Gå til innhold

Automatisk stjerne/trekant med automatisk tidstyrt dreieretningsvender


Anbefalte innlegg

Hei

Har fått en oppgave som går ut på å styre en dreiemaskin i et snekkerverksted.

Styringa består av automatisk stjerne/trekant start med automatisk tidsstyrt dreieretnings vender. Altså når du trykke på knappen for å endre dreieretninga så skal motoren "spinne ned" før kontaktoren slår inn å motoren snur.

 

Noen som kan hjelpe meg? Selve stjerne/trekant koblinga er grei, men sliter med tidsstyringa til dreieretninga. Har innleverin på fredag..

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok ganske simpelt så sant jeg ikke har misfårstått noe her. Hva mener du altså med og "spinne ned" motoren når du vender retningen?

Med det mener jeg at når du trykker på knappen for å endre dreieretning så skal et tidsur på f.eks. 30sek kutte kontaktoren som står inne og vente med å legge inn den andre.

Å det skal være likens dersom man igjen skal snu dreieretninga.

Lenke til kommentar

du kan jo prøve noe sånt =) noe jeg raskt tegnet opp... hvis det skal være automatikk med i bildet går det an å endre brytere etc...

 

NB!!! jeg glemte å legge til forrigling på kontaktorene, samt at det kan være nødvendig å ha en ekstern kontaktor til holdekontakt, med tidsforsinkerblokk på toppen

 

 

434793.jpeg

Lenke til kommentar
du kan jo prøve noe sånt =) noe jeg raskt tegnet opp... hvis det skal være automatikk med i bildet går det an å endre brytere etc...

 

NB!!! jeg glemte å legge til forrigling på kontaktorene, samt at det kan være nødvendig å ha en ekstern kontaktor til holdekontakt, med tidsforsinkerblokk på toppen

 

 

434793.jpeg

 

Trur du den her kan virke? Synes den ser logisk og fin ut. Dette er bare selve automatisk tidstyrt vekselvender styring

post-195173-1245363263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
du kan jo prøve noe sånt =) noe jeg raskt tegnet opp... hvis det skal være automatikk med i bildet går det an å endre brytere etc...

 

NB!!! jeg glemte å legge til forrigling på kontaktorene, samt at det kan være nødvendig å ha en ekstern kontaktor til holdekontakt, med tidsforsinkerblokk på toppen

 

 

434793.jpeg

 

Trur du den her kan virke? Synes den ser logisk og fin ut. Dette er bare selve automatisk tidstyrt vekselvender styring

 

Å her er det ferdige skjemaet med automatisk stjerne trekant vender med automatisk tidstyrt dreieretningsvender

post-195173-1245365454_thumb.png

Lenke til kommentar
må si at det ser greit ut, men jeg sliter litt med å forstå hva -D og -K er til, -Q og -K kan være kontaktorer men hva er -D til?

 

ellers kan jeg si at det er vanlig med annerledes rekkefølge på lysene (pirking): venstre - stopp - høyre

D1 og D2 er forsinka inn tidsrele

Q1 og Q2 er hjelperele

K1 og K2 er kontaktor

 

Kretsen virka, ska enda implementere forsinka ut så e den komplett :) må si man har lært mye den her uka. Hadde ikke vært borti motorstyring før æ fikk utdelt fagprøven :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kan du legge ut det ferdige styre og hovedstrømskjema som du kom frem til? Har en lignende oppgave her ser du, og vil gjerne sammenligne;)

 

Og siden du spørr etter tips;

 

1. Sett på strømveinummer;P

2. Sett beskrivelsen av stømveiene over strøveiene, ikke i dem, så blir det mer ryddig for deg x)

 

Og egentlig, etter dagens standarer er ikke styrestrømskjemaet ditt korrekt. Nå heter det Q for kontaktorer og K for relèer;) Hehe, men det er da bare småplukk Xp

 

Hvordan gikk det forresten?

Endret av Enko
Lenke til kommentar
Kan du legge ut det ferdige styre og hovedstrømskjema som du kom frem til? Har en lignende oppgave her ser du, og vil gjerne sammenligne;)

 

Og siden du spørr etter tips;

 

1. Sett på strømveinummer;P

2. Sett beskrivelsen av stømveiene over strøveiene, ikke i dem, så blir det mer ryddig for deg x)

 

Og egentlig, etter dagens standarer er ikke styrestrømskjemaet ditt korrekt. Nå heter det Q for kontaktorer og K for relèer;) Hehe, men det er da bare småplukk Xp

 

Hvordan gikk det forresten?

 

 

det er forsatt K for kontaktor. Q brukes av noen for kontaktor, men tidsrele manrkes med en firkanta stjerne eller firkanta svart blokk ved kontaktoren på skjema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...