gb minne. Disken er en Western Digital 320Gb og erstattet en annen disk for en tid tilbake fordi vi da trodde dette var en feil på disken. Maskinen kjører nå webserver 2008, og har mysql og php innstallert for uttesting av WordPress. Som et halmstrå tenkte jeg at årsaken til problemet kan være at det er en feil på strømforsyningen. Har vært borti at det er tilfellet på mange rare feil tidligere, også på hardisker. Så jeg kjøpte en strømforsyning til å bytte med og venta til maskinen tryna. Når jeg så åpnet maskinen og la den pent på siden for å få en oversikt over kabler i kabinettet la jeg til min store overraskelse merke til at strømkabelen til harddisken var falt ut. Når jeg satte den inn igjen merket jeg at den skle ekstremt lett på plass og satt veldig løst. En Sata disk har jo en egen strømkontakt, og jeg begynte å lure. Byggerne av PC'n har vært flinke med å stroppe kabler sammen for å holde det ryddig, alt satt sammen i en hard klump som dinglet ned fra strømforsyningen. I klumpen fant jeg ikke flere sata strømkontakter til å teste med, så jeg fant frem en overgang fra den gamle varianten til sata som jeg hadde liggende. Denne satt MYE bedre fast i disken. Jeg misstenker derfor følgende. Klumpen med kabler og den sata kontakten som var løs kunne lett forårsake at kontakten ble forskjøvet eller trukket ut av rett posisjon ved en bevegelse. Dermed kunne ustabilitet oppstå og lage problemer? Høres dette logisk ut? Er det noen måte å teste dette ut på? Har kjørt enkel stresstest sin ligger i Siw, men den stresser ikke disken, så der var det jo ingen problem. Gode råd og tips mottas med takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå