Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har noen problemer med oppstart av maskinen min.

Hovedkort: Asus A8N SLI Premium

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+

Minne: TwinMOS 2048MB DDR PC3200 Dual 1024MB x 2, 400Mhz, CL2.5, 184pins

PSU: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W

Grafikkort: PowerColor Radeon 9550 256MB DDR,128bit

Kabinett: Zalman HD 160 Sølv

PCen er 3 år nå, og har det siste ca halvåret hatt problemer med å få startet den opp etter at den har vært avslått, og strømmen til den har vært avslått. Jeg har måttet vente 5-10-15 min før jeg fikk noe respons når jeg har prøvd å slå den på. Med dette mener jeg altså ingen respons når jeg trykker på påknappen i det hele tatt. Men så lenge jeg har ventet litt har den slått seg på uten videre problemer.

Men de siste ukene har det blitt verre. Det er helt tilfeldig når jeg får slått den på. Når jeg først har slått den av, kan det gå lang tid før jeg får den på igjen. Det meste har vært at det har gått en dag uten at jeg har fått den på. Men plutselig får jeg slått den på som normalt, og viser ingen tegn til feil.

Jeg har forsøkt å koble fra alt av harddisker, cdrom, minne osv, men uten resultat. Ikke noe fører til at den starter umiddelbart.

Jeg antar derfor at det er enten strømforsyning eller hovedkort det er noe galt med. Hovedkort som passer til så gamle deler får man kanskje ikke tak i nytt i alle fall? Og er litt irriterende å kjøpe ny strømforsyning dersom det ikke er den det er noe galt med. Noen som har tips? Det er jo en litt gammel PC, men bruker den kun som mediacenter, så hadde ingen planer om å kjøpe nytt med det første, da det ikke er noen problemer med ytelsen.

Takker for alle tips :D

Endret av oXygEn
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det at du bruker å ha pc'en(psu) helt strømløs,får meg til å tenke på bios batteri!

Kanskje du skulle prøve å bytte før du gjør noe annet,du skal ha et "CR2032 Lithium,3V"

Takk for tipset, hadde faktisk et helt nytt tilgjengelig, men det hjalp ikke å bytte.

Skrevet

Du kan jo prøve å jumpstarte psu,og se om den starter hver gang du setter i støpselet eller hvis du har en bryter på baksiden av den.Husk å koble bort all strøm til hardware!

Du kan også prøve å måle den med et voltmeter/multimeter!

445104.jpeg

Skrevet (endret)
Du kan jo prøve å jumpstarte psu,og se om den starter hver gang du setter i støpselet eller hvis du har en bryter på baksiden av den.Husk å koble bort all strøm til hardware!

Du kan også prøve å måle den med et voltmeter/multimeter!

445104.jpeg

Se der ja! Hehe. Strømforsyningen var det iallefall liv i. Overså noen av ledningene, så alt var ikke koblet fra, så noen vifter begynte å gå. Prøvde å koble til litt mer, og all maskinvare, dvs harddisker og vifter og leds, starter som den skal, men ikke selve datamaskinen såklart. Hmm.

Og lyset på hovedkortet lyser jo grønt hele tiden når strømforsyningen er koblet til. Har også forsøkt å koble til påknapp fra annet kabinett, uten at det hjalp, så tror ikke det er påknappen.

Er det ting som tyder på at det er noe muffens med hovedkortet da? Skjønner ikke stort av dette.

En ting som kanskje er verdt å nevne: På kabinettet er det et display som får strøm fra hovedkortet. Dette viser teksten "Welcome to HTPC", men jeg har lagt merke til at det varierer hvor fort det begynner å lyse. Noen ganger umiddelbart etter at jeg har slått på strømmen, andre ganger kan det ta et minutt eller noe.

Endret av oXygEn
Skrevet

Det er et merkelig problem du har :hmm:

Jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn hk som tuller.Skal gi et teit råd,prøv å la pc'en stå på noen dager og se om det er forskjell.

Du kan også prøve OCCT Perestroïka 3.1.0,sett Max cpu temp til 71'C i Options i occt,kjør CPU:OCCT test,og GPU:OCCT test,se om du kan kjøre testene uten error!

Skrevet
Det er et merkelig problem du har :hmm:

Jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn hk som tuller.Skal gi et teit råd,prøv å la pc'en stå på noen dager og se om det er forskjell.

Du kan også prøve OCCT Perestroïka 3.1.0,sett Max cpu temp til 71'C i Options i occt,kjør CPU:OCCT test,og GPU:OCCT test,se om du kan kjøre testene uten error!

Hehe, hadde jeg enda fått på PCen :p Nå har det gått to dager uten at jeg har fått den på en eneste gang, så begynner å tvile på at jeg får den i gang. Har også demontert hele shiten.

Har jeg forstått det riktig, skal PCen starte også uten noe HW tilkoblet, men selvsagt faile når den finner ut at jeg ikke har minne osv tilkoblet. Men det skal være liv i vifter og sånn? I så fall er det jo nesten ingen tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...