Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen, norsk muntlig - Litteraturhistorie 1800-1890. Tips til problemstilling?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt noen tips til en god problemstilling som dekker hele denne perioden. Hadde perioden vert avgrenset til én litterær periode hadde det ikke vert så vanskelig, men jeg må jo innom romantikken, realismen og naturalismen.

 

Eneste jeg har komt på er å se nærmere på overgangene, "hvorfor og hvordan", men føler det blit litt for enkelt.

 

Noen som har forslag til en god problemstilling?

 

Takker og bukker for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger sårt noen tips til en god problemstilling som dekker hele denne perioden. Hadde perioden vert avgrenset til én litterær periode hadde det ikke vert så vanskelig, men jeg må jo innom romantikken, realismen og naturalismen.

 

Eneste jeg har komt på er å se nærmere på overgangene, "hvorfor og hvordan", men føler det blit litt for enkelt.

 

Noen som har forslag til en god problemstilling?

 

Takker og bukker for tips :)

 

Du kan nevne litt om Aasen og Knudsen sitt arbeid for å få to skriftspråk i Norge. Landsmål og nynorsk. :)

Jeg fikk perioden 1870 til 1900 tallet og sliter litt med problemstillingen selv under denne perioden. For språkdebatten var rundt 1850 tallet og det er perioden før det jeg skal ha. Har du noen forslag til meg? :))

Lenke til kommentar

Aasen og Knudsen sitt arbeid går vel mer under språkhistorie, jeg har kun om litteraturhistorien, men det skal nok nevenes ;)

 

1970-1900 var nå en merkelig måte å dele det opp på. Da stopper du jo midt i nyromantikken (1890-1905).

 

Jeg sitter og lurer på om jeg skal gå for noe som "Den viktigste litterære epoken?" Og grunngje det med at i starten av denne epoken var kvinnene "bundet fast til kjøkkenet", men i slutten av epoken hadde mange av de jobb i industrien og det var mulig å ta utdanning.

 

Konklusjonen vil allikvel ende opp med "tja" siden f.eks krigslitteraturen spilte en viktig rolle for veldig mangen også..

 

Dette vil kanskje være enda mer aktuelt for deg enn for meg, siden du slipper unna romantikken? :p

 

Flere tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Aasen og Knudsen sitt arbeid går vel mer under språkhistorie, jeg har kun om litteraturhistorien, men det skal nok nevenes ;)

 

1970-1900 var nå en merkelig måte å dele det opp på. Da stopper du jo midt i nyromantikken (1890-1905).

 

Jeg sitter og lurer på om jeg skal gå for noe som "Den viktigste litterære epoken?" Og grunngje det med at i starten av denne epoken var kvinnene "bundet fast til kjøkkenet", men i slutten av epoken hadde mange av de jobb i industrien og det var mulig å ta utdanning.

 

Konklusjonen vil allikvel ende opp med "tja" siden f.eks krigslitteraturen spilte en viktig rolle for veldig mangen også..

 

Dette vil kanskje være enda mer aktuelt for deg enn for meg, siden du slipper unna romantikken? :p

 

Flere tips mottas med takk :)

 

Ah, okay. Jeg fikk oppg. språkhistorie , perioden 1870 - 1900 , også skal jeg finne problemstillingen selv. Blir at jeg nevner de tre epokene under denne perioden, realisme, naturalisme og nyromantikken. :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei! Nå håper jeg det er noen glupe hoder her ute - jeg kom opp i Norsk muntlig eksamen idag... Tema jeg fikk var Konflikt og debatt i språk og litteratur på 1800-tallet? Noen som har noen forslag til problemstillinger og hva jeg burde ha med?? Jeg skal ha om litteratur på Powerpointen siden Språk er litt lettere å bli spurt om.. :) Håper på raske og gode svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...