Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For lite/dårlig søvn?


Fhtagn

Anbefalte innlegg

En venn av meg har i de siste ukene fått en noe merkelig søvnrutine. Hun sitter oppe til klokka 4-5 om natta, og legger seg i 2-3 timer før hun må opp og dra på skolen. Så, når hun kommer hjem tar hun en tre timers lur i 16 tida. Jeg har insistert på at det ikke er særlig bra fordi jeg tror at hjernen ikke får ordentlig søvn på den måten, og at skole arbeidet vil lide som følger av det... Men hun insisterer på at det går bra, og at det ikke er noe stress, selv om karakterene er alt annet en bra for tiden.

 

Men kanskje det er bare meg som bekymrer meg unødig, jeg vet jo ingenting om hva som er ideal søvn mengden eller rutinen. Hva mener dere?

Endret av Fhtagn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel knappe 6 timer med søvn hver natt og merker jeg kunne (burde) hatt mer. Idet man sovner så faller man i en lett bevisstløs tilstand, og ikke før litt senere i søvnen når du 'den dype-søvnen' som du trenger for å lade om batteriene dine. Så den døgnrytmen hun har nå virker lite sunn - spesielt i skoletiden.

 

edit: Hvor mye som er ideelt er subjektivt, men stort sett så mener jeg at 6 timer eller mer med sammenhengendes søvn er "best".

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste mistet noe av virkelighetsoppfatningen mellom virkelighet og drøm. Kan gjerne være om ubetydelige ting også. Nevnte det til ei venninne (som nettopp har fått barn, og derfor sovet lite de siste månedene), og hun sa det kunne være fordi jeg ikke har fått nok dypsøvn. Har flere dager vært nødt til å gå og legge meg rett etter å ha kommet hjem fra jobb i det siste siden jeg har vært så trøtt.

 

Aner ikke hvor sant det er, men synes jo det gir litt mening.

 

Uansett, om du merker hun begynner å miste virkelighetsoppfatningen (tror ting som ikke har skjedd har skjedd) så kan det være et klart tegn. :p Med tanke på at hun bare tar noen korte lurer bør jo det være tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...