Gå til innhold

Bør jeg installere Win7 på min nye bærbare pc?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg denne pcen: Acer Aspire 6930G

 

Er ikke så fan av Vista og hadde nok kjørt XP om det ikke hadde vært for at det ikke er lagd drivere til XP for denne modellen. Fant 3-4 drivere og det er ikke nok for XP.Var på Acers hjemmeside og prøvde å finne ut om det var drivere for Win7, men kunne ikke se noe. Kanskje dere kan se noe mer enn meg? Drivere for Acer 6930G

 

Kan noen fortelle meg om jeg bør ha 32-bit eller 64-bit OS på min nye laptop? Mener å ha hørt at en laptop kun trenger 64-bit når det er 4 gb RAM et eller annet sted.

 

Om jeg installere Win7 så er jo ikke driverne lagd for den, det vil jo ikke funker. Eller hva?

 

Vil nødig gå bort fra XP, men driverne er jo ikke lagd for Acer 6930 så må kanskje holde meg til dumme Vista.

 

Tips eller råd noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Installer W7, den bruker Vistadriverene og det fungerer nok helt fint. Kjør bare 32-bits OS, ser ingen grunn til at du skal bruke 64-bits her.

 

 

Men hvordan vet jeg at det er 32-bit eller 64-bit? Får jo med VISTA HOME PREMIUM.

 

Det jeg tenkte på var å slette Vista helt på den skjulte partisjonen, altså helt borte fra maskinen og så installere Win7. Er det smart? Orker ikke Vista og har ikke mange fine erfaringer med programmet. Btw, når Win7 kommer ut i salg, kan vi som har beta-versjonen oppgradere eller må vi installere hele greia fra scratch?

Lenke til kommentar
"BCDEdit /set pae ForceEnable" i commandprompt fikser det dersom den ikke viser 4gb. Min viser 4gb på 32-bits Ultimate uten noen modifikasjoner.

 

jaja, men vil ramen da yte maksimalt ?

 

 

 

 

Installer W7, den bruker Vistadriverene og det fungerer nok helt fint. Kjør bare 32-bits OS, ser ingen grunn til at du skal bruke 64-bits her.

 

 

Men hvordan vet jeg at det er 32-bit eller 64-bit? Får jo med VISTA HOME PREMIUM.

 

Det jeg tenkte på var å slette Vista helt på den skjulte partisjonen, altså helt borte fra maskinen og så installere Win7. Er det smart? Orker ikke Vista og har ikke mange fine erfaringer med programmet. Btw, når Win7 kommer ut i salg, kan vi som har beta-versjonen oppgradere eller må vi installere hele greia fra scratch?

 

 

jeg tror jeg hadde gått for W7, har prøvd det selv å det virker som det er ganske stabilt, tror ikke du kan oppdagrere når fullversionen kommer ut. så du må nok kaste inn alt fra scratch =/

Endret av abs
Lenke til kommentar
"BCDEdit /set pae ForceEnable" i commandprompt fikser det dersom den ikke viser 4gb. Min viser 4gb på 32-bits Ultimate uten noen modifikasjoner.

 

jaja, men vil ramen da yte maksimalt ?

 

 

 

 

Installer W7, den bruker Vistadriverene og det fungerer nok helt fint. Kjør bare 32-bits OS, ser ingen grunn til at du skal bruke 64-bits her.

 

 

Men hvordan vet jeg at det er 32-bit eller 64-bit? Får jo med VISTA HOME PREMIUM.

 

Det jeg tenkte på var å slette Vista helt på den skjulte partisjonen, altså helt borte fra maskinen og så installere Win7. Er det smart? Orker ikke Vista og har ikke mange fine erfaringer med programmet. Btw, når Win7 kommer ut i salg, kan vi som har beta-versjonen oppgradere eller må vi installere hele greia fra scratch?

 

 

jeg tror jeg hadde gått for W7, har prøvd det selv å det virker som det er ganske stabilt, tror ikke du kan oppdagrere når fullversionen kommer ut. så du må nok kaste inn alt fra scratch =/

 

 

Det med RAM-en tror jeg må få svar på, har ikke peiling hva jeg skal gjøre...

 

Jeg har tenkt å avinstallere all dilldall på min nye Acer, det er så mye software som jeg aldri vil komme til å bruke. Til å se dvd-filmer bruker jeg Cyberlink PowerDVD 8 og trenger ikke det tullet jeg får fra Acer. OpenOffice funker kjempefint til skolearbeid. Så alt det som Acer legger ved (for eks. ePower Management, Acer Arcade) vil jeg slette. Dessuten vil gjenopprettingsfilene ligge på en skjult partisjon og denne kan ved hjelp av Partition magic kunne slettes helt fra systemet.

 

Så kommer 1000-kr spørsmålet: hvordan gjør jeg da når alt er avinstallert på pcen? Vet at det må lages en boot-cd, men har ikke snøring på hvordan det skal skje. Tips og råd noen?

 

 

Foreløpig er ikke RC'en oppgraderbar, det er snakk om at de vurderer en løsning der du kan bare fornye RC'en med en gyldig key men det er foreløpig bare rykter.

 

 

Hm.. gode rykter i så fall. For de vil vel lage service packs som vil rette opp i ganske mange feil.

Lenke til kommentar

Som en generell tommelfingerregel når det kommer til operativsystem; Hvis du ikke vet hvordan du gjenoppretter maskinen til den tilstanden den kom fra fabrikken så bør du være veldig forsiktig med å installere andre operativsystem på den.

 

Når det gjelder 32- vs 64-bit og minne så vil ikke en 32-bits windows-installasjon klare å "se" minneadresser over 4GB.

 

For å finne riktige drivere til maskinvare så er det greit å finne ut hvilke brikkesett maskinvaren bruker. Dette er ikke helt enkelt å gjøre i Windows da ukjente enheter blir listet opp med generiske navn istedenfor å identifisere dem.

 

Jeg anbefaler å finne ut hvilke brikkesett som er brukt i maskinen og se på produsenten(e)s hjemmeside etter passende drivere hvis ikke Acer sin hjemmeside har dem.

Lenke til kommentar
Som en generell tommelfingerregel når det kommer til operativsystem; Hvis du ikke vet hvordan du gjenoppretter maskinen til den tilstanden den kom fra fabrikken så bør du være veldig forsiktig med å installere andre operativsystem på den.

 

Når det gjelder 32- vs 64-bit og minne så vil ikke en 32-bits windows-installasjon klare å "se" minneadresser over 4GB.

 

For å finne riktige drivere til maskinvare så er det greit å finne ut hvilke brikkesett maskinvaren bruker. Dette er ikke helt enkelt å gjøre i Windows da ukjente enheter blir listet opp med generiske navn istedenfor å identifisere dem.

 

Jeg anbefaler å finne ut hvilke brikkesett som er brukt i maskinen og se på produsenten(e)s hjemmeside etter passende drivere hvis ikke Acer sin hjemmeside har dem.

 

På de nye Acer maskinene gjenopprettes fabrikkinnstillingene ved å gå i BIOS og velge det derfra. Filene ligger i en skjult partisjon på maskinen.

 

Når det gjelder minnet så står følgende på om det: Acer Aspire 6930G. Finner du ut noe?

 

De andre sier jo her at Win7 vil finne driverne automatisk, er ikke det riktig da?

Lenke til kommentar
De andre sier jo her at Win7 vil finne driverne automatisk, er ikke det riktig da?

I og med at Win7 er en "release candidate" og ikke en fullgod versjon så er det ikke en gang sikkert at den vil boote i alle mulige maskinvarekonfigurasjoner.

 

Som oftest så er det problemfritt, men når du bruker "alternative" operativsystem så må du påregne endel googling og søk på forum.

 

Hvis dette er en maskin som du er avhengig av at skal virke feilfritt hele tiden så er det nok en god ide å følge leverandørens anbefaling.

 

Hvis du har lyst til å eksperimentere så er det bare å sette i gang, men ikke bli forbauset eller sint hvis det ikke virker knirkefritt. :)

Lenke til kommentar

Teoretisk sett er det sjangser for at maskinen din ikke finner drivere til windows 7, som det blir påpekt ovenfor her. Det er altså korrekt.

 

MS har lagt ned en sinnsykt stor innsats i å få til dette, og en ny maskin som den du har støttes HELT sikkert av Win7. Jeg har installert på 5 laptop'er og ikke måttet gjøre noe som helst med dem for å få dem til å fungere.

Lenke til kommentar
Som en generell tommelfingerregel når det kommer til operativsystem; Hvis du ikke vet hvordan du gjenoppretter maskinen til den tilstanden den kom fra fabrikken så bør du være veldig forsiktig med å installere andre operativsystem på den.

 

Tørr jeg spørre hvorfor? bytte av software/OS bryter ikke garanti, så ser ingen grunn til å være forsiktig med å prøve.

Lenke til kommentar
Som en generell tommelfingerregel når det kommer til operativsystem; Hvis du ikke vet hvordan du gjenoppretter maskinen til den tilstanden den kom fra fabrikken så bør du være veldig forsiktig med å installere andre operativsystem på den.

 

Tørr jeg spørre hvorfor? bytte av software/OS bryter ikke garanti, så ser ingen grunn til å være forsiktig med å prøve.

Fordi hvis dette er en maskin man har behov for at skal virke og ikke vet hvordan man får den i en tilstand som den virker så kan man veldig fort få problemer. Se for eksempel https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1107610&hl=

 

Med tanke på at Win7 fortsatt er i beta/RC-stadiet så er ikke dette noe uerfarne brukere bør gjøre fordi det er så stor sjanse for at ting går galt.

 

En bedre tommelfingerregel er kanskje "Hvis du trenger å spørre om du burde bruke uferdig programvare så burde du la være". :)

Lenke til kommentar

Siden du har 4GB ram også 1GB ram på skjermkortet pluss andre plasser ville jeg valgt 64bit. Viss du velger 32bit kan du bare bruke 3,5GB av 5GB+ ram.

 

Og ja, det er teknisk mulig at den ikke finner drivere, men pc'n din er en ganske kjent pc som mange bruker så hadde vært dumt av Microsoft og ikke legge inn driverstøtte for den.

 

Og å si at dette enda bare er stabilt for testing er feil, viss du laster ned RC så er det ekstremt nært den ferdige releasen.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Siden du har 4GB ram også 1GB ram på skjermkortet pluss andre plasser ville jeg valgt 64bit. Viss du velger 32bit kan du bare bruke 3,5GB av 5GB+ ram.

 

Og ja, det er teknisk mulig at den ikke finner drivere, men pc'n din er en ganske kjent pc som mange bruker så hadde vært dumt av Microsoft og ikke legge inn driverstøtte for den.

 

Og å si at dette enda bare er stabilt for testing er feil, viss du laster ned RC så er det ekstremt nært den ferdige releasen.

 

 

Vet du hvor jeg kan laste ned denne 64-bit Windows 7? Har funnet en del sider på nettet, men er ikke sikker på de. Er Windows7 kommet på norsk? Send gjerne en link der jeg kan laste ned :thumbup:

Lenke til kommentar

hit også blar du ned til der det står "Download 64-bit version" også velger du engelsk også trykker du "Go". Du må registrere deg med en live-konto også svare på et par spørsmål, men det tar ikke så lang tid.

 

Også for og få norsk må du laste ned norsk språkpakke via Windows Update også må du skifte til norsk via Kontrollpanel --> søk etter "Region og språk".

 

 

Viss du plages er det bare og spørre her ;)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
hit også blar du ned til der det står "Download 64-bit version" også velger du engelsk også trykker du "Go". Du må registrere deg med en live-konto også svare på et par spørsmål, men det tar ikke så lang tid.

 

Også for og få norsk må du laste ned norsk språkpakke via Windows Update også må du skifte til norsk via Kontrollpanel --> søk etter "Region og språk".

 

 

Viss du plages er det bare og spørre her ;)

 

 

Etter å ha registrert meg på linken du sendte fikk jeg følgende melding på nedlastingssiden:

 

The download manager cannot run due to insufficient privileges. A common reason for that is not approving the applet certificate.

 

Hva bør jeg gjøre nå?

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk ordnet det, var bare å oppdatere Java så funket det helt fint.

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

Min metode er som følger:

 

1. Det første du gjør er å ta vare på alle de filene du behøver før du gjør noe som helst, og overfør den på en minnepenn, ekstern harddisk eller brenn det ut på plate.

 

2. Last ned Windows 7 RC (om ikke du venter til den ferdige versjonen kommer ut).

 

2. Brenn Windows 7 ut på en DVD.

3. Start opp fra CD/DVD rom når du starter pc'n.

 

4. Når du kommer så langt til der det står "Velg partisjon" osv, slett alt, del harddisken opp slik som du ønsker det og formater partisjonene (Bare hvis du ønsker å fjerne recovery partisjonen som følger med Acer).

 

5. Installer Windows 7.

 

6. Kjør Windows Update etter endt installasjon og installer nødvendige drivere og oppdateringer.

 

7. Resterende drivere som du ikke får installert gjennom Windows 7 og Windows Update, bruker du driverne fra Acer's hjemmeside, da Vista drivere.

 

8. Installer alt det du måtte ønske å ha på pc'n din.

9. Done. Da regner jeg med jeg har fått med meg alt jeg skulle sagt.

Lenke til kommentar
Siden du har 4GB ram også 1GB ram på skjermkortet pluss andre plasser ville jeg valgt 64bit. Viss du velger 32bit kan du bare bruke 3,5GB av 5GB+ ram.

 

Dette er ikke helt riktig.

 

Arbeidsminnet og grafikkortminnet befinner seg i to separate adresseområder og tilgangen til de går tradisjonelt sett over to forskjellige broer mot prosessoren.

 

Det vil si at begrensningen av adresseområdet vi gjelde hver for seg for arbeidsminnet og grafikkortminnet.

 

I praksis så vil det si at selv om du har 1GB arbeidsminne og 1GB grafikkortminne så vil ikke applikasjone som krever mer enn 1GB arbeidsminne kunne kjøre.

 

I praksis så er det kun grafikkprosessoren (GPU) som har tilgang til grafikkortminnet og ikke selve applikasjonene. I teorien så er det sikkert mulig å gi applikasjoner tilgang til å lagre og hente data fra grafikkortminnet, men jeg kan ikke se for meg noen måte som gjør dette til en god løsning.

 

 

...en liten digresjon her er at Commodore 64 og Amiga-serien ofte brukte grafikkprosessoren til å hjelpe til med å komprimere og dekomprimere data. Det var derfor skjermen flimret når programmer ble lastet inn og at pusepekeren flimret når applikasjoner ble (de-)komprimert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...