Gå til innhold

BK : Nybegynner (Random shots)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nybegynner,har kjøpt meg et Nikon D60 VR kit for ca en uke siden.

Har tatt en del bilder,men har fått både lite kritikk og ros,blir veldig glad for både kritikk og ros og veiledning hvis det trenges.

Er fortsatt en god del og lære om kameras funksjoner m.m

 

Skal snart begynne og jobbe med en venn av en venn som driver med webdesign og foto,skal starte med 3 timer i uken,er veldig spent,både gleder meg og gruer meg.

Begynner med han neste fredag,skal sikkert lære meg forkjellige tekninker og sånt,få ris og ros,men er allerede klar for og få kritikk og ros,så håper jeg kan få begge deler her no først :)

 

M.v.h

 

(Vær snill og gi beskjed om jeg gjør noe feil no når jeg poster her,om jeg poster feil e.l)

 

 

Ser allerede en feil jeg har gjort,ser at jeg skulle ha skalert ned bildene mine en del,hvordan gjør man dette?

 

Sånn,nå tror jeg at jeg har klart og skalere ned bilde størrelsen,brukte Adobe photoshop C4,takk for hjelp :)

post-189721-1243642775_thumb.jpg

post-189721-1243642859_thumb.jpg

post-189721-1243642944_thumb.jpg

Endret av Aakkenbom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg er nybegynner,har kjøpt meg et Nikon D60 VR kit for ca en uke siden.

Har tatt en del bilder,men har fått både lite kritikk og ros,blir veldig glad for både kritikk og ros og veiledning hvis det trenges.

Er fortsatt en god del og lære om kameras funksjoner m.m

 

Skal snart begynne og jobbe med en venn av en venn som driver med webdesign og foto,skal starte med 3 timer i uken,er veldig spent,både gleder meg og gruer meg.

Begynner med han neste fredag,skal sikkert lære meg forkjellige tekninker og sånt,få ris og ros,men er allerede klar for og få kritikk og ros,så håper jeg kan få begge deler her no først :)

 

M.v.h

 

(Vær snill og gi beskjed om jeg gjør noe feil no når jeg poster her,om jeg poster feil e.l)

 

 

Ser allerede en feil jeg har gjort,ser at jeg skulle ha skalert ned bildene mine en del,hvordan gjør man dette?

 

Ja, du bør justere bildestørrelsen til 1280 px på den lengste siden, før du poster dem. :)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er nybegynner,har kjøpt meg et Nikon D60 VR kit for ca en uke siden.

Har tatt en del bilder,men har fått både lite kritikk og ros,blir veldig glad for både kritikk og ros og veiledning hvis det trenges.

Er fortsatt en god del og lære om kameras funksjoner m.m

 

Skal snart begynne og jobbe med en venn av en venn som driver med webdesign og foto,skal starte med 3 timer i uken,er veldig spent,både gleder meg og gruer meg.

Begynner med han neste fredag,skal sikkert lære meg forkjellige tekninker og sånt,få ris og ros,men er allerede klar for og få kritikk og ros,så håper jeg kan få begge deler her no først :)

 

M.v.h

 

(Vær snill og gi beskjed om jeg gjør noe feil no når jeg poster her,om jeg poster feil e.l)

 

 

Ser allerede en feil jeg har gjort,ser at jeg skulle ha skalert ned bildene mine en del,hvordan gjør man dette?

 

Ja, du bør justere bildestørrelsen til 1280 px på den lengste siden, før du poster dem. :)

 

 

Ok,takk for svar,men jeg vet ikke hvordan man gjør dette,jeg har dessverre ikke tid no,men kan en moderator gjøre dette for meg?

Hadde vært veldig hyggelig,har nesten ikke sovet i natt,må bare få noen par timers søvn no før dagen starter her...

Ha en fin morgning!

Lenke til kommentar

Du starter med samme feilen som veldig mange før deg.For høy iso.

Denne fella gikk jeg også i i begynnelsen men innså fort att jeg måtte skjerpe meg om jeg ville ha mindre støy i bildene.

Så ett av mine tips er Ned med Iso.

 

Sorthvitt bildet er tatt med kameraets sorthvitt innstilling regner jeg med?I såfall: Ta bildene i farger og gjør de om til sort/hvit i Photoshop.

Blir penere resultat da.

 

Du har tatt alle bildene inne og siden du har isoen din på 1600 og 1100 vil jeg tippe du har droppa blitz.Her kan det lønne seg og bruke blitz i stede for så høy iso, men prøv å vinkle blitzen i en vegg eller i taket.

Lenke til kommentar

Selv vil jeg tro kamera står til autoiso, og brukeren igrunn ikke har noen anelse om hva iso er siden han har hatt kamera en uke. Jeg vil anbefalle deg å se igjennom fotokompendiet som ligger her --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679. Tipper det vil gi en del tips.

 

Og det å anbefalle folk å bruke ett program til fler tusen enn utstyret han har kjøpt koster er jo helt bak mål. Sorry jeg måtte bare skrive det, blei litt irritert

Lenke til kommentar

Det er lite som er mindre tiltalende enn teknisk dårlig utført navlebeskuelse (slik som i bilde én). Den gode nyheten er at det forholdsvis lett går an å rette på mye av det tekniske. Kunstnerisk sett er det mye mer uhåndgripelige størrelser vi snakker om, og der er det ekstremt mye å hente, for disse bildene vitner ikke om så veldig mye tenking (protip: lag ikke en bildekritikktråd av "random shots" -- be om kritikk på bilder du har tenkt over).

 

At du er såpass lat og/eller lite lærevillig at du ikke engang gidder å forminske bildene til en mer håndterlig størrelse lover ikke godt. Det er ingen vits i å være for hard mot folk som lærer, men jeg reagerer på det jeg ser på som lite gjennomtenkte og slappe bilder slengt opp uten videre ettertanke. Det går ikke an å kritisere noe den som står bak ikke har tenkt over.

 

Bilde en er totalt meningsløst. Bilde tre ser jeg er tiltenkt et miljøportrett, selv om det mangler mye. Bildet i midten ser jeg heller ikke helt poenget med; det kunne kanskje manet fram stemning fra diverse skrekkfilmer, om det hadde vært bedre utført, men for øyeblikket tviler jeg på at det er noen som helst tankegang bak bildet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg fjernet bildene var pga at de tydligvis var helt meningsløs,og NEI jeg viste ikke at bildene måtte skaleres ned før man postet,og NEI jeg viste heller ikke hvordan man skalerte ned et bilde.

Igjen jeg er helt fersk i faget,jeg kan svært lite om funksjonene i kamera og ellers av redigering,har lært litt,men tydligvis ikke nok til og poste her inne blant proffene...

Venter en god stund med og poste her til jeg er klar til og møte alle proffene her inne,og en ting,jeg finnes ikke LAT,har jobbet en del med disse bildene + fler,men tydligvis ikke gjort dette riktig...

Folk er forkjellige,takk og lov for det sier jeg bare!

Takk for kritikk + kanskje noe posetivt,fikk ikke med meg så mye av ros,ikke som jeg fikk med meg ialefall!

Gir meg ikke av denne grunn,jeg føler jeg kan vokse av tilltalen av denne juryen,man lærer jo etter vært.

(Får vell krtikk for skrive feil også reiner jeg med)

 

Uansett takk for svar :thumbup

 

Edit :

 

Angrer litt på at jeg slettet bildene,skal skalere dem ned slik at andre kanskje kan lære noe av mine feil,det kan jo være bra for noen.

Endret av Aakkenbom
Lenke til kommentar

Ok, så du mener du har tenkt både før og etter du trykket på utløserknappen. Da er problemet at du (i mine øyne) virkelig ikke evner å formidle dette gjennom bildene. Det blir dårlig utført og kjedelig. Det første bildet, av deg selv (antar jeg) fra dongeribuksa og ned, mangler rett og slett noe interessant -- motivet er ikke spennende i seg selv, og er heller ikke visuelt stimulerende. Slenger opp et lite sitat fra David Hurn her:

 

The reason for a young photographer’s confusion is that most teachers, classes, workshops, books, whatever, imply that how the picture is made, what techniques were employed, why it looks different and artistic, is more important than the subject matter. Yet the photographer is, primarily, a subject-selector. Much as it might offend the artistically inclined, the history of photography is primarily the history of subject matter. So a photographer’s first decision is what to photograph.

 

Motivet er ikke spennende. Vi har sett det før, og det er ikke et sjeldent eller interessant øyeblikk du har fanget. Skal du ta for deg i utgangspunktet kjedelige motiver, må det være meget godt utført, en original vinkling som er godt teknisk utført. Du har en banal vinkel og et støyete bilde med horribel hvitbalanse. Det holder ikke. Derfor: meningsløst å vise andre, i mine øyne. Jeg har tilsvarende bilder på harddisken, og jeg er ikke stolt av dem. De betyr ikke noe for meg, som tok dem og som de er av, og de betyr i alle fall ingenting for andre. De andre har litt mer mål og mening, men er fortsatt ganske slappe, vil jeg si.

 

Du burde i alle fall ha lest retningslinjene for bildekritikken før du la ut bildene, så hadde du i alle fall spart deg (og oss) litt mas. Om du ikke vet hvordan du nedskalerer bilder, er svaret bare et googlesøk unna (f.eks. "how to resize image"). I retningslinjene oppfordres du også til å si noen ord om hva du ønsker kritikk på og hva du ønsker å formidle, samt at det frabes at du poster tilfeldige bilder; skal du poste flere, bør de være i en serie med noenlunde sammenheng. Men uansett, det er ikke min jobb å være moderator her, så jeg skal ikke ta på meg det ansvaret eller leke verken det ene eller det andre.

 

Det samme gjelder "proff". Jeg er ikke proff, og det er nesten ingen av de andre som frekventerer akam.no-forumet heller. Vi er (nesten) alle glade amatører på forskjellige ferdighetsnivåer, og det var og er ikke meningen å skremme deg bort fra å poste her i frykt for at du ikke er god nok. Jeg setter ikke inn tung skyts mot deg fordi jeg mener du er dårlig (jeg mener du ikke er en god fotograf, men jeg har ingen formening om hvor god du kan bli), men fordi jeg tror du kan mer enn dette, om du legger inn litt mer innsats. Fotokompendiet har blitt linket tidligere i tråden, og det kan være verdt en titt. Et annet tips allerede nevnt er å holde nede ISO om mulig, siden det skaper støy. Jeg personlig vil råde deg til å tenke. Tenk før du går ut og tar bilder. Tenk mens du ser etter motiver. Tenk over hva du tar bilde av og når. Tenk over innstillingene og utsnittet du bruker når du tar bildet. Tenk over hvordan du plasserer ting i billedrammen, tenk over hvordan du etterbehandler bildene, tenk over hvilket utstyr du bruker, tenk over hvor fokus ligger, tenk over hva du vil si med bildet. Tenk, tenk, tenk. Vis at du bryr deg om produktet (bildene) og prosessen (se etter motiver -- sette opp utstyr -- ta bilde -- etterbehandle bilde). Tren øyet. Tenk tenk tenk. Det var det jeg savnet i bildene du la ut: tegn på at du hadde tenkt grundig over noe som helst på noe stadie av prosessen. Selv om du er amatør, kan du tenke. Du er ikke dum; du er sikkert riktig glup (valg av hobby tyder på det :)).

Lenke til kommentar

syns kansje kritikken og skrive måten din "me sjøl" kansje var en anelse kvass.

hadde selv følt det som et lite angrep.

 

hadde kansje vært greiere å skrive på en annen måte.

det å si en person er lat, og ikke har tenkt gjennom bildene, er ikke akkurat hyggeligt

sagt, kunne heller spurt om bildene var gjennom tenkt, og hva som var tenkt med dem.

tenk litt selv, på hvordan du hadde likt en slik kritikk dersom du akkurat hadde fått kamera. for alt vi vet, kan h*n være ganske så ung.

 

Ta en kikk på de første bildene jeg la ut, vil ikke påstå de er noe serligt bedre en det disse bildene var.

 

Selv var jeg på stadiet der hvor jeg tenkte og tenkte, men det ble aller som tenkt.

men det å legge ut sine første bilder som en har tenkt bitte litt på

er jo forsåvidt bare bra.

 

er det ikke derfor bildekritikken er her da.

for at folk som just har begynnt og folk som har holdt på i lengre stunder skal vokse på andres erfaring.

 

hvis du har tatt et bilde som du er 110% fornøyd med, så legger du det ikke ut til kritikk, da legger du det ut for at andre skal se arbeidet ditt, og kansje komme med en liten kommentar som "fine farger", "fint motiv" osv.

 

det at det er brukt høy iso\ mye støy i bildet kan ha sin sjarm det og

hvis en bare kan bruke det riktigt.

Lenke til kommentar

Jeg kan desverre ikke kommentere bildene da de ser ut til å være fjernet. Jeg vil uansett si at 'me sjøls' kommentarer er av typen jeg absolutt vil ha mer av. Tydelig og konstruktiv kritikk. Forumet er plaget av kanskje for mange nybegynnere, som blir raskt fascinert av egne fotos. Kritikk er kritikk, ikke kos! Det er hvertfall grunnen til at jeg har flere ganger droppet dette forum. Kanskje ting vil snu!

 

Jeg finner kommentarer som "ser ut som det er tatt med mobil :S" av 88 værre på alle plan enn 'Me sjøls' kommentarer som han tydeligvis har tatt seg tid til å skrive. Kallenavnet 88 har tydelige nazistiske undertoner og spesielt når bildet i tillegg mimer SS. Håper jeg tar feil. PM sent 88!!

Lenke til kommentar

skal være tildels ening med deg pappillion.

men syns det hadde vært greiere å skrevet det på en litt mindre kvass måte, når personen her er heelt ny.

samme gjelder 88. men det er en kritikk som preller litt mere av en

et langt innleg.

 

vi har alle vært helt nybegynnnere og vi har alle prøvd kameraet lenge før en har åpnet så møe som ei bok.

Lenke til kommentar

Kjære deg, Aakkenbom. Jeg er ikke her for å være moderator, eller for å pirke noe nevneverdig på ting. Men jeg ser at du har nedskalert et av bildene dine :) Noe som er postitivt, det er bare en ting: Om du leser retningslinjene så skal bildet være 1280 pixler eller mindre på den lengste siden. I dette tilfellet vi ldet være høyden. Men for all del :) Jeg regner med at det går bra denne gangen, bare du husker det til neste gang.

 

Men for å si noe om bildet, så minner det meg om ei ung dame som har kommet hjem fra et fyllekalas. Hun ser veldig overglad ut :D Teknisk.. Jeg vet ikke hva jeg skal si? Det er litt vell kornete, noe som tyder på bruk av høy iso, eller oppskarping i photoshop fra mørkt (svart) til lyst. Noe mer ønsker jeg nok ikke å si, da jeg føler at de andre ovenfor meg har sagt det som er å si.

 

Du er velkommen tilbake med et nytt bidrag i BK.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for svar alle` sammen :) nå ser det ut som at jeg har lært ialefall og skalere ned bilder,det er posetivt stonhans :) har også tenkt litt dypere når det gjelder foto,skal fortsette og ta masse bilder overalt slik jeg gjør no,men` jeg skal altid jobbe med og finne det spesielle motivet som skjiller seg ut,vet at det er masse bilder rundt om kring som er som oftes ganske kjedelig,gleder meg til sommeren kommer for fult,tenker jeg skal ta meg en foto tur til Oslo og ta masse bilder.

Me sjøl sine råd og veiledning setter jeg stor pris på,jeg er en kreativ person vil jeg si,en ganske rolig type med godt humør,som oftes,når jeg får enten ris ros eller råd og slikt here jeg på og bruker det til min fordel,enkelt og greit.Kan vokse på tabber og flauser,det` vet jeg.

Hvis noen har lest en annen topic jeg startet så finner dere ut at jeg har klart og ødlege blitzen på kamera,jeg skulle hilse på en klient da jeg hadde kamera i hånden,jeg hadde ikke den ruundt halsen dessvere,det falt vell sikkert en liten halv meter ned i gulvet,jeg er ganske så sikker på at det er blitzen som er røke.Så det var jo veldig kjedelig,har bare hatt kamera i ca 2-3 uker no,men men,det kunne vell vært værre :)

 

Skal poste noen flere bilder her,hvis det er greit for dere,hat tenkt nøye igjenom hva jeg evt skal poste,også har jeg skrevet navn på bildene :) Man lærer etter vært :)

 

Har også en blogg med noen bilder,men` har funnet en fin metode for og gjøre bildene mine svart hvit på photoshop,jeg har ikke knipset bilder med kamera sin svart hvit funksjon,har bare lett redigert dem i Windows sitt fotogalleri,mye og sette seg inn i,men det gjør ikke meg noe,skal` gjøre dette resten av livet mitt,det vet jeg!

Husker jeg drømte mye om mørke rom og slikt da jeg var barn,har fortsatt den drømmen egentlig,men no har jeg startet digitalt så det for holde for no,nok og konsentrere seg om det :)

 

Poster noen bilder jeg,det første er av min jente og også en venn av begge oss to,jeg er forresten på en instutisjon,så kanskje det er derfor jeg nesten bare ta bilder inne, hvis noen lurte,skal iafall bli godt og komme seg litt mer ut no i sommer,foto tur til Oslo/Jessheim blir bra.

 

Kan poste et bilde jeg tok i Eidsvoll,på dette bildet ser vi Eidvoll tog-stasjon,ganske spesiell,har fikset på det litt i photoshop,vet ikke om det var så lurt,men jeg likte bildet,synd at det var de dumme lykte stolpene i veien men men,det er vel en del av hele bildet".

 

Siste bilder er av en bil tur vi hadde til butikken,prøvde meg fram på lukke tid på kamera,vet ikke om jeg helt fikk det til da men,hadde vært fint med noen tips her.

Redigerte det i windows fotogalleri.

 

 

Hilsen fra "Aakkenbom"

post-189721-1243644747_thumb.jpg

post-189721-1243644777_thumb.jpg

post-189721-1243644799_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vi har alle vært nybegynnere. Jeg vil gi deg noen råd:

 

Ta mange bilder. Men vis bare frem de du er fornøyd med, eller de hvor du mener du er inne på noe! Fotografer kan ta hundrevis av bilder, hvorav de kanskje bare er fornøyd med et par stykker.

 

Lær deg hvordan kameraet ditt fungerer.

 

Kjøp "Boken om digital fotografering" av Scott Kelby. Den er lettlest, og du vil lære MYE.

 

Det finnes også et fotokompendium her som du kan lese.

 

Ellers skal du bruke deg selv, og ta bilde av det DU vil formidle. Da snakker vi om INNHOLDET i bildet.

 

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar

Vi har alle vært nybegynnere. Jeg vil gi deg noen råd:

 

Ta mange bilder. Men vis bare frem de du er fornøyd med, eller de hvor du mener du er inne på noe! Fotografer kan ta hundrevis av bilder, hvorav de kanskje bare er fornøyd med et par stykker.

 

Lær deg hvordan kameraet ditt fungerer.

 

Kjøp "Boken om digital fotografering" av Scott Kelby. Den er lettlest, og du vil lære MYE.

 

Det finnes også et fotokompendium her som du kan lese.

 

Ellers skal du bruke deg selv, og ta bilde av det DU vil formidle. Da snakker vi om INNHOLDET i bildet.

 

boos

 

 

Ok,takk for råd,har altid vært spesiell,jeg liker spesiell musikk,spesielle personer,med andre ord jeg liker alt som skiller seg ut,jeg liker kanskje dermed også mye det andre folk kanskje ikke` liker.

Skal lese mye om foto,har tenkt meg en tur til bibloteket en av dagene no,takk for tips skal merke meg den boken!

 

Det jeg lurer på no er :

Er dette bare ubrukbare bilder?(No har jeg faktisk skalert bildene ned,også har jeg brukt adobe sin SH funksjon,ikke at selve bildet trenger og bli bedre av den grunn for noen..)

Er det ingen ting godt og si om disse bildene?

Er det kunst?

 

:hmm:

 

Jeg syns bildene er bra,jeg liker slike bilder,selfølgelig er det helt sikkert mye av teknikken og noe feil i redigeringen som jeg har gjort,men er jeg ikke inne på noe som helst positivtet?

Jeg liker gamle bilder best,potrett bilder av spesielle personer,eller personer som skiller seg ut på en eller annen måte,jeg har enda ikke tatt noen slike bilder av personer som man syns skiller jeg ut på en eller annen måte,positivt eller negativt,men jeg skal det en gang i fremtiden,noen som vet om det finnes noen bøker som har det jeg er interisert i innen foto?

 

Er veldig glad for alle svar jeg har fått her,har allerede lært meg en del om foto som jeg ikke viste før,er sikkert noen som er **** lei meg no,jeg liker og lære på den harde måten så det er bare og kjøre på,er noen det funker best på....

 

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Det kan hende at dere er ferdig med denne diskusjonen nå, men hva i all verden er det med å blåse opp bagateller her da? Han glemte å nedskalere bildene. Det holder at én nevner det, og så gjentar det seg selvsagt ikke.

 

Som sttrons sier så kan det ha sin egen sjarm å ha lett støy på bildet. Det er sikkert en grunn til at photoshop faktisk har en "add noise"-knapp. Når man har høyere ISO så får man også skarpere bilder. Det trengs i noen situasjoner, og det burde forståsegpåere forstå seg på.

 

Dere snakker også her om at trådstarter må tenke på innstillinger både før og etter at et bildet er tatt, men det spesifiseres ikke helt hva slags innstillinger. Vi snakker ikke om en person som har fotografert i en årrekke, men en vanlig person som oss andre glade amatører. Når man nettopp har startet så er det ikke bare å knipse, og så har man plutselig evnen til å se for seg detaljer i motivet, og hvordan man vil ha det, før bildet er tatt. Om bilder er meningsløse er helt opp til personen som ser. Da Vinci malte et helt vanlig portrettfoto av ei dame som såvidt smilte. Hva er egentlig den spesielle og abstrakte meningen med det? En gjennomsnittlig portrettfotograf produserer da et hundretalls slike bilder i løpet av et år eller to.

 

Det nevnes også av en person her at personen har tatt tilsvarende bilder, men nærmest hater dem. Slike kommentarer syns jeg man kan holde seg for god til å skrive. Greit nok at man ikke er stolt av sine egne bilder, men man trenger ikke å rakke ned på andres bilder som om man selv vet hva som er "best". Folk har forskjellige stiler - godta det.

 

Jeg har forøvrig et lite tips, jeg og. Photoshop er ikke noe for hobbyfotografen. Det blir for dyrt. GIMP har mange av mulighetene som finnes i photoshop, og er fullt brukbar, selv om jeg synes at layouten i programmet er noe rotete. Google etter GIMP, så finner du det. Det er selvsagt gratis.

 

-----------------------------

 

Der slo jeg en strek ;)

 

Det første bildet (det med jenta i senga) hadde en flott stemning. Av en eller annen grunn så likte jeg at føttene hennes ble slik de ble. Må si at jeg deler stonhans' mening om bildet.

 

Det andre bildet (jenta som går i gangen) har vel muligens et slik typisk nybegynnermotiv. Har sett et par slike bilder før, men lyssettingen ble bra uansett. Bare synd at skuldrene til jenta ble uklare. Kanskje litt mye gulv.

 

Det tredje bildet har jeg ikke noe å si om, annet enn at motivet beklageligvis er noe kjedelig :!:

 

Så la du også ut tre bildet til! Det første bildet er vel egentlig ikke noe spesielt bilde. Håret til jenta ble utbrent, men det er vanskelig å unngå (i hvert fall synes jeg det) hvis jenta er blond.

 

Det andre bildet (bygningen) gir en fin, gammeldags stemning! Likte det.

 

Det tredje bildet var rett og slett tøft! Ekstremt tøff stemning, og man får virkelig et inntrykk av fart. Gulskjæret i bildet passer veldig bra. Må si at jeg misunner deg det bildet ;)

Jeg finner ikke på noe negativt som jeg kan si om bildet.

 

Ellers så må du for all del fortsette til tross for enkelte negative personer. Jeg holder hovedsakelig til på et annet forum, så det kan godt hende at folk er me "hardhendte" her. Og følg boos' tips om å kun poste de bildene du er fornøyd med. Det er viktig for å få et godt rykte. Har desverre sett mange av de som poster et par gode bilder, men legger til 10-15 dårlige, bare for å legge ut flere bilder.

 

Og gratulerer med kameraet, forresten! Hva syns du om det sålangt?

 

Dette ble en lang kommentar!

 

EDIT: du spør om noen av bildene dine er kunst. Ja, det mener jeg. Jeg setter ingen likhetstrekk mellom meg og Michelangelo, men jeg mener at kunst kan defineres som det kunstneren selv mener er kunst, forutsatt at det er seriøst arbeid. Man skulle nå i hvert fall tro det når man ser alle disse abstrakte kunstverkene som likner tegninger fra barnehagen.

 

EDIT 2: du sier forresten også at du liker spesielle ting. Det er jo bra, kunstnerisk sett. Du har funnet deg en stil som du liker, og da er det bare å kjøre på :)

Endret av Marius-ah
Lenke til kommentar
ipse, og så har man plutselig evnen til å se for seg detaljer i motivet, og hvordan man vil ha det, før bildet er tatt. Om bilder er meningsløse er helt opp til personen som ser.

 

Det stemmer. Bildekritikk er subjektivt. Ingenting du sier kan gjøre kritikken mindre subjektiv, den kan bare være mer eller mindre begrunnet og mer eller mindre konstruktiv. Det er derfor meningsløst (og det er ikke subjektivt) å kritisere noen for å si sin mening, og begrunne det, med argumentet "andre kan mene noe annet". Selvsagt kan de det. Men det at andre mener noe annet, er ikke noe motargument.

 

Da Vinci malte et helt vanlig portrettfoto av ei dame som såvidt smilte. Hva er egentlig den spesielle og abstrakte meningen med det? En gjennomsnittlig portrettfotograf produserer da et hundretalls slike bilder i løpet av et år eller to.

 

Tror du en gjennomsnittlig portrettfotografs bilder vil bli husket, eller i det hele tatt eksistere om fem hundre år? Hvorfor tror du det?

 

Det nevnes også av en person her at personen har tatt tilsvarende bilder, men nærmest hater dem. Slike kommentarer syns jeg man kan holde seg for god til å skrive. Greit nok at man ikke er stolt av sine egne bilder, men man trenger ikke å rakke ned på andres bilder som om man selv vet hva som er "best". Folk har forskjellige stiler - godta det.

 

Det er forskjell på stil og mangel på ferdigheter og motiv. "Kjedelige og uinteressante motiver" er ikke en stil. Og når du sier "godta det", så er det du som setter deg opp som en slags relativistisk meta-smaksdommer. Hva gir deg rett til å bestemme smaken til andre? Det er ingenting forummedlemmene kan eller ønsker å gjøre for å stoppe andre forummedlemmer fra å ta hvilken som helst bilder de har lyst til å ta. I den forstand godtar vi alle at slike bilder blir tatt, og det er neppe en sjel her på forumet som ønsker at det å ta dårlige bilder skal forbys. Men om du mener at vi skal "godta det" som i "lik det og ikke kritiser det", så er det både tåpelig, elitistisk (hvem er det nå som vet best?), og ikke minst lite produktivt i et underforum som går ut på nettopp bildekritikk. Jeg står ved det jeg har skrevet, og kommer ikke til å godta at andre tar dårlige bilder, om det betyr at jeg skal la være å si min mening om dem.

 

Jeg er dessuten uenig med deg i at bildene her viser noen form for stil, helt uavhengig av kvaliteten på bildene. Trådstarter selv karakteriserer dem som tilfeldige, og de utviser ingen form for rød tråd eller tema. Det er ikke noe jeg vil kritisere (rent bortsett fra å påpeke at retningslinjene sier du skal putte dem i egne tråder). Det er ikke bra for en nybegynner å holde seg til en stil og en sort motiver. Hvordan skal du kunne vite hva du liker å fotografere og hvordan om du ikke har prøvd? Det at trådstarter ikke har funnet noen personlig stil ennå, er faktisk bare et sunnhetstegn. Jeg vil tro at de som har en egen stil fra første eksponering sjelden utvikler seg særlig langt, fordi de allerede har kommet så langt som de vil komme når de starter. Det er de som er usikre og prøver forskjellig som faktisk får en utvikling. Om du begynner på en ting og fortsetter å gjøre den tingen på akkurat samme måten som da du startet, år ut og år inn, så sier det seg selv at du ikke har utviklet deg. Og INGEN er ekspert når de nettopp har begynt.

Lenke til kommentar

Dette var en rar tråd. Men kunst er det. Du traff tydeligvis en nerve hos 'han sjølv' :!: . Sjeldent at bildene her genererer så mye følelser i folk. Og så lange og inngående svar er stort sett forbeholdt proffene. Stå på!

 

Så noen utfyllende kommentarer ang. teknikk. Det har ikke vært nevnt her, men hovedproblemet med innebildene dine er mangel på lys. Selv nye speilreflekskamera sliter inne i dunkel belysning. De to første bildene dine har bevegelsesuskarphet. Dvs at kamera tar bilde over så lang tid at du har beveget kamera (eller jenten har beveget beinene). Det er kun eksternt lys som en blits som kan fikse dette, men da får du en helt annen stemning.

 

Når det gjelder bildet av bygningen (det jeg mener er ditt beste bilde, om enn litt kjedelig), så har du gjort en vanlig komposisjonsfeil. Du har kuttet toppen av bygningen. Det er også veldig liten avstand på sidene. Slike bilder gjør seg bedre med litt 'luft' rundt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...