Gå til innhold

[Løst]Trenger litt hjelp til å feilsøke Ubuntu 9.04


Anbefalte innlegg

Hei. Har litt problemer med at Pc-en har begynt å fryse helt mens jeg surfer og ser på film, det skjedde en gang i går og har alt skjedd to ganger i dag. Trenger litt hjelp med å finne årsaken.

 

Tror ikke det er kernel panic, dette er det siste som står i /var/log/kern.log før frys:

[ 1796.181217] rix 255 (0) bad ratekbps 0 mode 3

 

Men jeg er ganske nybegynner til å finne feil, noen forslag? Hvis det hjelper så hadde jeg alle tre gangene Opera og Totem oppe samtidig. Dette begynte også i går, har ikke opplevd noe sånt før.

 

Hvor bør jeg begynne å lete?

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være hva som helst, du kan bruke grep slik:

 

dmesg | grep error

 

dmesg | grep panic

 

Edit: husk at grep er case sensitive, slik at den finner ikke Panic i teksten dersom du søker etter panic, osv.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Fant ikke noen ting, prøvde "panic", "Panic", "error", "Error" og "ERROR". Kanskje litt relatert, prøvde å reinstallere xorg-ati osv. og avinstallere de propritære madwifi driverene. Har så langt ikke opptaget noe mer til feilen.

 

En ting til som fikk meg til å tro at det er madwifi som tullet litt, siste som stod i kernel log:

 [ 4582.945864] rix 5654 (0) bad ratekbps 0 mode 6

Lenke til kommentar

Da er saøken "løst", det er en feil i ath5k i Ubuntu 9.04 Jaunty som gjør at hele systemet fryser, det er allerede en bug (ref)

 

En ting som kanskje kan hjelpe er:

sudo apt-get install linux-backports-modules-jaunty

Dog det er ikke alltid det hjelper, setter denne tråden som løst da dette garantert er fikset til 9.10 for Ubuntu sin del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...