Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Historie og filosofi 2


Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som samme linker som vi fikk i dag. Likhet og ideologier ikke sant?

 

Jepp. Tenkte det var like greit å skrive dem inn her, så slipper folk å gjøre det selv :)

 

Det er vel bare ett forberedelseshefte til eksamen i Historie og filosofi?

Lenke til kommentar
Alle får samme forberedelseshefte, så er ikke overraskende at linkene er like;-)

 

Bra emne. Jeg må sette meg litt mer inn i stoffet og kildene før jeg kommer med noen kommentarer:)

 

Jeg har forresten oppdatert FN-linken (kilde 7), siden den som står i heftet er feil og vi fikk en oppdatering fra Utdanningsdirektoratet.

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha samme ekamen i morgen. Dette er stikkordene jeg satte opp når jeg leste gjennom tekstene og diskuterte med læreren og de andre i klassen:

Politiske ideologier

Frihet

Eksistensialismen

Determinisme

Marxisme/Kommunisme/Sosialisme

Liberalisme (kontrast til marxisme)

Økonomiske teorier

Klassekamp

Kvinnekamp

Svartes kamp (Slavehandel, USA, Apartheid)

Nazisme/Fascisme

Klasseforskjeller (USA/Storbritannia)

Keynes

Barack Obama (President på tross av ulike muligheter?)

 

Her er noen av linkene jeg fant. Jeg vet ikke hvor gode de er, for jeg har ikke lest gjennom dem enda.

Forskning.no: Lidenskap for likhet

Db.no: Er norsk skole for opptatt av likhet?

Klassekampen: Likhet til besvær

Wikipedia: Social Equality

Wikipedia: Equal opportunity

Wikipedia: Gender equality

Wikipedia: Egalitarianism

 

:)

Lenke til kommentar

Okey, tanker jeg har rundt temaet likhet i henhold til denne oppgaven:

 

LIkhet er jo et ganske stort begrep, og dreier seg ikke kun om likhet økonomisk, men også kulturelt og sosialt. I tillegg burde vi nok tenke både på forskjeller nasjonalt OG globalt. Og også likestilling, selvfølgelig.

Læreren vår ga oss et tips om å se litt på HDI og slikt. :)

Lenke til kommentar

Noen tanker jeg har:

 

Det ser også ut som om vi må se på den såkalte "klassekampen". Fordeler/ulemper ved kapitalisme når det kommer til å ta vare på fattige land. Vil økt kapital hos allerede rike påvirke fattige på en positiv eller negativ måte. Samtidig må vi kunne belyse om to ideologier, og ta tenker jeg kapitalisme/liberalisme og kommunisme står veldig sentralt.

 

Også klassekampen i samfunnet generelt og hvordan det har blitt påvirket i forhold til de to ideologiene som er valgt. F. eks hvordan har liberalisme ført til økt klasseskille mellom de som har utdannelse og de som ikke har det? Og hvordan kan kommunisme bidra til at det ikke øker klasseskille?

 

Hvis noen synes jeg er på "bærtur" så please si ifra!

Lenke til kommentar

Likhetsbegrepet:

 

Jeg kan tenke meg at de med likhetsbegrepet sikter til ideologiens oppfattelse av hvordan ulikhet oppstår og dens normative vurdering av denne. I klartekst: hva er ulikhet? hvorfor oppstår ulikhet? Hva burde gjøres, evnt. ikke gjøres med ulikheten? hva fører ulikhet til?

 

- Her har du mange problemstillinger som er relevante, og utifra kildetekstene å dømme kan jeg tenke meg at det er mulig at vi kan komme til å diskutere hva økt ulikhet medfører og vurdere dette.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Oscar :thumbup: Vil legge til at for meg blir oppgave besvarelsen avhengig av at jeg mener det ikke er umulig å ha fullstendig likhet og man derfor ikke kan ha likhet. Men at man da må se på hvilken grad av ulikhet det er og så gå videre fra det med spørsmålene Oscar skrev

Lenke til kommentar
Likhetsbegrepet:

 

Jeg kan tenke meg at de med likhetsbegrepet sikter til ideologiens oppfattelse av hvordan ulikhet oppstår og dens normative vurdering av denne. I klartekst: hva er ulikhet? hvorfor oppstår ulikhet? Hva burde gjøres, evnt. ikke gjøres med ulikheten? hva fører ulikhet til?

 

- Her har du mange problemstillinger som er relevante, og utifra kildetekstene å dømme kan jeg tenke meg at det er mulig at vi kan komme til å diskutere hva økt ulikhet medfører og vurdere dette.

 

Tusen takk Oscar! Nå skjønner jeg mer av hva de mener med likhetbegrepet :thumbup:

Lenke til kommentar

vi kommer sikkert til å måtte forsvare om vi syns det er rettferdig og bra med litt ulikhet. da kan jo et argument være at likhet hemmer utvikling! Se på debatten om likhet i skolen feks. de som er flinke og begavede senkes ned på de middels gode elevenes nivå, og det samme med de dårlige. er det sånn det burde være? eller bør det tilrettelegges til hver enkelt elev? skal ikke si hva jeg mener om det nå, men det kan være et godt moment synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...