Gå til innhold

Hva tjener jeg på å hacke min Nokia 5800 og ryker garantien?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg blitt "anbefalt" å hacke min nokia opp til flere ganger, nå hacke tenker jeg "er vel som å jailbreake en iPhone"

så tenker jeg "men ..errr... jeg installerer hva jeg vil og har hvilken opperatør jeg vil" ..så hva er da poenget? Eneste jeg kan se er piratkopi av GPS programmer, men klarer meg utmerket godt med skilt på vegen og litt roting rundt så ser ingen nytte der, får vel snart Google Maps til å leve snart den også ^^

 

Virkelig, vil jeg ha noe nytte av å "hacke" min Nokia? og hvis ja hva er ulempene ..miste garanti?

 

Takker og Bukker for alle svar ^^

Endret av datating
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Nå har jeg blitt "anbefalt" å hacke min nokia opp til flere ganger, nå hacke tenker jeg "er vel som å jailbreake en iPhone"

så tenker jeg "men ..errr... jeg installerer hva jeg vil og har hvilken opperatør jeg vil" ..så hva er da poenget? Eneste jeg kan se er piratkopi av GPS programmer, men klarer meg utmerket godt med skilt på vegen og litt roting rundt så ser ingen nytte der, får vel snart Google Maps til å leve snart den også ^^

 

Virkelig, vil jeg ha noe nytte av å "hacke" min Nokia? og hvis ja hva er ulempene ..miste garanti?

 

Takker og Bukker for alle svar ^^

 

Tja. Slik jeg ser det er fordelen at man kan gjøre mer med telefonen, hvis man er utvikler. Det er en kjent sak at Symbian har ganske harde restriksjoner m.h.p. sertifikater o.l. Det er f.eks. nesten "umulig å få tak i et ordentlig sertifikant å signere programmene sine med uten å betale det jeg kaller "dyre dommer" når man driver med det på hobby-basis. Mange ting er vanskelig å endre på, f.eks. fjerne den irriterende kameralyden når man tar bilder, mappe om knappene på telefonen (f.eks. slik at telefonsvarer knappen heller blir til av/på bluetooth) eller tilgang til filer som ligger innenfor c:\private eller installere programmer uten å bry deg om sertifikatet. Dette er det jeg kan tenken meg i første omgang.

 

Er du ikke (hobby-)utvikler ser jeg liten grunn til å leke med dette. Jeg kan ikke tenke meg at garantien gjelder om man gjør dette. Det er forøvrig ikke alle av de nye telefonene som kan hackes. Fra hva jeg kan se, kan 5800 åpnes delvis (sertifikatløs installasjon og tilgang til systemfoldere) for firmware <= 21.0.025.

 

Men som sagt, ligg unna om du ikke tror at dette vil virkelig vil gagne deg...

 

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

Takker og bukker for gode svar ^^ Blir vel å hacke den når jeg finner ett program som ikke vil installeres om jeg ikke hacker den.

 

Jeg har alltid bare fått meldingen "This is a un-signed program, install any way?" og trykket ok o_O.

Lenke til kommentar

Å "hacke" telefonen er vel bare er utrykk for å endre litt i telefonens software, og kan egentlig bety så mangt. Når det er snakk om på Symbian telefoner er det som regel å deaktivere en del sikkerhets funksjoner.

 

Vet du ikke om du trenger "hacke" din 5800 trenger du det nok heller ikke. Har ikke hørt noe om noen som har fått avslag på garantien når de har gjort dette, og "hacken" forsvinner etter en software oppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...