Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Booter ikke - P5Q som suger, Komplett eller meg?


Anbefalte innlegg

For ca 3 uker siden bestilte jeg meg nytt hovedkort og prosessor hos Komplett. Etter noen saker kom sakene. Tok ut all innmaten av min gamle pc og satt inn P5Q hovedkort, en PSU (850 volt) som jeg ikke husker navnet på, Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz Socket, Cooler Master V8 CPU Cooler, XFX Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5 og 4x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5.

 

Satte alt sammen slikt det skal være (har ganske grei kunnskap om dette) og fyrte opp. Vil ikke boote, alt lyser opp og maskinen sier "Ba-Bara-Baaap" (har ikke noe buzzer men dette er hva som "tikker"). Prøver ALT mulig av kombinasjoner med ram, harddisker, forskjellige powerledninger. Etter en stund med prøving vil plutselig ikke PSU skru seg av og 5 sekunder etterpå lukter det veldig svidd. Jeg tørr ikke mer testing og sender sakene tilbake til Komplett.

 

Litt over 14(!!) dager senere kommer sakene mine tilbake. Fikk beskjed om at hovedkortet var gåent og de sender med et nytt. Jeg kjøpte meg også ny ram (2x OCZ Platinum DDR2 PC9200 4GB KIT CL5) og fikk med en ny PSU (Corsair 850v). Setter alt opp igjen og får samme "felimelding"... "BA, BARA, BAAAP"

 

 

Hva er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannsynligheten for at du gjør en feil er vel tilstedeværende når akkurat det samme skjer for andre gang. Du har husket avstandsskruer, evt. korrekt plassering av disse? Riktig tilkobling av P4/8 kontakt?

 

Hvis du har mulighet kan du ta et bilde å legge ved.

 

Trodde jeg hadde drevet litt med dette, men avstandsskruer? Kan du definere? Så legger jeg gjerne med bilde. Med P4/8, mener du strømkontaktene som skal rett på HK?

 

Om hk piper to korte og en lang, er det vga error, altså skjermkortet.

 

Evnt. les i manualen, skal stå hva de forskjellige kodene betyr der.

 

Har også lest om piipene, men etter at jeg har prøvd 3 skjermkort og alle 3 fungerer på andre pc`er tror jeg det må være noe annet..

 

Kan det være at skjermkortet ikke får nok strøm? At jeg kobler feil?

 

 

Takker dere begge for svar! :)

Endret av Falkthorn
Lenke til kommentar

Avstandsskruer (også kallt spacers på engelsk) er de skruene som du må skru inn i kabinettets monteringsflate FØR du skrur fast hovedkortet.

 

Hvis du ikke gjør dette så ligger jo hovedkortets bakside rett opp mot en metallflate, hvilket fører til at det er sikkert et dusin forskjellige korsluttninger på gang, og ingneting vil fungere.

 

Ellers så hadde det vært fordelaktig å vite litt mer om den lyden. Er det en pipelyd? I så tilfelle er det nok en errorkode, og det står i hovedkortmanualen hva den betyr (se evt. på produsentens nettside for å finne fullversjonen av manualen om din ikke har denne tabellen).

 

Hvis det IKKE er en pipelyd, så vil jeg gjerne vite hvor lyden kommer fra i så fall, for det høres jo ikke helt normalt ut. Vanskeig å forstå hva lyd det er basert på ditt skrevne eksempel. Noen sjajse for å ta opp lyden?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Avstandsskruer er de skruene som du må skru inn i kabinettets monteringsflate FØR du skrur fast hovedkortet.

 

Hvis du ikke gjør dette så ligger jo hovedkortets bakside rett opp mot en metallflate, hvilket fører til at det er sikkert et dusin forskjellige korsluttninger på gang, og ingneting vil fungere.

 

-Stigma

 

Avstandsskruene er der fra forrige HK som stod der. Byttet ut mitt gamle med det nye.

 

Sitter nå å fabler om at det er noe med Cooler Master V8 CPU Cooler. Skal nå teste å sette på Stock cooler for å se om at vi kan få noe respons. Siden du nevner kortslutninger så kan det hende at de store skruene på baksiden av Cooler Master V8 CPU Cooler kommer nær noe den ikke burde.

 

Poster progress :)

Lenke til kommentar

Og du er 100% sikker at skruhullene er på samme plass som det gamle hk,jeg ville ikke prøvd noe som helst før dette var sjekket.Den lyden du beskriver,høres ut som en kortslutning,noe som kan stemme med at du svidde det forrige hovedkortet ditt.

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Og du er 100% sikker at skruhullene er på samme plass som det gamle hk,jeg ville ikke prøvd noe som helst før dette var sjekket.Den lyden du beskriver,høres ut som en kortslutning,noe som kan stemme med at du svidde det forrige hovedkortet ditt.

 

Når du sier det så var gamle HK større, noe som gav 3 ekstra avstandsskruer. Disse var sånn ca akkurat i posisjon til å treffe under HK på strategiske plasser. Har nå fjernet disse og skal sette isammen sakene nå.

Lenke til kommentar

PSU kan starte opp,men det er ikke sikkert at den gir ut rett spenning(3.3V,5.0V,12V),det er mye som kan skje ved en kortslutning,jeg hadde ikke turt å koble den til noe hardware,før jeg hadde målt den.Skjønner at det kan være vanskelig å få lånt et voltmeter,og er ikke så billig å kjøpe.

Lenke til kommentar

om ingenting annet fungerer, så test følgende:

 

sett hovedkortet på en ikke-ledene overflate (hovedkorteksen for eksempel), og koble kun essensielle ting på den. Dvs. CPU + 1 stikke RAM, plus skjermkort og PSU. Ta så en CMOS reset for sikkerhets skyld. Booter den ikke da, så hardu i det minste utelukket en haug med mulige feilkilder.

 

Men ja, om du allerede hadde overflødige spacere som kunne ha kortsluttet kortet så er det jo fare for at noe kan ha gått galt allerede.

 

Jeg hadde enda hatt lyst på at du tok opp lyden så vi kan se om vi gjenkjenner det som noe vi har hørt tidligere. "Ba-Bara-Baaap" sier meg engenig ikke så mye :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Sjønner det,men hvis du ikke har andre ram brikker,og en annen cpu LGA775 å prøve,så er det ikke så mye å prøve.Hovedkortet har jo vært korsluttet flere gang,så det ser stygt ut.

Målte du psu?

 

Har prøvd flere ram brikker, ikke noe forskjell. Har desverre ingen fler CPU å teste, men forrige gang var det bare hovedkort og PSU som tok kvelden (PSU ikke før etter flere timer med testing hvor den plutselig luktet brent). Har ikke fått funnet frem måleren, men skal prøve det også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...