cppdude Skrevet 25. juni 2009 Skrevet 25. juni 2009 Hei, har søkt på begge ved UiT, og rimelig sikker på å komme inn der mtp søkertall og karakterene. Tingen er at jeg er rimelig interessert i begge feltene...vet at Automatisering er bachelor og Kommunikasjon er Master. Når det kommer til realfagene: Matematikk 1, 2 og 3 + statistikk er det samme som kalkulus 1-3 + statistikk og sansynlighet, ja? Om jeg blir bachelor i automatisering, så kan jeg ta Master i Kyberteknikk ved NTNU? Er Kommunikasjon mer heavy på teoridelen enn Automatiseringsteknikk? Har bare snakket med en som går siste året på telekom i utlandet at studiet var rimelig tungt. Og til slutt: Uansett hva jeg velger, vil det være mulig for å skifte til elektronikk eller elkraft etter første året? (ved andre skoler) førsteåret på de aller, aller fleste ingeniørstudier er jo like.
Swirfin Skrevet 26. juni 2009 Skrevet 26. juni 2009 1. året på automasjonsingeniør består av: Matte Fysikk Kjemi og miljø Måle- og kontrollteknikk Programmering med mikrokontroller Av disse fagene er vel matte, fysikk og kjemi ganske generelt for de fleste steder. Jeg er litt usikker på om du kan hoppe direkte over på elektronikk eller elkraft. Det som er sikkert er at det er mange videreutdanningsmuligheter på bl.a. HiN etter fullført bachelor i automasjonsingeniør. Matte fysikk og kjemi og miljø er alle fag som bare har teori. Måle- og kontrollteknikk har veldig mye teori, men også litt praksis om bruk av måleapparater og logging av data. Det er også en del om sensorer og forskjellige koblinger. Programmering med mikrokontroller går selvsagt mye i teori. Får litt kunnskap om forskjellige koblinger, og et prosjekt på slutten som utfordrer programmeringskunnskapene dine. Jeg kan egentlig bare si noe om studiet for å bli automasjonsingeniør da jeg er ferdig med andre året der. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.
cppdude Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Skrevet 30. juni 2009 hmm...sitter vell egentlig bare nå å tenker ut hvor mye arbeid det er i Automatisering vs Kommunikasjon/Mikroelektronikk på første året. Ser da at Automatisering har som nevnt: Matte, fysikk og kjemi det første året. Mens Komm har Kalk 1, Kalk 2, Fysikk og Linær Algebra...mao, litt flere realfag første året. Noen her som har erfaringer med å skifte linja FRA Siv Ing studie, til vanlig bachelor? ala hoppe fra kommtek til en vanlig ingeniørstudie.. som f.eks automatisering. Matematikken ser ut til å kjøre forskjellig løp på høgskolen, enn universitetet. hmm vanskelig dette! Men må vell bare ta ett valg før 1 Juli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå