Gå til innhold

Trenger et batteri til en eletrisk båtmotor.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har kjøpt meg en eletrisk båtmotor fra netthandelen.no (http://netthandelen.no/visprodukt.aspx?id=105709). Og jeg trenger et batteri og en lader til den. Skal ha motoren på en liten sevylor gummibåt. Batteriet bør helst vare i 3-4 timer. Og laderen bør hvertfall lade batteriet opp på en natt. Er det noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe! :D

Endret av Ingoopingo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et SMF-batteri fra Biltema bør gjøre jobben fint, se for eksempel 80-2302 eller 80-3601.

Disse bør fulladede vare betydelig lengre enn 3-4 timer. Hvis du har data om strømtrekket på motoren så kan det regnes ut.

En lader på 4A bør klare å lade ett helt tomt 30Ah batteri på ca. 8-9 timer (når man tar hensyn til varmetapet). For å lade opp et helt tomt batteri på 60Ah på samme tid må du da ha en lader på 8A.

Anbefaler automatiske CTEK-ladere, disse har jeg ikke hørt noe særlig negativt om. Hvis du ønsker noe billigere kan du jo for eksempel investere i en Telwin-lader på Gisle Krigsvoll.

Skrevet

Detter er data fra motoren.. Har du noe peiling på hvor lenge den bør vare da?

Tekniske data:

Vekt: 3 kg

Sakte fart: 3390 RPM (omdreininger per minutt)

Høy fart: 3580 RPM

Trykk, sakte fart: 2,5 kg

Trykk, høy fart: 8,5 kg

Skrevet
Men ut fra dataen fra motoren jeg la ut.. Hvor lenge vil batteriet vare? Jeg skal kjøpe 80-2302 på biltema. :grin:

Omtrent 3 timer tipper jeg (like lenge som motoren varer) :cool:

Skrevet

Det som trengs for å regne ut dette er strømtrekket på motoren, altså hvor mange amperè (A) motoren trekker fra batteriet.

Skrevet

Men mannen på netthandelen sa at det batteriet de hade inne på 7ah varte i ca. 50 minutter så hvis jeg ganger det med 4 så blir det 28.. Batteriet jeg skal kjøpe er jo på 30ah.. Så vil det vare i ca. 4 timer da.. ?? :D

Skrevet

100 W motoren trekker 8,33 A og 180 W modellen trekker 15 A. Kjøper 60ah batteriet på biltema i dag.. så er det noen som gidder og regne ut det nyaktige på hvor lenge batteriet varer.. :D

Skrevet

60Ah/8,33A = 7,2 timer

60Ah/15A = 4 timer

Dette er teoretisk sett, i realiteten er det noe spenningsfall i kabler, samt at batteriet taper seg noe.

Skrevet

Ok.. tusen takk for hjelpen.. Var å kjøpte meg et 64amp. SMF batteri fra biltema og en cteck xs 3600.. Det tok ca. 15-16 timer å lade det fullt opp.. Kjempe fornøyd med utstyr og god hjelp. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...