Gå til innhold

[løst]Må jeg konv. NTFS part til FAT32 før jeg inst. mdk 9.1


Anbefalte innlegg

Ok:

 

hda1: Primær C: Windoze OS ntfs 10-20GB

hda2: Primær Linux root (/) ext3/reiserfs 5-10GB

hda3: Extended resten av plassen

hda5: Logisk, Data (mp2 filmer og andre dokumenter), FAT32 så mye plass som du trengher

hda6: Linux /home  ext3/reiserfs så mye plass som du trenger

hda7: Linux Swap 512 MB ca

 

Dette burde passe perfekt for deg :D

 

MarcelSB

reiserfs? hva er det? :oops: Og hvorfor ikke FAT32 på os disken? iom at lilo skal være der og sånt... (eller spiller ikke det noen rolle?)

Regner med at linux partisjonene ikke skal være på/i den "extendede" partisjonen (men at hda5 er logisk staasjon på hda3)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
reiserfs? hva er det? :oops:

 

Sjekk her...

 

Det er et forholdsvis nytt, men veldig lovende filsystem for Linux.

 

Og hvorfor ikke FAT32 på os disken?

 

Fordi NTFS har støtte for rettigheter, og fordi Linux ikke trenger skrivetilgang til Windoze-partisjonen uansett. Dessuten er NTFS et vesentlig mye bedre filsystem enn FAT32.

 

iom at lilo skal være der og sånt... (eller spiller ikke det noen rolle?)

 

Lilo booter fra MBR og er kun avhengig av filer på Linux rooten din (hda2), i /boot mappa. Den er ikke avhengig av windoze-partisjoner i det hele tatt, men den har mulighet til å boote fra de :yes:

 

Regner med at linux partisjonene ikke skal være på/i den "extendede" partisjonen (men at hda5 er logisk staasjon på hda3)?

 

Jo, alle partisjoner fra hda5 og utover er logiske, og ligger inne i en extended, i dette tilfellet hda3. Dette gjøres for å få plass til flere partisjoner på en disk...

 

Den eneste linux partisjonen som må være primær er vel den partisjonen som inneholder /boot mappa, i dette tilfellet root partisjonen hda2 :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Og kan jeg bare opprette primær C: med WinXP, en d: med data, legge 16 GB som unallocated space, og kjøre installeren (la den fikse resten selv)?

 

Blir litt enklere sånn....

 

Forslag til fremgangsmåte:

 

1. Installer WinXP med NTFS partisjon

2. "Gå i butikken og kjøp Partition Magic", og lag den extendede partisjonen med FAT32 på. Husk at det skal være igjen nok plass til hda2 mellom hda1 (ntfs) og hda3 (extended), og at det skal være nok plass igjen til hda6 og hda7 inni den extendede partisjonen...

3. Installer Mandrake, og lag hda2 som root (/), hda6 som /home og hda7 som swap manuelt. På denne måten har du mer kontroll over partisjonene dine...

4. Ha det gøy med Linux :wink:

 

PS: Det er lurt å lage seg en boot-diskett i tillegg, i tilfellet det skulle skje noe med MBR (Som det har en tendens til å gjøre når man bruker windoze :lol: ) :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

MarcelSB: Tusen takk for hjelp. Men er det noen måte å få gjort dette sånn at jeg ikke mister det jeg nå har på disken?

Kan jeg f. eks. gjøre dette i pm?

 

Er det viktig at linux /root ligger langt fremme på disken?

 

Ellers kan jeg jo gjøre slik:

 

Ettersom du har 50GB ledig og 120GB totalt vil jeg anbefale deg å resize partisjonen din til så lite du kan (ca. 50 GB, vi snakker her antageligvis om c: "disken") så kopierer du alle data-filer over på en ny partisjon som er ca.. 70 GB (d:?) og resizer så c: til så mye du behøver (5-10GB?) og resizer og flytter d: inntil c: disken og oppretter en fat32 partisjon på så mye data du vil flytte mellom linux og xp.. og resten bruker du til linux.. ntfs-partisjonen (d:?) hvis du velger å bruke det kan du utmerket godt lese fra linux.. bare ikke skrive til..

 

Bare at jeg lar D: være FAT32, så kan jeg skrive til den og...

Lenke til kommentar

uhm, jeg er ingen Linux guru, men....

 

kjøpte ny 120 gig seagate. installerte win2k, og lot 20 gig stå tomt (selv om det viste seg etterpå at md 9.1 kunne resize win-strukturen). Resten i ntfs med bla multimedia.

 

Installerte MD 9.1 uten problem siden jeg hadde satt av 20 gig til det og har lesetilgang til ntfs partisjonene mine. Problemet er selffølgelig at jeg kan ikke skrive på ntfs. Men det fungerer fint i og med at dette er kun trial and error for meg inntil jeg lærer meg linux

 

:woot:

 

Men som en annen sa, MD partisjonerer om for deg hvis du vil det og -yay

 

vet ikke om det var til noen hjelp jeg

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde når jeg la om til Linux var å se gjennom hele disken min etter saker og ting jeg ville beholde. Dette la jeg i C:Backup. Så brukte jeg pm til å krympe NTFS-partisjonen min (Hadde bare en partisjon på den tida :roll: ), og lage FAT32 partisjonen. Etter rebooten flytta jeg C:Backup til FAT-partisjonen, og dro en reinstall på Windoze før jeg installerte linux på resten av plassen :D

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Og en ting til... kan jeg ta backup av spill [installerte] for ikke å miste savegames, eller blir det kluss med registeroppføringer o.l. når de flyttes til en annen stasjon?

trur det blir surr i registeret ja...

Men en måte å gjøre det på er jo å lempe alle savegame-filene dine inn i backupen, har gjort det med en kamerat....

Det funka phett det...

Lenke til kommentar

Har installert Linux nå, og det virker tilfredsstillende.

Men jeg oppdaget en ting:

LILO svarer ikke på tastetrykk når tastaturet er koblet USB, men fungerer normalt når det er koblet PS/2.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å kunne bruke det normalt?

 

Og en annen ting... Jeg installerte Linux for å kunne lære meg noe, som fex. HTML, PHP eller noe sånt. Jeg har fortsatt lyst, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Tips noen?

Lenke til kommentar
Har installert Linux nå, og det virker tilfredsstillende.  

Men jeg oppdaget en ting:

LILO svarer ikke på tastetrykk når tastaturet er koblet USB, men fungerer normalt når det er koblet PS/2.  

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å kunne bruke det normalt?

 

Og en annen ting... Jeg installerte Linux for å kunne lære meg noe, som fex. HTML, PHP eller noe sånt. Jeg har fortsatt lyst, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Tips noen?

 

 

LILO:

Har du prøvd å installere GRUB?

Jeg har ingen erfaring med LILO/GRUB (Bortsett fra at det ikke funker på min maskin, pga en stygg DM)

 

Du kan jo begynne med å lære deg det suverene OS-et du nettopp har installert?

Lenke til kommentar

Joda... og begynner hvor? bare fikler rundt og lærer ting?

Sett deg opp noe du har lyst til å få til.

(F.eks, en stilig Desktop).

Finn så ut hva som gir deg det (*box, waimea. etc.)

Finn det så på nettet (Freshmeat.net)

Finn så ut hvordan du installerer o.s.v.

Sett deg inn i filsystemet.

Hva ligger hvor?

Les man-sider

Se også igjennom config-filer, så du vethvilke muligheter du har....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...