Gå til innhold

Auto-oppdatere ved form-selected valg


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker flere selected valg på en side, slik som det finnes mye av på nettet. Og at hver av disse skal hente ut valg basert på forrige valg. Uten å trykke på noen submit-knapp.

 

Først vil jeg velge kunde, så vil jeg velge produkter som tilhører den kunden osv.. Dette ønsker jeg skal oppdatere URL-en automatisk, slik at jeg bare lager en spørring basert på URL-en.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette? Er vel sikkert ikke verre enn en form for "Onchange" ting (?), men er ikke helt inne på java script:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg blir knotete uten å bruke AJAX.

Ved bruk av ajax kan du printe ut hele form'en, men skjule alle elementer utenom kunde select'en. Når kunde er valg, kjøres et ajax kall som henter ut alle mulige produkter som tilhører kunden inn i kunde select'en og deretter vise denne. Når produkt er valgt kan du vise resten av elementene.

 

Hvis du ikke bruker ajax kan du printe ut kun første elementet og sette en onchange som sumbitter denne formen (bruk method=GET). Når siden lastes på nytt skrives det ut element nr1 og 2 (kunde og produkt), når produkt er valg sumittes form'en igjen og ny side dukker opp med resten av elementene. Dette er tungvindt å programmere og det er aldri morro å måtte laste siden på nytt mange ganger.

 

Jeg anbefaler deg å lære deg AJAX, hvis du skriver i Java, kan jeg anbefale DWR (direct web remoting), dette biblioteket forenkler bruken av AJAX betraktelig (du kan i javascript kjøre funksjoner rett i Java koden). Php har jeg ikke peiling på, så der må du nok spørre noen andre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...