Gå til innhold

Demping av kald-katode styrken


Anbefalte innlegg

Har noen kald-katoder som jeg syns blir for sterke.... Blir nesten blendet av lyset, og casemodden mister liksom litt cool-fsktor syns no jeg da :shrug: Har et Sunbeam Acryl-tower og kald-katodene syns godt.... er det noen måte å få dempet styrker litt??

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker nok antakelig ikke.....

 

jeg har prøvd å sende mail til microplex og andre steder for å finne ut hvordan katode kitten funker... men ingen har noe godt svar.......

 

jeg har åpnet flere kit's men det er noen komponenter der som jeg ikke finner ut hva gjør.... eller hva de er fornoe.....

 

prøv å koble inn et potmeter i serie med lyset... etter kitten.....

 

se om du får noe resultat....

 

 

ps: jeg hadde 6 rør som var under scooteren min som gikk til helvete... de lyser mye svakere enn de gjorde når de var nye.... du kan godt få de....:)

Lenke til kommentar

noen ting må man bare innse gutta. ikke prøv å forstå elektro hvis du ikke går dær selv.

 

forresten vil jeg gjerne ha en vilftestyring med murlighet til å regulere katoder. jeg er må ha med jul justering slik at jeg kan velge nøyaktig hvor kraftig de skal lyse. noen som kan forelle meg om Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2 på www.microplex.no funker slik? vifter>viftestyring.

Lenke til kommentar
Nesten riktig - inverteren omformer 12V spenningen så den passer katodene - opptil 1000 volt, dog med veldig lav strømstyrke.

 

EDIT: Omformer til vekselstrøm ja, 30-40khz

 

 

Wow , det var såpass med volt jeg fikk i meg! Svidde tuppen av fingeren når jeg stakk fingern inn i en ledig katode kontakt!

Lenke til kommentar
Nesten riktig - inverteren omformer 12V spenningen så den passer katodene - opptil 1000 volt, dog med veldig lav strømstyrke.

 

EDIT: Omformer til vekselstrøm ja, 30-40khz

 

 

Wow , det var såpass med volt jeg fikk i meg! Svidde tuppen av fingeren når jeg stakk fingern inn i en ledig katode kontakt!

Det var et genialt trekk da.. :D

Lenke til kommentar

Som dere sikkert vet, er en Kathode et lysrør. De funker slik at de må ha en startstrøm (1000V trur jeg...), i tilleg til en annen driftspenning. De 1000 volta fant jeg utav på den Vonde måten, men etter en tur på legevakten ver alt bra! (Svimerke på albuen...) Et lysrør fungerer slik at det er elektroner eller noe slikt, som flytter seg eller brenner. Men hvis du prøver å bruke rheobus, antar jeg at det eneste som vil skje er at den vil stå å blinke litt jevnt å trutt. Hvis ikke hadde nok noen av de større kathode-importørene også tatt inn dette!

 

(Husker ikke helt nøyaktig, men det var noe i den dur...)

 

mvh

Jon H. Sørlie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...