Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte - booter i loop


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da jeg skulle starte PCen igår, ville den ikke starte og booter i loop.

Det kommer blåskjerm (rekker ikke se hva som står der) rett etter Windows XP loading-screen, for deretter å restarte igjen og igjen.

 

Har forsøkt sikkerhetsmodus og får også her samme problem.

 

Hvilke muligheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte nå å følge dette oppsettet:

 

http://support.microsoft.com/kb/297185/no

 

Men jeg vet ikke om følgende forhold er tilstede:

 

" * Datamaskinen din bruker harddiskkontrolleren Ultra Direct Memory Access (UDMA), og følgende betingelser er oppfylt:

o Du bruker en standard 40-tråders kabel til å opprette en tilkobling til UDMA-stasjonen, i stedet for påkrevd 80-tråders 40-pinners kabel.

o BIOS-innstillingene er konfigurert til å tvinge de raskere UDMA-modusene.

* Filsystemet er skadet og kan ikke monteres."

Lenke til kommentar

Feilmelding er UNMOUNTABLE BOOT VOLUME. Dette betyr at Mountingen av boot volumet har feilet.

Start windows fra cd og kjør gjenopperettingskonsollet slik at du kan kjøre chkdsk derifra for å garantere at filsystemet er i orden.

 

Men mindre du har gjort endringer i harddisk eller hardware oppsett i det siste er det lite trolig at de øvrige grunnene har skylden. Det vanligste er som regel at filsystemet er skadet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Ja jeg vil nok også tro at det er filsystemet som er skadet, for jeg har ikke gjort noen endringer i hardisk eller hardware oppsett på lang tid.

 

"Du kan kjøre Chkdsk /r ved ledeteksten for å korrigere skaden på filsystemet, men dette kan også føre til tap av data." står det i artikkelen som videre informasjon. Kan jeg altså risikere tap av data på harddisken?

Endret av Vermeulen
Lenke til kommentar

Jeg regner med at filsystemet på disken er NTFS? NTFS er et solid filsystem som har flere mekanismer for å garantere at både integritetet til filsystemet og data lagret forblir intakte.

 

Det avhenger litt av formen på harddisken - om harddisken begynner å svikte er det mulig at å kjøre chkdsk vil føre til at problemet blir værre. Dette er dog nok så uvanlig og som regel går det bra å kjøre chkdsk - det er ingen prosesser man kan garantere at de skal fungere 100% på en datamaskin men det å kjøre chkdsk er uansett det jeg ville ha gjort først og fremst i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Fixboot er designet for å fikse problemer i bootsektoren og om problemet var i bootsektoren ville du ha fått en annen feilmelding.

 

Mitt beste råd videre blir å prøve et mere avansert diskreparerings verktøy. Personlig har jeg hatt stort hell med "Hdd regenerator" som kan fikse enkelte problem CHKDSK ikke er i stand til.

 

Dette programmet kan da dog ta flere dager å kjøre igjennom.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Nå står det som anbefaling av Microsoft å kjøre, fixboot ved feilmeldingen "STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"

 

De sier: "Hvis denne prosedyren ikke fungerer, kan du gjenta den og deretter bruke kommandoen fixboot i trinn 5 i stedet for kommandoen chkdsk /r."

 

Jeg har altså ikke peiling her. Kan det skade å prøve fixboot, før jeg prøver HDD regenerator?

Lenke til kommentar

Det fungerte visst ikke: "FIXBOOT finner ikke systemstasjon, eller den angitte stasjonen er ikke gyldig."

 

Får prøve HDD regenerator, men føler jeg begir meg ut på bærtur her :S

 

Hvilke muligheter har jeg for tilgang på data som ligger på disken for å tatt backup?

Endret av Vermeulen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...